کند شدن هارد اکسترنال وسترن دیجیتال + روش های افزایش سرعت

کند شدن هارد اکسترنال وسترن دیجیتال + روش های افزایش سرعت

 با تمام مشکلاتی که هارد اکسترنال وسترن دیجیتال (wd) دارد، هنوز هم یکی از پرطرفدارترین هاردهای مورد استقبال در بین کاربران است.اما مشکلی  که می خواهیم به آن بپردازیم چیست؟

کند شدن هارد اکسترنال، یکی از علائم خرابی آن است که اگر به موقع رفع نشود، ممکن است باعث عدم دسترسی به اطلاعات آن شود.

علت کند شدن هارد اکسترنال wd

طبق برسی های انجام شده در مدل های مختلف برند وسترن دیجیتال، یکی از رایج ترین مشکلاتی کاربران در استفاده ازهاردهای اکسترنال و اینترنال وسترن دیجیتالWD Element ، My Book، Wd My Passport Ultra  دارند، کاهش شدید عملکرد و سرعت این نوع از هارد است.

نتیجه این مشکلات باعث عدم دیتکت شدن یا کند شدن هارد هنگام کپی اطلاعات است. این مشکل در مدت زمان کوتاه  بوجود می آید و به مرور باعث عدم شناسایی هارد دیسک درDisk Management می شود،هرچند که شما میتوانید گاهی این هارد را در Device Manager مشاهده کنید.

مشاهده و دیتکت این هارد ها در Device Manager به منزله دیتکت کردن برد هارد می باشد و دلیل بر این نیست که خود هارد را هم دیتکت کرده است دلیل بروز این مشکل نقص در سیستم عامل یا همان فریمور این نوع هارد ها می باشد.

علت کندی سرعت هارد اکسترنال به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ایرادات فریموری هارد
  2. مشکلات بدسکتوری هارد
  3. عمر هارد دیسک به سرآمده باشد

ما اصرار داریم که برای تعمیرهارد اکسترنال و خلاصی از کندی هارد، در ابتدا باید به تشخیص علت کندی هارد اکسترنال بپردازیم؛ سپس برای رفع مشکل ان اقدامات لازم را انجام دهیم.برخی از مراکز بازیابی اصرار دارند که بگویند: “علت پایین بودن عملکرد هارد ، به پایان رسیدن عمر مفید هارد است” و به کابران پیشنهاد می ‌دهند به فکر تهیه هارد جدید باشند.در صورتی که این اخرین گزینه برای رفع کندی هارد اکسترنال است.

 اگر عملکرد هارددیسک اکسترنال شما به شدت پایین آمده، می توانید برای رفع مشکل کند شدن هارد اکسترنال می توانید موارد زیر را برسی کرد و به دنبال دلیلی برای کندی آن باشید.این موارد عبار تند می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد:

  • استفاده از یکپارچه سازی (Defragment) هارددیسک در ویندوز
  • اجرای ابزار check disk scan ویندوز
  • بررسی خرابی محفظه یا خود درایو
  • بررسی کابل ها و در صورت لزوم تعویض آنها
  • وقتی از هارد اکسترنال زیاد کار می‌کشید
  • استفاده از انتی ویروس هار برای چک کرن هارد، به منظور برسی ویروسی شدن
  • ایرادات فرم ویری
  • بدسکتور هارد
  • خرابی یک یا چند هد هارد اکسترنال ( به دلیل ضربه و یا نوسانات برقی منبع تغذیه )
  • ضعیف شدن و یا تنظیم  ( کالیبره ) نبودن هد یا هدهای هارد اکسترنال وسترن دیجیتال
  • خرابی در اسپیندل موتور گرداننده پلتر یا همان دیسک هارد اکسترنال وسترن دیجیتال
  • خرابی در برد هارددیسک اکسترنال وسترن دیجیتال

برخی از این روش ها توسط کاربر انجام می شود وبرخی دیگر نیازمند تجهیزات و دانش فنی بالاست. درادامه به تشریح روش ها بالا می پردازیم.

حل مشکل کند شدن سرعت هارد اکسترنال وسترن دیجیتال WD در ویندوز های ۷ و ۸ و ۱۰

یکپارچه سازی (Defragment) هارددیسک در ویندوز

اگر با مشکل کند شدن هارد اکسترنال مواجه هستید، اولین راه حلی که باید برای رفع کندی هارد اکسترنال انجام دهید یکپارچه سازی فضای هارد اکسترنال است. یکپارچه سازی چیست؟ وقتی که شما اطلاعات تان را روی هارد ذخیره می کنید اطلاعات به صورت متوالی و پشت سر هم ذخیره نمی شوند و به عبارت دیگر اطلاعات شما در فضای هاردتان پراکنده می شود؛ که به مرور زمان باعث کند شدن عملکرد هارد می شود این بی نظمی در چینش اطلاعات باعث می شود برای فراخوانی آنها زمان زیادی صرف شود که خود عامل کندی هارد می شود.

