علت بالا نیامدن هارد اکسترنال در کامپیوتر چیست؟

رفع مشکل باز نشدن هارد اکسترنال

چرا در برخی از مواقع هارد اکسترنال خود را به سیستم (لپ تاپ و کامپیوتر) وصل می‌کنیم؛ اما هارد باز نمی‌شود و یا به اصطلاح بالا نمیاد.

کامیپیوتر خود را روشن می‌کنیم اما ویندوز بالا نمی‌آید و اصطلاحا هارد دیتکت نمی شود؟ شما به اطلاعات خود دسترسی ندارید.چه طور این مشکل بازنشدن هارد را رفع کنیم ؟ در ادامه برای رفع این مشکلات همراه ما باشید.

 

آیا کامپیوتر شما هارد دیسک را نمی‌شناسد، یا بایوس اصلا آن را تشخیص نمی‌دهد (دیتکت نمی‌کند)؟ آیا کامپیوتر، کابل‌ها، یا چیز دیگری پشت هارد اکسترنال شما دیگر نشان داده نمی‌شود؟ آیا ا مشکل از هارد دیسک است یا مربوط به چیز دیگری می باشد ؟

هنگامی که هارد دیسک اینترنال یا اکسترنال دیتکت نشود، مهمترین کاری که می‌توان انجام داد تشخیص علت مشکل است.

اگر طرز انجام این کار را نمی‌دانید ، در این صورت باید قبل از بدتر شدن اوضاع هارد دیسک، با یک شرکت متخصص مانند کانون بازیابی اطلاعات در تماس باشید.اگر هارد دیسک شما به‌خاطر سقوط از ارتفاع، برخورد، تکان ناگهانی یا وارد شدن هر نوع ضربه دیگر به آن دیگر توسط کامپیوتر شناسایی نشود، لطفا این صفحه را مطالعه کنید (در این شرایط، قبل از بررسی متخصص بازیابی اطلاعات نبایستی آن را به کامپیوتر وصل کنید).

علت شناسایی نشدن هارد اکسترنال توسط کامپیوتر

مشتری گزارش داد که هارد اکسترنال وسترن‌دیجیتال مای‌پاسپورت وی در گذشته خوب کار می کرده است اما ناگهان توسط کامپیوتر شناسایی نشد. او آن را جدا کرد و دوباره وصل کرد و کامپیوتر نشان داد که چیزی به پورت USB وصل شده، اما هارد دیسک نشان داده نشد. چراغ آن چشمک می‌زند و هارد دیسک از هر نظر سالم به نظر می‌رسید.

تمام عکس‌های فرزندان و اطلاعات مالی کسب‌وکار خانگی مشتری داخل این هارد دیسک بود، بنابراین او برای مشاوره تلفنی رایگان با ما تماس گرفت. ما در زمینه برچسب‌گذاری بسته و نحوه بسته‌بندی ایمن هارد دیسک او را راهنمایی کردیم. پس از دریافت هارد دیسک، مهندس ما مشخص کرد که اشکال در واقع از هد خواندن/نوشتن و فریمور است. در این مورد لازم بود مجموعه هد تعویض شود و چند مرحله کار روی دستگاه تعمیر هارد دیسک ما روی آن انجام گیرد. توانستیم دوباره این هارد دیسک را به شرایط کاری مناسب برگردانیم تا حدی که بتوان آن را به‌طور کامل بازیابی کرد.

برای حل مشکل باز نشدن هارد چه باید کرد؟

اولین واکنش به این شرایط اضطراری در نهایت تعیین‌کننده سرنوشت اطلاعات شماست. صرف زمان خیلی زیاد برای حدس و گمان یا انجام کارهای اشتباه می‌تواند به هارد دیسک آسیب زده و اوضاع را خیلی بدتر کند.در این مطلب سعی می‌کنیم تا با ارائه راهنمایی و مبانی پایه درک پیام‌های خطایی که ممکن است با آنها مواجه شوید به شما کمک کنیم، اما مهمتر از همه این است که بدانید آیا به متخصص نیاز دارید یا خیر. این برای تشخیص مشکل هارد دیسک‌هایی مانند هاردهای اکسترنال وسترن‌دیجیتال مثل مای‌پاسپورت یا مای‌بوک یواس‌بی یا هارد دیسک‌های اینترنال، اکسترنال، لپ‌تاپ یا دسک‌تاپ هر سازنده دیگر صدق می‌کند.

