آشنایی با مفهوم فلش سوخته

در این مقاله ضمن برسی دلایل خرابی انواع فلش مموری و رم ،به آموزش بازیابی اطلاعات از فلش سوخته نیز به طور مفصل می‌پردازیم.قصد داریم شما را با مفهوم فلش سوخته آشنا کنیم.در انتها پیشنهاد هایی برای افزایش طول عمر فلش و جلوگیری از خراب شدن می دهیم.

یک پیشنهاد:قبل از مطالعه این بخش لطفا فایل صوتی زیر را به دقت گوش کنید.شاید پاسخگوی ابهامات شما باشد.

 

روش های بازیابی فلش

یکی از مشکلات فلش مموری‌ها زمانیست که  آن را برای مشاهده یک فایل ویدئویی به تلویزیون یا به کامپیوتر خود متصل می نماییم ، اما متوجه می شویم نمی توانیم به اطلاعات روی فلش دسترسی داشته باشیم. دوباره آن را از دستگاه خارج می کنیم و یکبار دیگر متصل می نماییم و می بینیم هیچ اتفاقی نمی افتد. به طور حتم این لحظه یکی از لحظات پر استرس در زندگی ماست. حال چه می شود؟ برای بازیابی اطلاعات فلش مموری چه اقداماتی باید انجام داد؟ ریکاوری فلش

 

نکات و ترفندهای زیر به شما کمک خواهد کرد تا داده های حیاتی خود را از یک فلش مموری آسیب دیده بازیابی کنید. فرض بر این است که شما از ویندوز XP / 7/8 / 8.1 / 10 استفاده می کنید اما بسیاری از تکنیک های دیگر نیز وجود دارد که می توانند برای هر سیستم عاملی مورد استفاده قرار گیرد. البته همیشه هیچ تضمینی وجود ندارد، اما با دنبال کردن این نکات می توانید شانس بازیابی اطلاعات فلش مموری، را افزایش دهید.

چرا فلش مموری ها آسیب می‌بینند؟

  • فلش مموری ها بسیار سخت و محکم هستند. از آنجایی که قطعات متحرک ندارند، به احتمال زیاد نسبت به دیگر خویشاوندان خود یعنی هارد دیسک ها که دارای قطعات متحرک هستند، مقاومت بیشتری در برابر ضربه و قرار گرفتن در گرما و سرما از خود نشان می دهند. اما این مقاومت بیشتر، نباید شما را به اشتباه بیندازد و موجب شود در استفاده از آن ها بی احتیاطی کنید. فلش مموری ها در برابر آسیب های فیزیکی شکست ناپذیر نیستند. قرار گرفتن در محیط نمکی موجب پوسیدگی آنها می شود. قرار دادن آنها در معرض گرمای بیش حد می تواند قطعات داخل فلش مموری را ذوب کند و همین طور نباید آن ها را در معرض رطوبت گذاشت.
  • یکی دیگر از دلایلی که می تواند موجب خرابی فلش مموری شود از طریق نرم افزاری است. بعضی از سیستم عاملها، مانند Mac OS X یا لینوکس، نیاز دارند که قبل از جدا کردن فلش از دستگاه به وسیله نرم افزار آن را eject کنیم. اگر این نکته رعایت نشود می تواند موجب خرابی فلش مموری گردد. حتی در ویندوز، اگر فایل های بزرگ در حال انتقال به یک فلش مموری باشند و قبل از اینکه پروسه تکمیل شود فلش را از دستگاه جدا کنیم می تواند باعث ایجاد خطا در پارتیشن درایو فلش شود. اینجا جایی است که داده ها ممکن است بر روی فلش مموری وجود داشته باشند، اما درایو نمی داند چگونه آنها را پیدا کند، زیرا آدرس دهی آن آسیب دیده است.
  • علت دیگری که موجب آسیب به یک فلش مموری می شود تحمیل اضافه بار بر روی آن است. تلاش برای کپی کردن بیش از حد و یکباره بسیاری از فایل ها می تواند موجب در  هم شکستن یک سیستم عامل شده و به آرامی آن را متوقف نماید. تصور کنید که ۲۰ نفر در تلاش باشند تا بجای رعایت نوبت، همگی و به طور همزمان از یک در عبور کنند. چه اتفاقی می افتد؟ می توانید برای کپی اطلاعات روی فلش هم چنین تصوری کنید.
  • آخرین علت که موجب از دست رفتن اطلاعات روی فلش مموری می شود، خطای کاربر است. حذف تصادفی فایل ها و یا انتخاب درایو اشتباه برای فرمت نمونه ای از این اشتباهات می باشد. این خطاها ممکن است برای همه اتفاق بیفتد، اما هنوز راه هایی برای بازیابی اطلاعات فلش مموری وجود دارد.

تکنیک های مختلفی برای غلبه بر این مشکلات در دسترس است. ابتدا ما روی جنبه های فیزیکی تمرکز می کنیم، سپس به راهکارهای نرم افزاری می پردازیم.

چطور بفهمیم فلش مموری سوخته است؟

در پاسخ به این سئوال که از کجا بفهمیم فلش سوخته، باید برسی دقیقی از علت خرابی فلش داشته باشیم.برای برسی این موضوع ابتدا باید با نوع خرابی فلش آشنا شویم،سپس در صورت نیاز آن را تعمیر یا ریکاوری کنیم.خرابی های فلش را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  1. نرم افزاری(Logical)
  2.  سخت افزاری(Phisical)

مشکلات نرم افزاری فلش را می‌توان به راحتی به کمک نرم افزار ریکاوری فلش،رفع و اطلاعات آن را بازیابی کنید.اما اگر فلش مموری شما دچار خرابی سخت افزاری شده ، کوچک ترین تعمیرات سخت افزاری شما باعث از دست رفتن کامل اطلاعات شما خواهد شد.در ایرادات نرم افزاری می توانید با تنظیمات خاصی به اطلاعات داخل فلش خود دسترسی پیدا کنید که در ادامه در مورد ایرادات عمده Logical صحبت می نماییم:

مشکلات نرم افزاری در فلش مموری که موجب نشناختن آن می‌شود.