 یکپارچه سازی کمک می کند تا اطلاعات روی هارد به صورت منظم، فشرده و پشت سرم هم ذخیره شود ضمن که این کار گپ‌های (GAP) بوجود آمده را ازبین برده و باعث افزایش سرعت و عملکرد هارد دیسک خواهد شد.

کند شدن هارد اکسترنال

ساده ترین روش برای دسترسی به این ابزار نوشتن عبارت Defragment در کادر جستجوی دکمه Start است. روی فایل اجرایی این ابزار کلیک کنید. درایو هارد اکسترنال را انتخاب کنید و روی Analyze کلیک کنید. منتظر بمانید تا فرایند تجزیه و تحلیل درایو تکمیل شود.

برای یکپارچه سازی فضای هارد اکسترنال روی دکمه Defragment یا Optimizeکلیک کنید و منتظر بمانید تا فرایند تکمیل می شود. حالا شما موفق شدید فضاهای  اضافی مابین اطلاعات خود را از بین ببرید.

حل مشکل کند شدن سرعت هارد اکسترنال با ابزار Check Disk Scan

اگر فرآیند یکپارچه سازی را به طور کامل انجام دادید، اما هنوز هارد شما کند است، می توانید از ابزار Check Disk استفاده کنید. Check Disk  ابزار مناسبی برای  شناسایی مشکلات هارد دیسک از جمله شناسایی بدسکتور است.

مطلب مرتبط: روش های رفع بدسکتور هارد

برای استفاده  دستور چک دیسک  از دو روش رایج استفاده می کنیم.اما نکته اینکه، قبل از اجرای این ابزار تمام برنامه های خود را ذخیره و ببندید چون بعد از اتمام کار سیستم reset خواهد شد.دو روش زیر برای اجری chkdsk مناسبند. این دورش عبارتند از:

  • روی درایو هارد اکسترنال خود راست کلیک کنید. Properties را از منو انتخاب کنید. سربرگ Tools را کلیک کنید. در قسمت Error checking روی دکمه Check کلیک کنید و دستورالعمل ها را دنبال کنید.
  • در کادر جستجوی دکمه Start عبارت Windows PowerShell را سرچ کنید و آن را باز کنید. حالا دستور chkdsk.exe /f [DRIVE_LETTER] را تایپ کنید. توجه داشته باشید که به جای عبارت DRIVE_LETTER شما باید نام درایو هارد اکسترنال خود را وارد کنید.
کند شدن هارد اکسترنال
کند شدن هارد اکسترنال

نقش آسیب های فیزیکی در کند شدن هارد اکسترنال

آسیب های فیزیکی که همواره در کمین انواع هارد است، یکی از عوامل کند شدن هارد اکسترنال است.نکاتی که که نشان می دهد هارد شما دچار آسیب فیزیکی یا ضربه خوردگی است:

  • چراغ LED روشن است یا نه (هادر توسط سیستم شناسایی می‌شود یا خیر؟)
  • هنگام جستجو در هارد، کامپیوتر هنگ می کند.
  • Check Disk هنکام اسکن به کندی عمل می‌کند.
  • زمانی که دیسک می چرخد صداهایی از آن شنیده شود.

پوششی  که به عنوان محافظ هارد اکسترنال  بکار می‌رود، علی رغم همه استحکامی که دارد در برابر ضربه یا فشار بسیار شکننده است؛حتی ممکن است باعث تماس هد با پلاترها و خراش  لایه مغناطیسی و در نتیجه از بین رفتن اطلاعات شما شود. در ضمن مدارهای هارد بسیار ظریف و حساس به تماس هستند. تق تق کردن، باز نشدن فایل ها، شناسایی نشدن هارد در ویندوز، هنگ کردن و … می توانند نشانه ای برای خراب شدن هارد دیسک اکسترنال شما باشد.