حل مشکل باز نشدن هارد اکسترنال

تفاوت‌ها و شباهت‌های بین خطاها، پیام‌ها، علائم رایج هارد دیسک شناسایی نشده

  • «عدم چرخش هارد دیسک»
  • «نشان داده نشدن هارد اکسترنال یواس‌بی(usb)»
  • «شناخته نشدن هارد اکسترنال»
  • «نشان داده نشدن هارد دیسک در بایوس»
  • «وجود نداشتن هارد دیسک در بخش مدیریت دیسک»

مشکل باز نشدن هارد اکسترنال به علت خرابی برد تبدیل USB یا برد اصلی هارد

از دلایل عمده باز نشدن هارد اکسترنال نقص در برد هارد دیسک می باشد هارد های اکسترنال به دو صورت عمده می باشند در بعضی ازنمونه های هارد مانند ADATA , Buffalo , Transcend.

هارد شامل دو برد می باشد برد اصلی هارد و یک برد رابط.در بعضی از این نمونه هارد ها برد تبدیل دچار مشکل شده است و بعد از جداسازی برد تبدیل و اتصال مستقیم به کامپیوتر اطلاعات قابل دیدن می باشد لازم به ذکر است این تبدیل در بعضی از مواقع نیز علاوه بر تبدیل به USB وظیفه اینکریپت کردن هارد را نیز برعهده دارند که ممکن است زمان اتصال به کامپیوتر به صورت خام مشاهده کنید.

در این مواقع به هیچ عنوان پارتیشن بندی نکنید.در بعضی از نمونه های دیگر هارددیسک برد یکپارچه دارد مانند هارد های وسترن دیجیتال خرابی برد در این نمونه از هارد ها زیاد نمی باشد و کمتر برد اصلی دچار آسیب می شوند.

باز نشدن هارد اکسترنال

مشکل باز نشدن هارد اکسترنال به علت خرابی در سیستم عامل هارد دیسک

هد هارد دیسک براساس برند خود از یک سیستم عامل یا در اصطلاح علمی فریم ویر پشتیبانی می کند نقص عملکرد دراین سیستم عامل از دلایل باز نشدن هارد اکسترنال می تواند باشد لازم به ذکر است این فریم ویر در بیشتر مواقع یونیک بوده و حتما باید اصلاح شود نه جاگذاری وظیفه این سیستم عامل کنترل کل هارد دیسک شما می باشد و یکی از عمده دلایل خوانده نشدن هارد اکسترنال می باشد.هارد دیسک ها از تکنولوژی خود درمانگری برخوردارند که نتیجه آن مثلا هارد دیسک بصورت اتوماتیک بدسکتورها را شناسایی و وارد لیست خرابی خود می کند و در نهایت این سکتور ها را قرنطینه می نماید طبیعی است برای باز شدن این هارد دیسک این لیست خرابی باید دوباره سازی شود تا بتوان اطلاعات را بازیابی نمائیم.

 

مشکل نشناختن هارد اکسترنال به دلیل آسیب فیزیکی به مدیا هارد

از دلایل دیگر باز نشدن هارد اکسترنال آسیب فیزیکی خود هارد دیسک بوده که در اثر ضربه یا نوسان اتفاق می افتد همان طور که می دانید هار های اکسترنال به علت قابلیت جابه جایی بیشتر در معرض آسیب می باشد و حساسیت هارد های اکسترنال به حدی می باشد که با کوچکترین ضربه اطلاعات را از دسترس خارج می نماید هارد های اکسترنال از قطعات مکانیکی زیادی در درون خود برخوردار می باشد که این خرابی ها یکی از دلایل باز نشدن اطلاعات می باشد.

کانون بازیابی اطلاعات مجهزترین مرکز جراحی هارد دیسک در ایران می باشد که با بهره گیری از متخصصین دوره دیده و داشتن کاملترین ابزار جراحی هارد دیسک زمانی که هارد شما به مشکل بربخورد به راحتی می توانند این مشکل را با جراحی هارددیسک برطرف نمایند لازم به ذکر است زمانی که هارددیسک شما دچار آسیب فیزیکی شود زمانی این عمل مقرون به صرفه می باشد که اطلاعات درون هارد مهم باشد و زمانی که فقط زنده ماندن هارد ملاک باشد جراحی هارد دیسک پیشنهاد نمی شود.

