چطور مشکل بدسکتور هارد را رفع کنیم؟

سکتور چیست؟روش های رفع بد سکتور هارد

بدسکتور زمانی اتفاق می‌افتد که کوچک‌ترین ذره مغناطیسی ذخیره سازی هارد یعنی سکتور مختل شود.اگر سکتور به هر دلیلی آسیب ببیند، به درخواست های خواندن و نوشتن پاسخ نمی دهد.

به عبارت دیگر ، داده ها در چنین بخش هایی قابل ذخیره نیستند و کلیه اطلاعات ذخیره شده بر روی آنها از بین می رود.این اختلال باعث کندشدن هارد و در موارد شدیدتر موجب عدم شناسایی هارد توسط کامپیوتر خواهد شد.

بدسکتور چیست؟

وظیفه هد، خواندن/نوشتن (Read & Write) روی سطح پلتر است.اگر به هر دلیلی هارد دیسک، نتواند روی سکتور مربوطه عملیات خواندن / نوشتن  را انجام دهد،آن را به عنوان بدسکتور(badsector) شناسایی میکند. البته زمان خواندن سکتور نیز مهم است،یعنی هارد یک Maximum  زمانی برای خواندن سکتور در نظر می‌گیرد.اگر هاردنتواند سکتور مورد نظر را بخواند.سیستم به صورت خودکار آن سکتور را به عنوان یک بدسکتور می شناساند.

نکته:البته یکی ازقابلیتهای هارد دیسک داشتن یک Defect List  میباشد .که زمانی که هارد نتوانست یک سکتور را به درستی بخواند. معمولا با فضای مازاد محدودی که در هارد جاسازی شده است یا با یک سکتور سالم جایگزین میکند ( نه بصورت  فیزیکی ، آدرس سکتور مورد نظر عوض میشود )

تعمیر و رفع بدسکتور هارد

علت بدسکتور چیست؟

برای تعمیر هارد بدسکتور، ابتدا مختصر توضیحاتی در رابطه با تعریف سکتور ارائه می کنیم و بعد به برسی انواع روش های رفع بدسکتور می دهیم. زمانی که گفته میشود هارد دچار بدسکتور شده است منظور چه قسمت هایی از هارد مد نظر میباشد و آیا بدسکتور فقط  مختص هارد است، یا در مورد هاردهای SDD  ، فلش ، مموری نیز صادق میباشد .اما علت بروز این مشکل به دو دلیل است:

  • آسیب فیزیکی هارد : دراین حالت رفع بدسکتور، بسیار مشکل است.
  • مشکل منطقی هارد: این حالت به صورت نرم افزاری قابل رفع است.

بدسکتور فیزیکی چیست؟

هارد درایوها بر اساس نحوه نگهداری، مدل هارد ، عمر و سایر عوامل دیگر دچار بدسکتور های فیزیکی می‌شوند.در برخی از موارد،هاردهایی که زیاد به سیستم وصل بوده .عملیات زیادی روی انها انجام گرفته است؛ به اصطلاح دچار پیری سکتور میشود.به این معنی عمر سکتور مورد نظر به سر آمده است.بدسکتور فیزیکی: یک کلاستر از هارددیسک است، که بصورت فیزیکی آسیب دیده است که ممکن است دلیل آن برخورد هد به آن منطقه از دیسک ایجاد شده یا نفوذ غبار به داخل هارددیسک باعث ایجاد این بدسکتور شده باشد.

هارد هایی که دچار پیری سکتور می‌شوند، هاردهایی هستند که بدسکتور آنها غیر قابل رفع می‌باشد.در بعضی از موارد نیز هد هارد به علت اسیب فیزیکی دیگر قادر به خواندن سکتور هایی که بیش از حداکثر نیاز دارند را نمیباشند.سکتور مورد نظر را به عنوان بدسکتور شناسایی میکند. اصولا بدسکتور فیزیکی غیر قابل تعمیر میباشد.