  1. نشناختن درست MBR
  2. عدم پارتیشن بندی درست
  3. عدم نصب درایو جهت نشناختن فلش مموری های فوق

۱.نشناختن درست MBR

قبل از ادامه مطلب ابتدا باید بدانیم که MBR چیست؟عدم شناسایی MBR یکی از دلایل اصلی در خرابی های فلش مموری است،که در بیشتر مواقع با دیدن پیغام RAW در Disk Managment قابل مشاهده است. در صورت مهم نبودن اطلاعات شما با فرمت کردن فلش به راحتی می توانید از فلش مجددا استفاده کنید؛ اما در صورت مهم بودن اطلاعات از فرمت کردن فلش فوق جداَ خود داری نمائید.

بازیابی اطلاعات فلش

۲.عدم پارتیشن بندی درست

در اصطلاح فلش با حافظه ذخیره ساز شما به درستی پارتیشن بندی نشده است که به صورت Unallocated در Disk Managment نشان داده می شود. بازیابی اطلاعات فلش

۳.عدم نصب درست درایو های کامپیوتر

از عوامل دیگر در نشناختن فلش مموری می توان به عدم نصب صحیح درایو های فلش مموری ها اشاره کرد. برای حل این مشکل شما می توانید که در قسمت My PC کلیک راست کرده و سپس گزینه Manage را کلیک کرده و سپس در قسمت Device Manager و در نهایت در قسمت Disk Drive ابتدا Uninstall Device کرده و پس از خارج کردن مموری و را اندازی مجدد OS یا همان سیستم عامل ، اگر مشکل از درایو های خود کامپیوتر باشد مشکل حل شده و شما می توانید به راحتی به فضای داخلی فلش مموری خود دسترسی پیدا کنید.

البته در صورت زمان بر بودن شما می توانید از یک کامپیوتر یا لپ تاپ دیگر جهت تست خرابی درایو های کامپیوتر خود مطلع شوید و دیگر پیشنهاد ما به شما در صورت چک کردن مموری در صورت عدم دیتکت ، شما می توانید (Ram Reader) و کابل خود را عوض نمائید تا از سالم بودن این دو نیز مطمئن شوید.

خرابی های سخت افزاری:علت عدم شناسایی فلش توسط سیستم

اگر تمام موارد فوق را برسی کردید،اما فلش مموری(رم) دوباره دیتکت نشد(توسط سیستم بازنشد)، پس فلش شما به احتمال  زیاد سوخته است.اگر فلش مموری بسوزد و اطلاعات شما مهم نبوده باید به فکر یک  فلش یا مموری نو باشید، چون این فلش یا رم تعمیر نخواهد شد و فقط در صورت مهم بودن اطلاعات باید اقدام به ریکاوری آن نمائید. که در نهایت فقط  اطلاعات آن بازیابی خواهد شد اما فلش قابل  استفاده مجدد نمی باشد. پس فقط و فقط برای ریکاوری و بازیابی اطلاعات فلش و مموری سوخته  مورد نظر می توان کاری کرد.در ادامه فهرستی از مهم ترین دلایل سوختن فلش و عدم شناسایی آن توسط سیستم ، به شرح زیر اشاره می کنیم:

  • سوختن کنترلر مموری فلش
  • خرابی در پین های اتصال
  • خرابی در فرم ویر یا نرم افزارهای خود فلش
  • شکستگی برد یا مبدل های برد
  • خرابی های سلول های فلش مموری

تمام موارد و خرابی های بالا مربوط به خرابی های فیزیکالی بوده و ریکاوری و تعمیر آن از عهده شما خارج می باشد و در بیشتر مواقع کوچک ترین دست کاری توسط شخص باعث از بین رفتن تمام اطلاعات شما خواهد شد برای از دست نرفتن اطلاعات خود به موارد پایین دقت نمائید.

  1. به هیچ عنوان از هویه کاری روی این کول دیسک ها یا مموری ها خود داری نمائید.
  2. به هیچ عنوان سعی در جا به جایی و قرار دادن چیپ اصلی روی یک مموری دیگر خودداری نمائید.
  3. از دست زدن مستقیم روی این مموری ها یا فلش ها هنگام شکستگی یا قرار دادن در جیب در کنار کلید و … خود داری نمائید.

مراحل ریکاوری فلش سوخته

روش اول.بازیابی اطلاعات از فلش سوخته به صورت مستقیم، به کمک دستگاه PC3000 Flash کامل ترین و بروز ترین ابزار ریکاوری و بازیابی اطلاعات فلش در دنیا PC3000 Flash بوده که تا به امروز بهترین ابزار ریکاوری در دنیا جهت ریکاوری  فلش های سوخته می باشد.

در گذشته در صورت سوختن فلش مموری Micro SD و غیره حتما  باید این فلش سوخته از قالب اصلی خارج و از صفحه برد اصلی جدا می شدند. اما در حال حاضر ۵۰% درصد فلش مموری ها را باید از برد اصلی خود خارج نمائیم و با پیشرفت تکنولوژی دیگر نیازی به جدا سازی این فلش مموری ها و افزایش ریسک نبوده و با اتصال به فلش مموری ها به PC3000 Flash و توسط نرم افزار خود سیستم به راحتی ،به اطلاعات فلش دسترسی پیدا خواهیم کرد. روش دوم. تعمیر فلش سوخته، با جداسازی چیپ اصلی و بازیابی آن

اما اگر با روش بالا نتوانستیم به جواب برسیم ،برای ریکاوری فلش مموری حتما باید چیپ اصلی دیتا(NAND Flash) را از روی برد باز کرده و تمام مراحل برد را به کمک دستگاه شبیه  سازی نمائیم که مراحل آن به شرح زیر می باشد:

  1. ۱. جدا سازی قالب اصلی فلش یا مموری.
  2. ۲. حال پس از پیدا کردن حافظه فلش NAND کمی روغن فلکس جهت پائین آوردن دمای ذوب ، به پایه های فلش زده و توسط یک هات کان (هوای گرم) بدون صدمه با تخصص زیاد و افزایش تدریجی دما از پایین و بالای فلش باعث جدا سازی NAND Flash اصلی شویم.
  3. ۳. سپس توسط یک مسواک و به کمک تینر ۱۰.۰۰۰ شروع به شستوشوی این NAND Flash کرده تا پایه های آن کاملا از روغن فلکس پاک شده و بتوان به راحتی به سیستم وصل کنیم.
  4. ۴. به وسیله یک پنس مناسب که به پایه های NAND آسیب وارد نشود حافظه را درون دستگاه PC3000 Flash قرار داده و سپس به کمک نرم افزار خود PC3000 شروع به خواندن محتویات فلش و در نهایت ایمیج گرفتن از محتویات فلش و استخراج اطلاعات عمل می نمائیم.

بازیابی اطلاعات فلش مموری از طریق نرم افزار

اگر فلش مموری شما از نظر فیزیکی مشکلی نداشت برای بازیابی اطلاعات آن باید از نرم افزارهای ریکاوری کمک بگیرید. نرم افزارهای رایگان بسیاری برای بازیابی اطلاعات فلش مموری، وجود دارند که می توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت آن ها را پیدا کرده و دانلود نمایید. استفاده از این نرم افزارها بسیار راحت و آسان است و نیاز به مهارت خاصی ندارد.

به این نکته توجه نمایید که نرم افزار ریکاوری را از وبسایت های معتبر دانلود نمایید تا با این کار ریسک ویروسی شدن کامپیوترتان کاهش یابد.

در این مقاله سعی بر عنوان مطالب آموزنده و مفیدی در رابطه با بازیابی اطلاعات فلش سوخته ، مموری و انواع حافظه های نگهدارنده کوچیک صحبت خواهیم کرد.

اصولا خرابی های فلش ها و مموری ها جدا از هارد های HDD می باشد و در این مموری ها با یک نوسان ممکن است اطلاعات شدیدا” آسیب ببیند اما به طبع نسبت به هارد های HDD نسبت به ضربه کمتر دچار آسیب می شوند.

تمام موارد فوق و توضیحات بالا مقدمه ای برای بازیابی اطلاعات فلش سوخته، بود اما در فلش سوخته اصلی ترین و مهم ترین عامل موفقیت در رسیدن به اطلاعات داشتن ابزار آلات به روز و آخرین آپدیت می باشد.

همه موارد فوق در کنار هم به همراه یک متخصص باعث افزایش درصد موفقیت و رسیدن به اطلاعات شده است و عدم وجود یکی باعث افزایش ریسک در بعضی از موارد باعث از بین رفتن کامل اطلاعات خواهد شد.

نکات تکمیلی ریکاوری فلش مموری از طریق رفع مشکلات فیزیکی

قبل از اینکه فلش مموری آسیب دیده را به کامپیوتر متصل کنیم، باید نگاهی به خود فلش بیندازیم تا ببینیم چه کاری می توانیم برای آماده سازی آن انجام دهیم.

مراحل بازیابی اطلاعات فلش مموری آسیب دیده با به حداقل رساندن مشکلات فیزیکی آن عبارتست از:

  • یک دستمال پنبه ای را با الکل مرطوب نموده و محل اتصال فلش با پورت یو اس بی را تمیز کنید
  • پس از تمیز کردن محل اتصال صبر کنید تا خشک شود
  • پوشش روی فلش را بررسی نمایید تا ترک نداشته باشد. اگر شکافی مشاهده کردید آن را در یک ظرف کوچک حاوی برنج به مدت یک شب قرار دهید. برنج رطوبت را به خود جذب می کند.
  • فلش مموری را به رایانه وصل نمایید. اگر پس از اتصال فایل ها قابل دسترسی شدند مشکل بر طرف شده است و شما ماموریت خود را به خوبی انجام داده اید.

در صورتی که مشکل برطرف نشد و به اطلاعات روی فلش دسترسی پیدا نکردید باید از طریق نرم افزاری اقدام نمایید.

 

کلام آخر:

کانون بازیابی اطلاعات یکی از بزرگ ترین مراکز بازیابی اطلاعات در زمینه هارد دیسک ، فلش مموری و انواع هارد های SAS بوده که با داشتن به روز ترین ابزار ریکاوری اطلاعات توانسته است یکی از پیشگامان در این صنعت در ایران باشد که در فیلم فوق نیز شما می توانید که داشتن تجربه و تخصص در کنار ابزار آلات در بعضی از مواقع باعث افزایش صد در صد در زمینه بازیابی اطلاعات انواع فلش های سوخته می شود.

فیلم آموزش بازیابی اطلاعات فلش سوخته

 

روش های بازیابی فلش

یکی از مشکلات فلش مموری‌ها زمانیست که  آن را برای مشاهده یک فایل ویدئویی به تلویزیون یا به کامپیوتر خود متصل می نماییم ، اما متوجه می شویم نمی توانیم به اطلاعات روی فلش دسترسی داشته باشیم. دوباره آن را از دستگاه خارج می کنیم و یکبار دیگر متصل می نماییم و می بینیم هیچ اتفاقی نمی افتد. به طور حتم این لحظه یکی از لحظات پر استرس در زندگی ماست. حال چه می شود؟ برای بازیابی اطلاعات فلش مموری چه اقداماتی باید انجام داد؟ ریکاوری فلش

 

نکات و ترفندهای زیر به شما کمک خواهد کرد تا داده های حیاتی خود را از یک فلش مموری آسیب دیده بازیابی کنید. فرض بر این است که شما از ویندوز XP / 7/8 / 8.1 / 10 استفاده می کنید اما بسیاری از تکنیک های دیگر نیز وجود دارد که می توانند برای هر سیستم عاملی مورد استفاده قرار گیرد. البته همیشه هیچ تضمینی وجود ندارد، اما با دنبال کردن این نکات می توانید شانس بازیابی اطلاعات فلش مموری، را افزایش دهید.