بدسکتوری روی سطح هارد دیسک

از دلایل عمده دیگر  باز نشدن هارد دیسک،وجود بدسکتور روی سطح Data Aira می باشد که این بدسکتورها به شما اجازه باز کردن هارد را نمی دهد حال براساس نوع بدسکتور باید ابتدا به اطلاعات رسیده سپس در صورت مهم بودن اطلاعات ابتدا اطلاعات را ریکاوری کرده سپس شروع به بدسکتورگیری نمائیم به هیچ عنوان قبل از رسیدن به اطلاعات اقدام به بدسکتور گیری نمائید که این امر در بعضی از مواقع خسارات جبران ناپذیری به هارد دیسک شما وارد می نماید.

دلیل بالا نیامدن هارد اکسترنال بعد از اتصال به تلویزیون چیست؟

برای دیده شدن اطلاعات هارد اکسترنال در تلویزیون باید سیستم فایل هارد اکسترنال FAt32 باشد.نمایشگرهای خانگی برای خواندن اطلاعات به طور پیش فرض از این سیستم فایل استاندارد بهرهمند هستند.

یکی از دلایلی که بعدا ز اتصال هارد به تلویزیون به شما پیغام فرمت می دهد همین است.در واقع با این پیغام می خواهد سیستم فایل شما را تغییر دهد.توصیه مهم اینکه بعد از مشاهده این پیغام بسرعت هارد اکسترنال را از تلویزیون جدا کرده  تا هارد شما فرمت نشود.

راهکار:برای مشاهده فایل های هارد اکسترنال در ال سی دی،اگر مطمعن هستید که فرمت آرایش فایل در هارد اکسترنال شما NTFS است؛ اطلاعات آن را روی حافظه دیگری کپی کرده سیستم  چینش فایل را به FAT32 تغییر دهید و دوباره اطلاعات را روی هارد اکسترنال خود کپی کنید.حال می توانید براحتی فایل های خود را در تلویزیون مشاهده نمایید.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:آموزش تبدیل فرمت NTFS به FAT32

رفع مشکل عدم شناسایی هارد اکسترنال؛نمایش پیغام خطای usb device not recognized

این پیام خطا توسط یکی از پورت‌های ارتباطی نظیر یواس‌بی، فایروایر، تاندربولت، و غیره ایجاد می‌شود و بدین معناست که کامپیوتر شما تشخیص داده که چیزی به آن وصل شده، اما قادر به شناسایی هیچگونه جزئیاتی درباره آن دستگاه نیست. این یکی از رایج ترین خطاها است، زیرا  تا زمانی که هارد بتواند روشن بماند و صدای اضافه ندهد بالغ بر  ۹۰%  بازیابی هارد اکسترنال با موفقیت قابل انجام است .

بالا نیامدن هارد اکسترنال

بسیاری از ایرادات هارد دیسک می‌تواند باعث ایجاد این خطا شود، بنابراین تشخیص صحیح خطا می‌تواند غیرممکن باشد. هدهای معیوب یا در حال خراب شدن، بدسکتور خیلی زیاد، آسیب رسانه (دیسک)، خرابی سیستم فایل، قطعات مکانیکی یا الکتریکی معیوب همگی می‌توانند مظنون باشند.

کار بعدی می‌تواند تعیین این عامل باشد که آیا اطلاعات شما اصلا با موفقیت قابل بازیابی هستند یا خیر.

نشانه متداولی که به مشتریانمان کمک می‌کنیم تا هنگام بحث راجع به اوضاع خود بر آن چیره شوند، این است که «هارد اکسترنال وسترن‌دیجیتال من شناسایی نمی‌شود». وسترن‌دیجیتال به داشتن این نوع مشکلات معروف است. اکثر اوقات حل موقت خطای مزبور و توانایی مشاهده اطلاعات این هارد دیسک به فناوری پیشرفته نیاز دارد.با این حال، اطلاعات معمولا قابل بازیابی هستند.

رفع مشکل نشناختن هارد تو سط کامپیوتر

گاهی اوقات باید فریمور هارد دیسک موقتا تعمیر شود تا دسترسی به داده‌ها امکان پذیر شود، حتی اگر قابل تشخیص نباشد. (فقط چند دستگاه در دنیا قادر به انجام این کار است که بسیار گران است.)