با این حال معمولا توسط هارد شناسایی شده و در سیستم عامل خود هارد یا همان Service Area  هارد نشانه گذاری شده تا دیگر موارد استفاده قرار نگیرد در زمانی که هارد دچار بدسکتور فیزیکی میشود. منطقی ترین راه ابتدا استخراج دیتا می باشد.سپس اگر لازم شد درصد رفع بدسکتور براییم که هاردهایی که دچار بدسکتور فیزیکی شده اند چندان منطقی به نظر نمیرسد.

بدسکتور منطقی چیست؟

بدسکتور منطقی چیست؟

در بدسکتور منطقی هارد بصورت فیزیکی آسیب ندیده است .با این حال قادر به اجرای پروسه صحیح خواندن و نوشتن نمیباشد . هر هارددارای یک پروسه خود درمانی میباشد. به این معنی که هر هارد درون خود یک Defect List  دارد . بعد از شناسایی سکتور خراب سیستم عامل هارد این سکتور را از سکتور های سالم هارد جدا کرده و درون این Defect List قرار میدهد. سکتور خراب را با یک سکتور سالم جاگذاری می کند.  به هارد اجازه استفاده از این سکتور ها که به عنوان سکتور معیوب میباشد نمی دهد

حال با توجه به این نوع خرابی زمانی که Service Area  معیوب اصلاح شود سرعت خواندن و نوشتن هارد بالا رفته . پروسه خود درمانی هارد را بدرستی انجام می شود .که در این پروسه پس انجام اصلاح سیستم عامل هارد بدرستی کار کرده و میتوان از هارد مجدد استفاده کرد

علت بدسکتور منطقی هارد چیست؟

بدسکتور‌هایی که بوسیله مشکلات نرم‌افزاری ایجاد می‌ شوند را بدسکتور نرم‌ افزاری می‌ نامند. برای مثال اگر کامپیوتر شما به صورت ناگهانی بر اثر قطعی برق خاموش شود، احتمال اینکه هارد شما در زمان نوشتن اطلاعات خاموش شده باشد زیاد است. در بعضی موارد نیز ممکن است اطلاعات خوانده شده تطابق نداشته باشند که این امر نیز باعث ایجاد بدسکتور، می‌ شود.از طرف دیگر ویروس‌ ها و سایر بدافزارهای مخرب هم ممکن است باعث ایجاد بدسکتور‌های نرم‌افزاری شوند.

رفع بدسکتورهارد با cmd در ویندوز

سیستم عامل ویندوز ابزارهایی برای شناخت و رفع بدسکتور در اختیار دارد که با نام چک دیسک-chkdsk شناخته می شوند.این ابزار به صورت اتوماتیک هارد را اسکن کرده ومیزان بدسکتور نرم افزاری و سخت افزاری را مشخص می کند.این اتفاق زمانی رخ میدهد که سیستم دچار بدسکتور شده و هنگام بالا آمدن ویندوز این ابزار به صورت اتوماتیک Run می‌شود.

تعمیر و رفع بدسکتور هارد

البته شما هر زمان که بخواهید، می‌توانید برنامه تعمیر هارد  و شناسایی بدسکتور را با تایپ chsdsk در منوی Run ویندوز فراخوانی کنید و یا اینکه می توانید روی درایو مورد نظر مانند درایو c راست کلیک کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید و در پنجره ظاهر شده سربرگ tools را انتخاب کنید و دکمه Check را کلیک کنید. سیستم‌عامل‌های دیگر نظیر لینوکس و OS X نیز ابزار‌های مخصوص به خود را برای شناسایی و تعمیر بدسکتورها دارند. برای یادگیری کار با این ابزار می توانید از مقاله رفع مشکل بدسکتور هارد با cmd استفاده کنید.

