آیا بازیابی اطلاعات هارد سوخته قابل انجام است؟

بازیابی اطلاعات هارد سوخته

برای موفقیت در بازیابی اطلاعات هارد سوخته ، ابتدا باید تشخیص درستی از علت سوختن هارد، داشته باشیم.یعنی برسی کنیم که چرا هارد توسط سیستم شناسایی نمی شود؟ یا اینکه کندشدن هارد، چه ارتباطی با سوختن هارد می تواند داشته باشد؟آیا خودمان می توانیم هارد سوخته را تعمیر کنیم؟برای پاسخ به این سئولات باه ما همراه باشد.

  • درایوهای HDD: مرسوم ترین هارد ها و ذخیره سازهای موجود در بازار بوده و تقریبا بیش از ۸۰% از حجم فضای ذخیره ساز های کامپیوتر های خانگی و شرکتی ها را تشکیل می دهند.هارد دیسک ها یا همان دیسک های سخت( Hard Disk Drive ) از دو قسمت عمده تشکیل شده است.
  • Media: مدیا اصلی ترین و مهم ترین قطعه تشکیل دهنده هارد های HDD بوده که در داخل آن شامل اجزای کوچکتری مثل: هد ، پلتر و اسپیدل موتور می شود.
  • PCB یا برد: قطعه ای مبدل بین Media و کامپیوتر یا لپ تاپ بوده است که یکی از مهم ترین بخشهای هارد است که نقش مهمی در بازیابی اطلاعات هارد سوخته دارد و در واقع اولین و مهم ترین قطعه در رابطه با سوختن هارد دیسک می باشند.وقتی می گوییم هارد سوخته، در واقع برد آن اسییب دیده وبرای ریکاوری طبق تشخیص کارشناس مربطه باید تعویض یا تعمیر شود.
  •  SSD:هارد های SSD یا همان هارد دیسک های جامد که مهم ترین قطعه تشکیل دهنده آن همان PCB و Media در برد هارد دیسک خلاصه می شود و بعد از باز کردن فاب هارد های SSDدر واقع شما با همان برد هارد دیسک مواجه خواهید شد که در درون برد های این هارد ها چیپ های NAND وجود دارد که وظیفه ذخیره اطلاعات یا همان Pater در هارد های  HDD می باشد.
  • فلش :فلش یا مموری ها در واقع زیر مجموعه هارد های SSD بوده و هنگام باز کردن قاب پلاستیکی در واقع شما با یک Min SSD یا همان فلش یا مموری ها مواجه خواهید شد.برای درک بهتر باید به ۳ نکته مهم دقت نمائید:

نکته اول: در هارد های HDD سوختن هارد دیسک بی معنی بوده مگر اینکه در محیط نگهداری هارد دیسک آتش سوزی رخ داده و هارد نیز گرفتار آتش سوز شده و سوخته است در غیر این صورت سوختن هارد دیسک HDD در اصل به علت وجود قطعات مکانیکی بی ربط می باشد.

نکته دوم: در هارد های SSD منظور از سوختن هارد دیسک سوختن کامل یا قطعه ای از روی PCB یا همان برد هارد دیسک می باشد که ممکن است شامل سوختن خازن مقاومت یا حتی یک دیود یا خازن باشد.

ریکاوری فلش مموری سوختهحتما بخوانید: چطور اطلاعات فلش سوخته را برگردانیم!؟

نکته سوم: در فلش و مموری نیز در صورت استاندارد بودن ، سوختن شامل قطعه های تشکیل دهنده آن بوده که در موارد غیر استاندارد فلش و مموری که به وفور در بازار می باشد آسیب به اصل خود حافظه یا همان سلول های تشکیل دهنده حافظه اطلاق می شود.