اصولا وقتی هارد اکسترنال شما نشان داده نمی‌شود، ممکن است شروع به چرخش کند و سپس احتمالا به نظر بیاید که در حال بارگذاری درایور است، اما بعد از آن از کار بایستد. این درایو هنوز می‌چرخد و چراغ آن به چشمک زدن ادامه می‌دهد.

عدم شناسایی هارد در صورت چشمک زدن

چند مورد از علائم و صداهای دیگری که ممکن است با آنها برخورد کنید عبارتند از تیک‌تیک، بوق زدن، سمباده زدن، تق‌تق، وزوز، سایش.

در مسیر device manager/computer management/disk manager ممکن است خطاهایی با این عناوین بیابید:

«The disk you inserted is not readable by this computer» (دیسکی که وارد کرده‌اید توسط این کامپیوتر قابل خواندن نیست)

«The volume does not contain a recognized file system» (این درایو حاوی سیستم فایل شناخته شده نیست)

«Unknown device» (دستگاه ناشناخته)

«You need to format the disk in drive H: before you can use it» (لازم است دیسک موجود در درایو H: را پیش از آنکه بتوانید از آن استفاده کنید، را فرمت نمایید)

«Unallocated» (تخصیص نیافته)

«USB device not recognized» (دستگاه یواس‌بی شناسایی نشد)

«One of the USB devices attached this computer has malfunctioned» (یکی از دستگاه‌های یواس‌بی متصل به این کامپیوتر درست کار نکرده است)

«The last USB device connected to the computer malfunctione» (آخرین دستگاه یواس‌بی وصل شده به این کامپیوتر درست کار نکرد)

«Windows does not recognize it» (ویندوز آن را شناسایی نمی‌کند)

«No media» (رسانه‌ای وجود ندارد)

این کاملا متفاوت از سایر انواع مشکلات هارد دیسک است. یک مثال برای آن موقعی است که هارد دیسک هنگام بوت شدن توسط سیستم عامل تشخیص داده نمی‌شود و یا پیدا نمی‌شود. هر کاری بکنید این هارد دیسک هیچ جا نشان داده نمی‌شود.

عدم شناسایی هارد بعد از نصب ویندوز

مشکلات هارد دیسک نظر «hard drive not found» (هارد دیسک پیدا نشد) یا « internal hard disk drive not found» (هارد دیسک اینترنال پیدا نشد)، وقتی کامپیوتر شما هیچ هارد دیسکی تشخیص نمی‌دهد.

آیا تا بحال خطای «هیچ هارد دیسکی دیتکت نشد» موجب نگرانی شما شده است؟ کامپیوتر شما هشداری ایجاد می‌کند که هارد دیسک شناسایی نشد؛ منظورش چیست؟ این به معنای آن است که هارد دیسک اینترنال شما توسط بایاس پیدا نشده تا برای بوت شدن دنبال سیستم عامل بگردد. الان به بازیابی داده نیاز دارید!

عدم شناسایی هارد در بایوس

وقتی کامپیوتر شما موقع بوت شدن هارد دیسک را پیدا نمی‌کند، به معنای خرابی آن است. گاهی نیز می‌گوید که نتوانست سیستم عامل را پیدا کند، دیسک دیگری را در کامپیوتر انتخاب کنید. این یک نمونه کلاسیک خرابی هارد دیسک است.

نشناختن هارد هنگام بوت شدن

وقتی یک هارد دیسک اینترنال یا انواع دیگر اسکازی، ساس، ساتا دارید که در بایاس دیتکت نمی‌شوند، نشانه یک مشکل جدی است. این درایو باید عیب‌یابی شود تا دلیل این خرابی مشخص شود.این می‌تواند ناشی از کابل یا شکستگی هد (وقتی هد واقعا با سطح دیسک برخورد می‌کند) باشد. اغلب وقتی هارد دیسک نشان داده نمی‌شود، مشکل مربوط به هارد دیسک است نه کامپیوتر یا کابل.