خرابی کابل ها یکی از مشکلات کند شدن سرعت هارد اکسترنال وسترن دیجیتال

مشکل دیگری که می تواند باعث کند شدن هارد اکسترنال شما شود کابل های فرسوده است. هارد اکسترنال را از کامپیوتر جدا کنید و با حوصله کابل USB و منبع تغذیه را بررسی کنید. هرگونه خراش عایق لاستیکی و تحت فشار بودن می تواند منجر به آسیب دیدگی بخش های داخلی کابل شود. همچین خرابی و شکستگی کانکتور ها را نیز بررسی کنید. کابل های USB ارزان هستند فقط اطمینان حاصل کنید که نوع مناسبی از کابل را برای هارد اکسترنال خود خریداری می کنید.

دستگاه های جدید تقریبا همه USB 3.0 هستند در حالی که دستگاه های قدیمی USB 2.0 هستند. هنگامی که در حال چک کردن کابل ها هستید می توانید هارد اکسترنال خود را به سیستمی دیگر وصل کنید و بررسی کنید که با دستگاه دیگر کار می کند یا نه. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که پورت ها و کانکتورهای USB 2.0 در USB 3.0 پشتیبانی می شود اما عکس آن صادق نیست. اگر قصد دارید هارد اینترنال خود را به اکسترنال تبدیل کنید پیشنهاد می کنیم پست آموزش کامل تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال را مطالعه بفرمایید.

کپی فایل ها با حجم بالا علت اصلی کندی هارد اکسترنال wd است

برای همه ما پیش امده که بخواهیم فایل هایی را از درایو کامپیوتر خود روی هارد اکسترنال کپی کنیم.اگر مقدار این اطلاعات زیاد و حجم فایل ها بالا باشد، این کار باعث کندی سیتم و حتی هارد اکسترنال خواهد شد.یک فایل ویدئویی با حجم بالا می تواند مثال خوبی برای این مورد باشد چرا که این کار هارد اکسترنال را به شدت کند می کند.برای اینکه ببینیم این انتقال چند درصد از حافظه سیستم را درگیر خود کرده است، روش زیر می تواند گزینه مناسبی باشد.شما می توانید با گرفتن کلید های Ctrl + Shift + Esc پنجره Task Manager را باز کنید و با کلیک روی عنوان ستون Disk در سربرگ Process برنامه ای که موجب کند شدن هارد شما شده است را شناسایی کنید. بعد از شناسایی برنامه روی End Task کلیک کنید تا برنامه متوقف شود. با این کار سرعت درایو به حد معمول خود باز می گردد.

کند شدن هارد اکسترنال

وقتی هارد اکسترنال، ویروسی شود.

همیشه یک برنامه آنتی ویروس فعال در سیستم خود داشته باشید. یک اسکریپت سرکش می تواند به هارد اکسترنال شما دسترسی پیدا کند و آن را کند کند. برای اسکن یک هارد اکسترنال آن را در اکسپلورر ویندوز پیدا کنید و روی آن کلیک راست کنید. نرم افزار آنتی ویروس در منوی شما ظاهر می شود آن را برای اسکن هارد اکسترنال انتخاب کنید. اگر در منوی کلیک راست برنامه آنتی ویروس را مشاهده نمی کنید باید خود برنامه را باز کنید و از طریق آن هارد اکسترنال را برای اسکن انتخاب کنید.

رفع مشکل کندی هارد اکسترنال با غیر فعال کردن ایندکس کردن ویندوز

وقتی که شما هارد اکسترنال خود را به کامپیوتر وصل می کنید ویندوز برای نمایش محتویات آن در اکسپلورر آنها را ایندکس می کند. با غیرفعال سازی ایندکس جستجو شما می توانید سرعت هارد خود را بالا ببرید. برای غیرفعال کردن ایندکس کلیدهای Windows + R را فشار دهید و عبارت services.msc را وارد کنید سپس روی OK کلیک کنید و منتظر باز شدن پنجره Services بمانید. حالا اسکرول را پایین بکشید روی Windows Search کلیک راست کنید و Properties را انتخاب کنید سپس روی Stop کلیک کنید. ممکن است تکمیل این فرایند چند دقیقه طول بکشد. بعد روی منوی کرکره ای Startup type کلیک کنید و Disabled را انتخاب کنید. حالا هارد اکسترنال را جدا کنید و دوباره وصل کنید. حالا باید مشکل کند شدن هارد اکسترنال شما حل شده باشد.

 کلام آخر:

در این نوشته، سعی کردیم با ارائه روش های کاربردی در رفع کندی هارد اکسترنال وسترن ، اشاره به خرابی این نوع هارد اکسترنال کرده باشیم.به همین منظور توصیه می کنیم اگر هارد اکسترنال شما به هر دلیلی کند شده حتما این اختلال را جدی گرفته و برای رفع ان چاره ای بیاندیشید.

۳/۵ - (۲ امتیاز)