چرا فلش مموری ها آسیب می‌بینند؟

  • فلش مموری ها بسیار سخت و محکم هستند. از آنجایی که قطعات متحرک ندارند، به احتمال زیاد نسبت به دیگر خویشاوندان خود یعنی هارد دیسک ها که دارای قطعات متحرک هستند، مقاومت بیشتری در برابر ضربه و قرار گرفتن در گرما و سرما از خود نشان می دهند. اما این مقاومت بیشتر، نباید شما را به اشتباه بیندازد و موجب شود در استفاده از آن ها بی احتیاطی کنید. فلش مموری ها در برابر آسیب های فیزیکی شکست ناپذیر نیستند. قرار گرفتن در محیط نمکی موجب پوسیدگی آنها می شود. قرار دادن آنها در معرض گرمای بیش حد می تواند قطعات داخل فلش مموری را ذوب کند و همین طور نباید آن ها را در معرض رطوبت گذاشت.
  • یکی دیگر از دلایلی که می تواند موجب خرابی فلش مموری شود از طریق نرم افزاری است. بعضی از سیستم عاملها، مانند Mac OS X یا لینوکس، نیاز دارند که قبل از جدا کردن فلش از دستگاه به وسیله نرم افزار آن را eject کنیم. اگر این نکته رعایت نشود می تواند موجب خرابی فلش مموری گردد. حتی در ویندوز، اگر فایل های بزرگ در حال انتقال به یک فلش مموری باشند و قبل از اینکه پروسه تکمیل شود فلش را از دستگاه جدا کنیم می تواند باعث ایجاد خطا در پارتیشن درایو فلش شود. اینجا جایی است که داده ها ممکن است بر روی فلش مموری وجود داشته باشند، اما درایو نمی داند چگونه آنها را پیدا کند، زیرا آدرس دهی آن آسیب دیده است.
  • علت دیگری که موجب آسیب به یک فلش مموری می شود تحمیل اضافه بار بر روی آن است. تلاش برای کپی کردن بیش از حد و یکباره بسیاری از فایل ها می تواند موجب در  هم شکستن یک سیستم عامل شده و به آرامی آن را متوقف نماید. تصور کنید که ۲۰ نفر در تلاش باشند تا بجای رعایت نوبت، همگی و به طور همزمان از یک در عبور کنند. چه اتفاقی می افتد؟ می توانید برای کپی اطلاعات روی فلش هم چنین تصوری کنید.
  • آخرین علت که موجب از دست رفتن اطلاعات روی فلش مموری می شود، خطای کاربر است. حذف تصادفی فایل ها و یا انتخاب درایو اشتباه برای فرمت نمونه ای از این اشتباهات می باشد. این خطاها ممکن است برای همه اتفاق بیفتد، اما هنوز راه هایی برای بازیابی اطلاعات فلش مموری وجود دارد.

تکنیک های مختلفی برای غلبه بر این مشکلات در دسترس است. ابتدا ما روی جنبه های فیزیکی تمرکز می کنیم، سپس به راهکارهای نرم افزاری می پردازیم.

چطور بفهمیم فلش مموری سوخته است؟

در پاسخ به این سئوال که از کجا بفهمیم فلش سوخته، باید برسی دقیقی از علت خرابی فلش داشته باشیم.برای برسی این موضوع ابتدا باید با نوع خرابی فلش آشنا شویم،سپس در صورت نیاز آن را تعمیر یا ریکاوری کنیم.خرابی های فلش را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  1. نرم افزاری(Logical)
  2.  سخت افزاری(Phisical)

مشکلات نرم افزاری فلش را می‌توان به راحتی به کمک نرم افزار ریکاوری فلش،رفع و اطلاعات آن را بازیابی کنید.اما اگر فلش مموری شما دچار خرابی سخت افزاری شده ، کوچک ترین تعمیرات سخت افزاری شما باعث از دست رفتن کامل اطلاعات شما خواهد شد.در ایرادات نرم افزاری می توانید با تنظیمات خاصی به اطلاعات داخل فلش خود دسترسی پیدا کنید که در ادامه در مورد ایرادات عمده Logical صحبت می نماییم:

مشکلات نرم افزاری در فلش مموری که موجب نشناختن آن می‌شود.

  1. نشناختن درست MBR
  2. عدم پارتیشن بندی درست
  3. عدم نصب درایو جهت نشناختن فلش مموری های فوق

۱.نشناختن درست MBR

قبل از ادامه مطلب ابتدا باید بدانیم که MBR چیست؟عدم شناسایی MBR یکی از دلایل اصلی در خرابی های فلش مموری است،که در بیشتر مواقع با دیدن پیغام RAW در Disk Managment قابل مشاهده است. در صورت مهم نبودن اطلاعات شما با فرمت کردن فلش به راحتی می توانید از فلش مجددا استفاده کنید؛ اما در صورت مهم بودن اطلاعات از فرمت کردن فلش فوق جداَ خود داری نمائید.