نشناختن هارد در بایوس

چه چیزی باعث خطای «هارد دیسک دیتکت نشد» یا «بایوس هارد دیسک را شناسایی نمی‌کند» می‌شود؟

برای این اتفاق می‌توان چند دلیل آورد. به همین دلیل، انتخاب شرکت بازیابی اطلاعات با تجهیزات و تخصص مناسب برای تعیین دلیل خرابی هارد دیسک کاملا حیاتی است.تنها و مهمترین مرحله ای که بسیاری از متخصصان کامپیوتر و IT نادیده می‌گیرند، تعیین عامل بازیابی فایل‌های شما در این موقعیت است.تجهیزات خاص که بسیار گران است و برای بهره برداری از آن نیاز به تکنیسین بسیار ماهر است، در اکثر این موارد بازیابی اطلاعات لازم است.

دلایل رایج عبارتند از:

  • بدسکتور شدید
  • هد در حال خراب شدن یا معیوب
  • ماژول‌های فریمور آسیب دیده در ناحیه سرویس
  • قطعات الکترونیکی معیوب
  • موتور معیوب
  • خرابی مکانیکی
  • آسیب رسانه (دیسک)
  • خرابی سیستم عامل (معمولا دلیل آن یکی از موارد فوق است)
  • ایراد کابل
  • پورت یواس‌بی معیوب
  • سقوط هارد دیسک

آیا شما هم همین علائم را دارید؟ موارد زیر نمونه ای از درخواست‌های واقعی است که به‌طور روزمره از طریق فرم نظرات آنلاین خود دریافت می‌کنیم:

  • «هارد اکسترنال وسترن‌دیجیتال من شناسایی نمی‌شود. آیا محصولات وسترن‌دیجیتال به درد نمی‌خورد؟»
  • «هارد دیسک من دیتکت نمی‌شود. چطور می‌توانم اطلاعاتم را نجات دهم؟»
  • «نمی دانم چکار کنم، کامپیوتر من هارد اکسترنال را نمی‌شناسد»
  • «کامپیوتر هارد دیسک را در بایاس دیتکت نمی‌کند»
  • «کامپیوتر هارد اکسترنال را نمی‌خواند، همه کابل‌ها را چک کردم و مشکل از آنها نبود»
  • «هارد اکسترنال من نشان داده نمی‌شود، چطور می‌توانم آن را حل کنم»
  • «هارد اکسترنال من کار نمی‌کند؛ آیا همه فایل‌هایم از دست رفت؟»
  • «به دادم برسید! کامپیوتر هارد دیسک من را نمی‌شناسد»

مطالب دیگر درباره مشکلات هارد دیسک:

  • بدسکتور
  • فریمور خراب یا آسیب دیده
  • هدهای خواندن و نوشتن معیوب، در حال خراب شدن و شکسته
  • دیسک‌های خراشیده شده
  • اطلاعات حذف شده
  • سروصدای تیک‌تیک یا بوق زدن

در هر صورت ما با ارائه این توضیحات سعی بر آشنایی بیشتر عزیزان با مشکلات عدم شناسایی هارد اکسترنال یا اینترنال خود شوید.اما بیشتر مواقع عدم شناسایی هارد مستلزم دستگاه ، تخصص ، تجربه و …. بوده که عدم وجود یکی در بیشتر مواقع باعث عدم رسیدگی به اطلاعات در بعضی از موارد نیز باعث نابودی کامل اطلاعات می شود.

به هر حال هیچ کدام از موارد فوق به تنهایی در خانه قابل حل نمی باشد.

چرا کانون بازیابی اطلاعات؟

کانون بازیابی اطلاعات؛ یکی از معتبر ترین مراکز بازیابی اطلاعات در ایران می باشد که متخصصین و کادر کانون بازیابی اطلاعات از با تجربه ترین و موفق ترین در زمینه بازیابی اطلاعات و تعمیر هارد بوده که در سال گذشته با ریکاوری بالغ بر ۹۰% هارد های ورودی خود توانسته است رکوردی در این زمینه به وجود بیاورند.

توصیه های مهم :

  • در صورت عدم شناسایی از سپردن هارد خود به مراکز غیر متخصص خود داری نمایید.
  • اگر به هر دلیل هارد خود را فرمت یا DELET نمودید از ریختن اطلاعات جدید روی هارد خود جدا  پرهیز کنید.
  • در صورت صدای اضافی هارد دیسک از اتصال مجدد هارد خود به کامپیوتر جدا”خود داری کنید چون اتصال پی در پی هارد دیسک باعث آسیب فیزیکی بیشتر به هارد دیسک می شود

 

 

 

۲.۶/۵ - (۸ امتیاز)