نرم افزار بدسکتور گیری هارد اکسترنال 

Minitool یک نرم افزارکاربردی، برای تست سلامت هارد دیسک است و قابلیت های زیادی برای تست هارد درایو دارد. برنامه Minitool  قابلیت اندازه گیری و نمایش SMART Status و SMART Attribute و آزمایش های عیب یابی هارد، را دارد. اگر خطای نرم افزاری وجود داشته باشد، امکان تعمیر کردن آن وجود دارد. این برنامه این قابلیت را دارد که تعمیرات خاص را انجام دهد و در ویندوزهای ویستا، ۷، ۸، ۸٫۱ و ویندوز ۱۰ قابل اجرا است و هاردهایی نظیر SATA, USB, FireWire, SAS را تست می کند.

آموزش تعمیر بدسکتوری هارد اکسترنال+نرم افزار MiniTool

نرم افزار حذف بدسکتور هارد دیسک «Seagate»

نرم افزار Seagate SeaTools برنامه ای کاربردی و رایگان است. که کمپانی سیگیت آن را تولید و در اختیار کاربران قرارداده است .و شاید فکر کنید چون این برنامه را شرکت Seagate که خود از تولید کننده‌های هارددیسک است طراحی و منتشر کرده است تنها برروی حافظه‌ های سیگیت قابل اجراست اما اینطور نیست و کاربران با هر برند هارددیسک می‌توانند از این برنامه استفاده کنند. این برنامه برای هر درایو وضعیتی را نمایش خواهد داد که نشان دهنده اطلاعاتی درباره تست یا عدم توانایی تست و یا مشکلات احتمالی درایو‌ها می‌باشند. محیط کار این برنامه کاملا ساده است و قابلیت نمایش مقدار اضافی کل هارد و جمع آوری جزییات هارد دیسک را دارد و با اکثر ویندوز ها حتی ویندوز ۱۰ سازگار است.

نرم افزار رفع بدسکتور هارد دیسک «Seagate»

EASEUS Partition Master نرم افزار رفع بدسکتور هارد

EASEUS Partition Master نرم افزاری قدرتمند در حوزه مدیریت بر پارتیشن ها و فضای هارد دیسک می باشد. به کمک این نرم افزار کاربران قادر خواهند بود تا با استفاده از ابزارهای موجود در برنامه هارد دیسک خود را پارتیشن بندی نموده و میزان فضای آن را مدیریت نمایند. در این نرم افزار کاربران می توانند بدون ایجاد مشکلات برای اطلاعات ذخیره شده بر روی هارد اقدام به تغییر اندازه درایوهای خود نمود و حجم فضای دلخواه را به آن ها اضافه و کم نمایند. با استفاده از این نر افزار می توانید بدسکتور هارد دیسک خود را شناسایی و تعمیر کنید. هنگامی که بخش بدسکتور توسط این نرم افزار پیدا می شود رنگ آن بخش با رنگ قرمز نمایش داده می شود.

EASEUS Partition Master نرم افزار رفع بدسکتور هارد

تعمیر بد سکتور هارد دیسک اکسترنال

Macrorit Disk Scanner نرم افزاری کاربردی است برای تشخیص اینکه آیا هارد دیسک یا حافظه قابل حملی دارای بدسکتور (bad sector) است یا خیر. وجود بد سکتور برای هارد دیسک و انواع حافظه ها شایع ترین مشکلات در زمینه ذخیره سازی اطلاعات محسوب می شود. اگر حافظه یا هارد دیسکی دارای بد سکتور باشد برای ذخیره سازی امن نیست و قابل اعتماد نیست چرا که هرلحظه ممکن است اطلاعات از دست برود یا غیرقابل خواندن شود.همچنین بد سکتور باعث کند شدن اجرای سیستم یا فایل ها و برنامه ها خواهد شد و در برخی از موارد مشاهده صفحه آبی مرگ نیز مسبب آن است. این نرم افزار میتواند با شناسایی بد سکتورها به کاربر در نگهداری بهتر اطلاعاتش کمک کند. به سادگی نسبت به اسکن هارد دیسک می پردازد و تعداد خطاها و بدسکتورها را نمایش خواهد داد.نرم افزار Macrorit Disk Scanner جهت یافتن بدسکتور از هارد دیسک و دستگاه های زیر پشتیبانی می نماید : E HDD, SATA HDD, SCSI HDD, FireWire HDD, SSD, USB HDD, External HDD, Hardware RAID, Floppy drive, USB flash drive, Compact flash card, Secure Digital card, Memory card/Memory stick, Micro card, Zip drive, IPod و…