بازیابی اطلاعات فلش

۲.عدم پارتیشن بندی درست

در اصطلاح فلش با حافظه ذخیره ساز شما به درستی پارتیشن بندی نشده است که به صورت Unallocated در Disk Managment نشان داده می شود. بازیابی اطلاعات فلش

۳.عدم نصب درست درایو های کامپیوتر

از عوامل دیگر در نشناختن فلش مموری می توان به عدم نصب صحیح درایو های فلش مموری ها اشاره کرد. برای حل این مشکل شما می توانید که در قسمت My PC کلیک راست کرده و سپس گزینه Manage را کلیک کرده و سپس در قسمت Device Manager و در نهایت در قسمت Disk Drive ابتدا Uninstall Device کرده و پس از خارج کردن مموری و را اندازی مجدد OS یا همان سیستم عامل ، اگر مشکل از درایو های خود کامپیوتر باشد مشکل حل شده و شما می توانید به راحتی به فضای داخلی فلش مموری خود دسترسی پیدا کنید.

البته در صورت زمان بر بودن شما می توانید از یک کامپیوتر یا لپ تاپ دیگر جهت تست خرابی درایو های کامپیوتر خود مطلع شوید و دیگر پیشنهاد ما به شما در صورت چک کردن مموری در صورت عدم دیتکت ، شما می توانید (Ram Reader) و کابل خود را عوض نمائید تا از سالم بودن این دو نیز مطمئن شوید.

خرابی های سخت افزاری:علت عدم شناسایی فلش توسط سیستم

اگر تمام موارد فوق را برسی کردید،اما فلش مموری(رم) دوباره دیتکت نشد(توسط سیستم بازنشد)، پس فلش شما به احتمال  زیاد سوخته است.اگر فلش مموری بسوزد و اطلاعات شما مهم نبوده باید به فکر یک  فلش یا مموری نو باشید، چون این فلش یا رم تعمیر نخواهد شد و فقط در صورت مهم بودن اطلاعات باید اقدام به ریکاوری آن نمائید. که در نهایت فقط  اطلاعات آن بازیابی خواهد شد اما فلش قابل  استفاده مجدد نمی باشد. پس فقط و فقط برای ریکاوری و بازیابی اطلاعات فلش و مموری سوخته  مورد نظر می توان کاری کرد.در ادامه فهرستی از مهم ترین دلایل سوختن فلش و عدم شناسایی آن توسط سیستم ، به شرح زیر اشاره می کنیم:

  • سوختن کنترلر مموری فلش
  • خرابی در پین های اتصال
  • خرابی در فرم ویر یا نرم افزارهای خود فلش
  • شکستگی برد یا مبدل های برد
  • خرابی های سلول های فلش مموری

تمام موارد و خرابی های بالا مربوط به خرابی های فیزیکالی بوده و ریکاوری و تعمیر آن از عهده شما خارج می باشد و در بیشتر مواقع کوچک ترین دست کاری توسط شخص باعث از بین رفتن تمام اطلاعات شما خواهد شد برای از دست نرفتن اطلاعات خود به موارد پایین دقت نمائید.

  1. به هیچ عنوان از هویه کاری روی این کول دیسک ها یا مموری ها خود داری نمائید.
  2. به هیچ عنوان سعی در جا به جایی و قرار دادن چیپ اصلی روی یک مموری دیگر خودداری نمائید.
  3. از دست زدن مستقیم روی این مموری ها یا فلش ها هنگام شکستگی یا قرار دادن در جیب در کنار کلید و … خود داری نمائید.

مراحل ریکاوری فلش سوخته

روش اول.بازیابی اطلاعات از فلش سوخته به صورت مستقیم، به کمک دستگاه PC3000 Flash کامل ترین و بروز ترین ابزار ریکاوری و بازیابی اطلاعات فلش در دنیا PC3000 Flash بوده که تا به امروز بهترین ابزار ریکاوری در دنیا جهت ریکاوری  فلش های سوخته می باشد.

در گذشته در صورت سوختن فلش مموری Micro SD و غیره حتما  باید این فلش سوخته از قالب اصلی خارج و از صفحه برد اصلی جدا می شدند. اما در حال حاضر ۵۰% درصد فلش مموری ها را باید از برد اصلی خود خارج نمائیم و با پیشرفت تکنولوژی دیگر نیازی به جدا سازی این فلش مموری ها و افزایش ریسک نبوده و با اتصال به فلش مموری ها به PC3000 Flash و توسط نرم افزار خود سیستم به راحتی ،به اطلاعات فلش دسترسی پیدا خواهیم کرد. روش دوم. تعمیر فلش سوخته، با جداسازی چیپ اصلی و بازیابی آن

اما اگر با روش بالا نتوانستیم به جواب برسیم ،برای ریکاوری فلش مموری حتما باید چیپ اصلی دیتا(NAND Flash) را از روی برد باز کرده و تمام مراحل برد را به کمک دستگاه شبیه  سازی نمائیم که مراحل آن به شرح زیر می باشد:

  1. ۱. جدا سازی قالب اصلی فلش یا مموری.
  2. ۲. حال پس از پیدا کردن حافظه فلش NAND کمی روغن فلکس جهت پائین آوردن دمای ذوب ، به پایه های فلش زده و توسط یک هات کان (هوای گرم) بدون صدمه با تخصص زیاد و افزایش تدریجی دما از پایین و بالای فلش باعث جدا سازی NAND Flash اصلی شویم.
  3. ۳. سپس توسط یک مسواک و به کمک تینر ۱۰.۰۰۰ شروع به شستوشوی این NAND Flash کرده تا پایه های آن کاملا از روغن فلکس پاک شده و بتوان به راحتی به سیستم وصل کنیم.
  4. ۴. به وسیله یک پنس مناسب که به پایه های NAND آسیب وارد نشود حافظه را درون دستگاه PC3000 Flash قرار داده و سپس به کمک نرم افزار خود PC3000 شروع به خواندن محتویات فلش و در نهایت ایمیج گرفتن از محتویات فلش و استخراج اطلاعات عمل می نمائیم.

بازیابی اطلاعات فلش مموری از طریق نرم افزار

اگر فلش مموری شما از نظر فیزیکی مشکلی نداشت برای بازیابی اطلاعات آن باید از نرم افزارهای ریکاوری کمک بگیرید. نرم افزارهای رایگان بسیاری برای بازیابی اطلاعات فلش مموری، وجود دارند که می توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت آن ها را پیدا کرده و دانلود نمایید. استفاده از این نرم افزارها بسیار راحت و آسان است و نیاز به مهارت خاصی ندارد.