بازیابی اطلاعات هارد سوخته

علت خرابی هارد دیسک و یا به اصطلاح سوختن هارد چیست؟

از عواملی که در سوختن هارد موثر است می توان به شرح موارد زیر اشاره کرد:

  • ۱- بیشترین اشتباه را یجی در سوختن هارد های اینترنال رخ میدهد اتصال اشتباه به منبع تغذیه یاهمان پاور است که باعث می شود هارد بسوزد.دلیل بلند شدن دود در بعضی از هارد درایوها هنگام اتصال به پاور همین است.
  • ۲- نوسانات ولتاژ در پورت های USB
  • ۳- اتصال هارد به یک جسم رسانا که باعث نوسان برق در برد هارد میشود.این اتفاق معمولا در هارد های اکسترنال رخ می دهد.
  • ۴- گرمای بیش از اندازه محیطی که هارد در آن قرار دارد.گرمای زیاد قاتل هارد است حتما هنگام استفاده از آن دقت کنید زیاد گرم نباشد.

از کجا بفهمیم هارد سوخته است؟

اولا اصطلاح هارد سوخته ، به معنی سوختن برد هارد است و زمانی این اصطلاح به کار می‌رود که هارد پس از اتصال به دستگاه قابل شناسایی نباشد.ضمن اینکه به تجربه ثابت شده ،سوختن هارد، قابل مشاهده نیست. سوختن هارد عموما به مرور زمان رخ می دهد البته در بعضی مواقع شاید اصلا متوجه عدم شناسایی هارد توسط سیستم شوید. درادامه به دنبال پاسخ این سئوال هستیم که:

نشانه سوختگی هارد دیسک چیست؟

۴ دلیل اصلی و موثر در سوختن برد هارد دیسک ، عباتند از:

  • صدای غیر طبیعی یا هارد دیسک هیچ صدایی نمی دهد.
  • هارد توسط سیستم شناسایی نشود.
  • دچار بد سکتور شده باشد.
  • هارد دیسک فرمت نشود.

صداهای غیرعادی از هارد شنیده شود

هارد درایوها، در حالت طبیعی عملکرد تقریبا بی صدایی دارند؛ اما اگر از هارد شما هنگام کپی کردن فایل و یا بارگذاری، صدای غیرعادی شنیدید؛ بدانید که هارد یسک شما در به درستی کار نمی کند وهشداریست برای اینکه از اسیب های احتمالی که ممکن است در ادامه اتفاق بیافتد جلوگیری کنید.بنابراین فکری به حال آن کنید.اینکه هارد دیسک های چرا گاهی اوقات صداهای غیر عادی دارند را در مطلبی به صورت مفصل بیان کردیم.

علت بلندشدن صداهای غیرعادی از هارد چیست؟حتما بخوانید: علت بلند شدن صدای غیر عادی از هارد چیست!؟

وقتی هارد با سیستم شما قهر می کند!

یکی از نشانه های هارد سوخته این است که، در هنگام وصل به سیستم (کامپیوتر یا لپ تاپ) هیچ اتفاقی رخ نمی دهد و سیستم هارد را شناسایی نمی کند. اگر این عدم شناسایی هارد، به تناوب اتفاق بیافتد نشانه آن است که برد هارد شما در حال سوختن است و اگر سیستم به طور کل هارد شما را نشناسد، احتمال می رود هارد سوخته باشد.

بد سکتور عظیمی به جان هارد افتاده باشد!

بد سکتور و یا همان نقاط سیاهی که اخلال در کار هارد می کنند، اگر به صورت گسترده بر روی هارد رخ داده باشد، می تواند منجر به سوخته شدن هارد شود. این موردی نیست که بتوانید آن را متوجه شوید و فقط اصحاب فن و متخصصین آن را در می یابند.

هنگام فرمت شدن بازی در بیاورد!