تعمیر بدسکتور هارددیسک اکسترنال

تعمیر هارد بدسکتور شده با Abelssoft CheckDrive

Abelssoft CheckDrive یک برنامه برای توسعه هارد دیسک و تعمیر هرگونه ارور مربوط به هارد دیسک با اسکن کردن کل هارد برای رفع هرگونه خطاهای احتمالی می باشد. نرمر افزار Abelssoft CheckDrive یک برنامه کاربردی برای هارددیسک های کامپیوتر شما که یک رابط کاربری گرافیکی چشم نواز و زیبا با گزینه های ساده در تب استارت و با قابلیت چک درایو امکان انتخاب آسان آیتم اسکن را داراست و اطلاعات درایو را نمایش می دهد و همیشه میزان هاردیسک شما را کنترل می کند.

تعمیر هارد بدسکتور شده با Abelssoft CheckDrive

معرفی نرم افزار عیب یابی هارد و رفع  بدسکتور فلش ، مموری

HDDScan یکی از بهترین و قوی ترین برنامه های تست هارد دیسک لپ تاپ و کامپیوتر  است. در صورتی که اطلاعاتی در هارد دیسک دارید در استفاده از این نرم افزار دقت کنید. امکان دارد در صورت استفاده نادرست باعث شود اطلاعات هارد دیسک از بیین برود و قابل بازیابی نباشد. این برنامه تمامی هارد دیسکهای IDE و SATA و SCSI و حتی SSD و انواع فلش مموری های USB را پشتیبانی میکند.

نرم افزار عیب یابی هارد و رفع  بدسکتور فلش ، مموری

HDD Regenerator؛نرم افزار رفع بدسکتور هارد لپ تاپ و کامپیوتر 

علاوه بر نرم افزارهای فوق برنامه HDD Regenerator یکی از قدرتمند ترین برنامه های حذف بدسکتور نرم افزاری و تعمیر بدسکتور سخت افزاری با بلاک کردن بخش آسیب دیده میباشد. جهت استفاده از این برنامه حتما قبل از شروع فرآیند بد سکتور گیری هارد از اطلاعات مهم خود بکاپ بگیرید ، سپس برنامه را میتوانید از طریق بوت روی فلش (Bootable USB Flash) یا CD/DVD اجرا کنید .

پس از ریستارت شدن سیستم و بوت شدن ، Normal Scan with /without repair یا Prescan Show Bad Zones انتخاب (به هیچ عنوان گزینه Regenerate all sectors in a range even if not bad انتخاب نکید) و سپس گزینه Scan and Repair (اسکن و تعمیر خودکار بدسکتور ها )  را انتخاب نمایید و با فشردن کلید ۱ فرآیند بد سکتور گیری هارد را شروع کنید و پس از آن با انتخاب گزینه Start Sector فرآیند اسکن و تعمیر را شروع کنید ، توجه کنید که ممکن است این کار به ساعت ها زمان نیاز داشته باشد.

کلام آخر:

دراین نوشتار سعی کردیم ضمن ارائه توضیح کامل از مفهوم بدسکتور، به برسی روش هایی بپردازیم که به رفع آن منجر میشود.اگر هریک از روش های ذکره شده در این مقاله نتوانست مشکل بد سکتور هاردتان را رفع کند، می توانید در ادامه همین مقاله مشکلات خود را در میان بگذارید تا شاید کارشناسان ما بتوانند پاسخ مناسبی برای آن پیدا کنند.ضمنا اگر روش دیگری به ذهنتان می‌رسد با ما درمیان بگذارید.

۴.۸/۵ - (۵ امتیاز)