اگر زمان فرمت شدن هارد شما نامتعارف باشد، این می تواند نشانه از قریب بودن سوختن هارد باشد. چهار مورد بالایی که ذکر شد را اگر متوجه شدید و توانستید اطلاعات را از هارد خارج کنید که به شما تبریک می گوییم و کاری با کانون بازیابی اطلاعات نخواهید داشت اما اگر کار از کار گذشت و یک هاردی دارید که نمی توانید به اطلاعات آن دسترسی پیدا کنید و گمان می کنید که سوخته باشد، راه حل را در کانون بازیابی اطلاعات بدانید. ما مجهز به بروزترین و پیشرفته ترین ابزار های بازیابی اطلاعات به نام  PC3000 و MRTPRO  و  HDD Surgery هستیم که به وسیله آن اطلاعات هارد سوخته را به راحتی بر می گردانیم.  

اگر هارد گوشی بسوزد اطلاعات آن پاک می‌شود؟

به لحاظ دسته بندی نوع حافظه ها، حافظه گوشی در رده حافظه‌ داخلی(EMMC) قرار می‌گیرد.هارد گوشی یک حافظه داخلی است که روی برد آن نصب می‌شود.از نشانه های سوختن هارد گوشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خاموش شدن بدون دلیل گوشی موبایل
  • گوشی موبایل روشن می‌شود و روی لوگو (آرم) شرکت سازنده می‌ماند یا به شکل مداوم روی لوگو ریست می‌کند
  • گوشی روشن می‌شود، سیسم عامل اجرا می‌شود اما نمی‌توان اطلاعاتی را از گوشی خواند یا روی آن داده‌ی جدید ذخیره کرد. در این حالت، با قاطعیت می‌توان گفت که گوشی مشکل خرابی هارد دارد.

برای مشاهده توضیحات تکمیلی پیشنهاد می‌کنم این مطلب را بخوانید.(تعمیر هارد گوشی سوخته)

مراحل بازیابی اطلاعات هارد سوخته

تشخیص قطعه سوخته

اولین و کلیدی ترین نکته در برگرداندن اطلاعات هارد سوخته، تشخیص قطعه سوخته در هارد های HDD یا SSD می باشد که مطلقا با تشخیص صحیح در اغلب موارد ۷۰% مراحل صحیح ریکاوری طی شده است.

اصلاح یا تعویض قطعه سوخته

بعد از تشخیص قطعه سوخته حال تعمیر یا در بعضی از موارد با تعویض صحیح قطعه مربوطه ، می توان بخش عمده مرحله اول را تکمیل و هارد دیسک یا حافظه نگهداری را آماده بهره برداری یا استفاده مجدد نمائید.

برآورد هزینه و رفع آسیب فیزیکی قطعه و بررسی لاجیکالی یا نرم افزاری هارد دیسک

پس از پیدا کردن قطعه سوخته و تعویض قطعه خراب حال باید ببینیم با روشن کردن هارد دیسک درصد آسیب به هارد چه مقدار بوده است و در بیشتر موارد آسیب سوختن برد هارد دیسک باعث آسیب های نرم افزاری یا سخت افزاری بیشتر شده است.در بعضی از موارد، آسیب برد باعث آسیب به هد هارد شده و در بعضی از موارد نیز فقط به فریم ویر یا همان سیستم عامل داخلی هارد دیسک آسیب وارد کرده که به راحتی قابل رفع می باشد.

محاسبه هزینه بازیابی هارد سوخته

بسیاری شرکت‌ها برای محاسبه قیمت بازیابی اطلاعات، نرخ مشخصی ندارند.مثلا برخی از مراکز مقدار گیگ بازیابی شده را مبنا قرار می‌دهند،برخی بر اساس میزان مهم بودن اطلاعات داخل هارد قیمت خود را اعلام نموده و متاسسفانه برخی دیگر نرخ را بر اساس نگرانی مشتری از احتمال بازگردانی اطلاعات از دست رفته محاسبه می کنند.ما در کانون بازیابی  بر اساس مقدار زمان و کار انجام شده روی هارد، هزینه بازیابی را منصفانه به مراجعین محترم اعلام میکنیم.بنابراین فرقی ندارد اطلاعات ۶ گیگ یا ۶۰ گیگ باشد، اصل محاسبه بر مبنای کار انجام شده روی هاد دیسک شماست.

می خواهید بدانید ریکاوری هاردتان چه قدر هزینه دارد؟

اگر هارد دیسک شما آسیب دیده یا فکر می‌کنید سوخته و نیاز به مشاوره دارید
همین الان با ما تماس بگیرید

هزینه بازیابی اطلاعات

سئوالات متداول

  • نوسان برق
  • اتصال اشتباه کانکتور برق
  • نوسان در پورت های USB
  • ریختن مایعات روی هارد دیسک

شنیدن صداهای ناهنجار از هارد در بیشتر موارد به علت خرابی فیزیکی هارد است و ربطی به سوختن هارد دیسک ندارد .در این مورد بُرد هارد توانسته آن را روشن کرده و باعث چرخیدن اسپیندل موتور شود و سوختن هارد در این مورد بی معنی می باشد .

خیر ، روی PCB قطعه ای به نام ROM وجود دارد که در اغلب هارد دیسک ها یونیک بوده و مختص همان هارد می باشد و در صورت عدم هم خوانی ROM روی برد جدید هارد به هیچ عنوان شناسایی نمی شود.

خیر،تعویض یا اصلاح بُرد خراب اولین و مهم ترین عامل تشخیص خرابی بوده و در ۵۰% موارد هارد نیاز به اصلاح فریم ویر ، جراحی هارد دیسک و موارد دیگری برای برگشت اطلاعات نیز وجود دارد.

بازیابی اطلاعات از هارد سوخته، با استفاده از یک نرم افزار عادی امکان پذیر نیست.اگر فکر می کنید که با دانلود یک نرم افزار ریکاوری می توانید اطلاعات هارد سوخته را برگردانید، در اشتباهید.چون اساس بازیابی این نوع از هارد نیارمند ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار است.شرکت های بازیابی در صورت بروز این مشکل ، استفاده از دستگاه های مخصوص بازیابی مانند pc3000 پیشنهاد می کنند.این دستکاه مخصوص ریکاوری طراحی شده و برنامه آن نیز منحصر به فرد است.نرم افزارهای ریکاوری ، برای بازگردانی فایل‌های آسیب دیده و پاک شده مناسبند.اما اگر هارد بسوزد یا ایراد سخت افزاری داشته باشده این برنامه ها هیج سودی برای ما نخواهند داشت.

خیر، رسانه‌های ذخیره ساز حافظه تقریبا ساختار مشابهی دارند؛بنابراین برای بازیابی اطلاعات آنها معمولا از یک اصول ثابتی استفاده می شود.

بهترین و مهم ترین فاکتور برای محفوظ ماندن اطلاعات، Back UP از اطلاعات بوده و استفاده از هر مدل با هر ظرفیت هارد دیسک باعث حفظ اطلاعات نخواهد شد حتماً باید از اطلاعات مهم خود یک Back UP تهیه کنید.

فایل صوتی آقای نامدار در خصوص سوختن هارد وروش‌های ریکاوری آن:

چرا کانون بازیابی اطلاعات

  1. تنها نماینده انحصاری دستگاه Dolphin در ایران
  2. بهره گیری از پشتیبانی بهترین و متخصص ترین کارشناسان ایران 
  3. دارنده یکی از کامل ترین آرشیو «برد هارد» در ایران برای تعویض برد معیوب
  4. اصلاح برد خراب در اغلب موارد و عدم دریافت هزینه زیاد برای مشتری
  5. داشتن کلین روم و بهترین هدرهای دنیا در صورت نیاز به جراحی هارد دیسک
  6. داشتن سه برند ابزار تعمیر و ریکاوری هارد

در نهایت نتیجه می گیریم اصطلاح سوختن هارد دیسک، در هارد های مکانیکی چندان صحیح نبوده و در واقع این برد هارد دیسک بوده که دچار مشکل می شود و با تعویض برد سالم به جای برد خراب و تعویض صحیح ROMاگر سوختن برد آسیب به Media وارد نشده باشد هارد عملیاتی می شود.

۴.۶/۵ - (۱۰ امتیاز)