به این نکته توجه نمایید که نرم افزار ریکاوری را از وبسایت های معتبر دانلود نمایید تا با این کار ریسک ویروسی شدن کامپیوترتان کاهش یابد.

در این مقاله سعی بر عنوان مطالب آموزنده و مفیدی در رابطه با بازیابی اطلاعات فلش سوخته ، مموری و انواع حافظه های نگهدارنده کوچیک صحبت خواهیم کرد.

اصولا خرابی های فلش ها و مموری ها جدا از هارد های HDD می باشد و در این مموری ها با یک نوسان ممکن است اطلاعات شدیدا” آسیب ببیند اما به طبع نسبت به هارد های HDD نسبت به ضربه کمتر دچار آسیب می شوند.

تمام موارد فوق و توضیحات بالا مقدمه ای برای بازیابی اطلاعات فلش سوخته، بود اما در فلش سوخته اصلی ترین و مهم ترین عامل موفقیت در رسیدن به اطلاعات داشتن ابزار آلات به روز و آخرین آپدیت می باشد.

همه موارد فوق در کنار هم به همراه یک متخصص باعث افزایش درصد موفقیت و رسیدن به اطلاعات شده است و عدم وجود یکی باعث افزایش ریسک در بعضی از موارد باعث از بین رفتن کامل اطلاعات خواهد شد.

نکات تکمیلی ریکاوری فلش مموری از طریق رفع مشکلات فیزیکی

قبل از اینکه فلش مموری آسیب دیده را به کامپیوتر متصل کنیم، باید نگاهی به خود فلش بیندازیم تا ببینیم چه کاری می توانیم برای آماده سازی آن انجام دهیم.

مراحل بازیابی اطلاعات فلش مموری آسیب دیده با به حداقل رساندن مشکلات فیزیکی آن عبارتست از:

  • یک دستمال پنبه ای را با الکل مرطوب نموده و محل اتصال فلش با پورت یو اس بی را تمیز کنید
  • پس از تمیز کردن محل اتصال صبر کنید تا خشک شود
  • پوشش روی فلش را بررسی نمایید تا ترک نداشته باشد. اگر شکافی مشاهده کردید آن را در یک ظرف کوچک حاوی برنج به مدت یک شب قرار دهید. برنج رطوبت را به خود جذب می کند.
  • فلش مموری را به رایانه وصل نمایید. اگر پس از اتصال فایل ها قابل دسترسی شدند مشکل بر طرف شده است و شما ماموریت خود را به خوبی انجام داده اید.

در صورتی که مشکل برطرف نشد و به اطلاعات روی فلش دسترسی پیدا نکردید باید از طریق نرم افزاری اقدام نمایید.

 

کلام آخر:

کانون بازیابی اطلاعات یکی از بزرگ ترین مراکز بازیابی اطلاعات در زمینه هارد دیسک ، فلش مموری و انواع هارد های SAS بوده که با داشتن به روز ترین ابزار ریکاوری اطلاعات توانسته است یکی از پیشگامان در این صنعت در ایران باشد که در فیلم فوق نیز شما می توانید که داشتن تجربه و تخصص در کنار ابزار آلات در بعضی از مواقع باعث افزایش صد در صد در زمینه بازیابی اطلاعات انواع فلش های سوخته می شود.

فیلم آموزش بازیابی اطلاعات فلش سوخته
۳/۵ - (۶ امتیاز)
194 دیدگاه برای “ریکاوری فلش | چطور اطلاعات فلش سوخته را بازیابی کنیم؟
  1. امیر محمد گفته:

    من فلشم رو وقتی میزنم لپتاب یلحضه توی مای کامپیوتر نشون میده و بعد ناپدید میشه ، اما ‌‌انتی ویروس هم تشخیص میده که فلشی وارد شده !! ، و اینکه من درایو منیجر هم نگاه کردم ، اونجا هست و شناختتش ولی توی مای کامپیوتر نمیاره ، اینم ایمیلم: amir.mohammad.sajjadi.pp.1386@gmail.com

  2. سینا گفته:

    سلام خسته نباشید اطلاعات مهمی روی فلش داشتم که فلش توی ماشین بود و ماشین تعمیرگاه شاگرد مکانیک یا خودش فلشو برمیداره و نمیدونم چند بار استفاده کرده ولی الان توش اهنگ محلی و فیلم ریخته میخوام ببینم میشه اطلاعاتش برگرده و من چکار باید بکنم مدارک مهمی ذخیره فلش بوده و فلش غیر قابل دست رس بوده به نوعی ماشین روگشتن تا پیدا کننو نوعی دزدی میشه گفت کردن.

    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      من با دزدی و غیره کاری ندارم اما اصولا ریکاوری اطلاعات شما به حجم اطلاعات ریخته شده مجدد بستگی داره اگر اطلاعات جدید ریخته شده کامل حجم فلش رو پر کرده غیر قابل بازیابی است اما اگر به عنوان مثال ۵ گیگ مجدد ریخته شده و حجم اطلاعات شما حدود ۱۰ گیگ باشه حدودا ممکنه بشه ۵ گیگ از اطلاعات شما را نجات داد که این امر حتما باید توسط کارشناسان این امر بررسی شود بهتره شما استفاده نکنید و برای بررسی بیشتر به کانون مراجعه کنید

  3. امیر گفته:

    سلام من یه فلشی دارم که عکسهای عروسیمون توش بود مال تقریبا ۹ سال پیش. چند سال بود که اصلا استفاده نکرده بودمش. امروز که زدم به تلویزیون فایلهارو میاره و عکسهارو بصورت کلی نشون
    میده ولی وقتی میخوام تکی ببینمشون . نمیتونه نشون بده و ارور میده که اتصال وجودنداره . بعددوباره از اول میاره ولی نمیتونم بازم تکی ببینمشون و بعضی عکسهارو میتونم تکی بیارم بقیشو نه . مشکل از چیه؟میشه تقریبی هزینشو بگین؟؟؟خب باید به بودجه نگاه کنیم و بخواییم یکاری بکنیم. لطفا جواب بدهید . خیلی ذهنم درگیر هست و ناراحتم

    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      فلش جواب نمیده یعنی چی و می‌گید گوشی فروشی گفته باید ریپورت بشه اونم بنده نمی فهمم گوشی فروشی وظیفش فروش گوشی هست نه تعمیر یا ریکاوری بهتره این کار رو به متخصصین این امر واگذار کنید نه افرادی که در این زمینه هیچ تخصص ندارند و من کلا متوجه سوال شما نشدم

  4. زهراااا گفته:

    سلام من فیلم ریختم تو فلشم سالم بود تا وقتی از گوشی جداش کردم ولی همین که وصلش کردم به تلویزیون دیدم نوشته خالی ایندفعه وصلش کردم به لب تاب باز میشه فلش فایل هم توش هست ولی نمیتونی وارد فایل ها بشی پوشه هایی هم که داشتم دیگه نیستش فقط همون فایل ها هستن. یه چیز دیگه هم بود اینه که حافظه رمم۹۸ درصدش پر بود ولی الان میزنه خالی ولی در حالی که توش پر از فایل های ناخوانا به نظرتون میتونم اطلاعاتش رو ریکاوری کنم برام خیلی مهم اطلاعاتش

    ۱
  5. AhOuRa گفته:

    سلام سال نو مبارک.من دو تا فلش مدل پی ان وای دارم یکی ۱۶ یکی ۳۲ گیگابایت اولی ۱۶ گیگ که پر هست داخلش میری هیچ فولدری داخل کامپیوتر باز نمیکنه و ارور میده دو سه تا فولدر باز هست وقتی داخلش میری چند تا عکس هست که روی آنها نصف رنگ خاکستری هست.بعد جالب تر از این اینه که بعضی از فولدر ها با اینکه باز میشه یه سری فولدر ها و فایل های ناشناس که تاریخ آنها مال ۲۰۷۸ ۱۹۴۵ ۲۱۳۴ هستند رو نشون میده و حجمش که ۱۶ گیگابایت هست ۱۸ یا ۲۲ گیگ ویروس دارد. به هیچ وجه نه فایلی پاک میکند نه فرمت میشود.
    فلش دوم که تو دیسک مسج هم مشاهده کردم ۱۷ مگابایت از اون جدا هست.توی اون فلش پر عکس هست و تمامی عکس های نصف یا کامل خاکستری هستند.آیا راهی واسه ی درست کردن آنها است.یه فلش‌ دیگه هم همینجوریه اما یه فلش Deta + 16GB که توش عکس و فیلم ریختم میگه باید فرمت شه چه گوشی چه کامپیوتر .اون دو تا نشد که هیچی ولی آخری واسم خیلی مهمه ولی من واقعا از برند پی ان وای انتظار نداشتم یه برند آمریکایی البته ممکنه ویروسی شده باشه چند تا فیلم هم با خش نشون میده ممنون میشم کمکم کنید

  6. زینب گفته:

    با سلام
    من فلش زدم ب کامیپوتر بعد نزدیک ب ۹ گیگ فیلم ریختم داخل فلش بعد فلش کشیدم زدم ب لپ تاپ ک فیلم هارو بریزم داخل لپ تاپ گ فلش نخوند بعد خب فلش کشیدم دوباره زدم ب کامپیوتر ک اصلا هیچ فیلمی داخل فلش نبود و حتی هیچ حجمی هم اشغال نشده بود میشه بگید چ اتفاقی افتاده اصلا میشه فیلم هارو برگردوند؟؟؟؟

  7. طاها رکنی گفته:

    سلام. وقت بخیر یه سوال دارم. فلشم گم شده. اطلاعات دقیق فلش و تاریخ و ساعت دقیق آخرین باری که زدمش به کیسو میدونم. آیا امیدی هست بشه اطلاعاتشو تو سیستمم پیداش کنم؟ بلخره چون خونده سیستم اونو شاید تو یجایی نشسته باشه اطلاعاتش…

    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      شما متوجه شدید نسوخته اما من متوجه نشدم مشکلتون چیه و الان فلش شما چه مشکلی داره باید دقیقا مشکلتون رو‌مطرح کنید ببینم کاری میشه کرد یا نه و نیز باید دید اطلاعات فلش مد نظر شما هست یا فقط سالم شدن مجدد فلش و استفاده مجدد از آن ملاک بوده

      ۲
  8. پری گفته:

    سلام من حدود ۲هفته پیش فیلم و عکس و آهنگ رو با کابل مبدل گوشی همه ریختم تو فلش ..دیگه فلش بالا نیاورد،اعلان فرمت میزد فلش ۳۲گیگه..بردم یک تعمیرات در شهرستان گقتن ریکاوری میکنیم فرداش تماس گرفتن که ۵۴گیگ اطلاعات برگشته یک فلش ۶۴بیاریدهمرو انتقال بد بعد ۱۰ روز فلش بردم گفتن اطلاعات شما از سیستم من پاک شده .دوباره فلش میزنم ریکاوری میکنم هیچی بالا نمیاد ..بردم یک جایی دیگه فورا ،گقتن فلشتون سوخته بالا آوردن اطلاعات درصدش صفره..الان چیکار کنم ؟ممکنه هیچی برنگرده؟

  9. کاوه گفته:

    سلام من فلش ۸ گیگی دارم که حدود هفت سالی دارمش و خیلی وقت بود ویروسی شده بود نزدیک پنج سال، اما کار میکرد ولی امروز وصل کردم به کامپیوتر و درش آوردم دیگه کامل فرمت شده بود و کلیک هم میکردم روش این نوشته میمود روش Please insert a disk into drive g، لطفا یک دیسک را در درایو جی قرار دهید،

    ۱
    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      فلش سوخته اول باید بررسی بشه بعد از بررسی در صورت استاندارد بودن فلش یا در صورت ساپورت توسط دستگاه شکافته شده و بررسی انجام میشه نمیشه بدون بررسی اعلام هزینه و موفق و عدم موفقیت بودن رو اعلام کرد

      ۲
    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      بله احتمالش زیاده اما باید دید از زمانی که اطلاعات از دست رفته آیا اطلاعات جدیدی روی حافظه کپی شده یا نه ممکنه شما دیر متوجه این امر شدین و اطلاعات جدیدی روی اون کپی کردین اما اگر اوررایت نشده باشه میشه ریکاوری کرد

      ۱
      ۱
  10. ahoramohamadi266 گفته:

    سلام من یک فلش مموری دارم مشخصات Toshiba ۱۶ گیگابایت همین امروز به ضبط ماشین زدم پیام داد USB ERROR به کامپیوتر وصل کردم جواب نداد.به تلویزیون وصل کردم بازم جواب نداد.فلش هم حجم زیادی داشت.خیلی ممنون میشم کمک کنید..

    ۱
    • ahoramohamadi266 گفته:

      سلام مجدد اگه توضیحات بیشتر میخواهید قبل از اینکه به ضبط وصل کنم و موسیقی پلی کنم در مموری ۲ تا فیلم ریختم.نه اینکه ویروسی باشد به موبایل وصل کردم بازم جواب نداد من وقتی فلش ویروسی به موبایل وصل میکنم پیام میداد درایو USB خراب است و باید فرمت شود.ممنون میشم کمک کنید

      ۲
      • محمد نامدار گفته:

        سلام
        ممکنه فلش شما دچار ویروس نشده باشد ممکنه دچار خرابی فیزیکالی شده باشد و تا مشخص نشدن نوع خرابی امکان دلیل عدم ریکاوری از سمت شما رو ما نمی تونیم متوجه بشیم باید ارسال کنید کارشناسان شرکت بررسی و به شما یک گزارش داده ودر صورت ریکاوری شدن این کار رو برای شما انجام بدهند

        ۳
    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      من دقیقا متوجه نشدم که اطلاعات مهم است یا خیر اما اگر اطلاعات مهمی ندارید کاری برای درست شدن فلش وجود ندارد و کلا ارزش تعمیر ندارد و می تونید جایگزین کنید اما اونجایی که گفتید حجم زیادی داره اگر منظورتون حجم فلش هست که در حال حاضر این فلش با این حجم تقریبا کمترین حجم رو داشته و بقیه فلش ها حجم اونها از این بیشتر است اما اگر منظور شما حجم اطلاعات شما مد نظر هست که باید توسط ابزار سخت افزاری ریکاوری شود

      ۱
  11. . گفته:

    سلام ببخشید من یه فلش کوچیک فلزی ۳۲ گیگ دارم با OTG زدم به گوشی بالا نیورد بردم نشون دادم بعد چند روز بهم گفتن فلش سوخته. آیا میشه اطلاعاتشو برگردوند؟ با یه شرکت دیگه ای تماس گرفتم پرسیدم گفتن چون فلشای کوچیک چیپ ندارن اگه سوخته باشن اطلاعتشون قابل بازیابی نیست، نظر شما چیه؟ آیا امیدی هست که بشه اطلاعتشو برگردوند؟ خیلی خیلی اطلاعات اون فلش برام مهمه

    ۱
    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      اگر فلش سوخته باشه در حال حاضر در ایران تا به امروز قابل بازیابی نیست و اون شرکت به شما درست گفتند اما اگر زمان اهمیت ندارد می تونید منتظر باشید ممکنه در آینده در ایران نیز به این تکنولوژی رسید و قابل بازیابی شود

  12. آرین گفته:

    سلام وقت بخیر
    یک فلش usb دارم چند سال پیش فیلم ها و عکس های خانوادگی داخلش ریختم. بعد که به کامپیوتر وصل میکردیم اخطار میداد که باید فلش رو فرمت کنیم تا باز شه. از اون زمان فرمتش نکردم و امروز مقاله شما رو خوندم. بعد از بررسی متوجه شدم که فلش در لپ تاپ نشان داده می‌شه و پیغام RAW می‌دهد. آیا امکان داره که خودم بتونم اطلاعاتش رو بطور کامل بازیابی کنم؟

    ۱
    ۱
    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      احتمالا فلش سوخته است باید بیارید بررسی کنم اما بهر حال ممکنه TV شما به علت نوسان زیاد به فلش آسیب وارد کرده اگر فلش شما دارای چیپ استانداردی باشد احتمالا ریکاوری هست اما قطعی نیست بهر حال باید فلش رو بیارید بررسی کنیم

  13. Somi گفته:

    سلام من گوشیم رو عوض کردم بعد رم ۳۲گیگابایتی که روی گوشی قبلم بود داخل گوشی جدیدم گذاشتم تا چند مدت همه عکسا و موزیکها رو نشون میداد اما بعد دو هفته الان اصلا نشون نمیده رم رو تو گوشی قبلی و گوشی های دیگه گذاشتم اصلا انگار رم نذاشتم تو گوشیم چیکار کنم مشکلم کل بشه لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

    ۱
    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      اگر رم توی گوشی نمایش داده نمی شود بهتره با ram reader به کامپیوتر متصل کنید ودر disk management چک کنید اگر اونجا هم شناسایی نشود پس رم شما سوخته و باید با دستگاه ریکاوری شود اما اگر مشکله کوچکی مانند ارور فرمت و غیره داشته باشد اونجا مشخص می شود و ریکاوری اون راحت تر است پس حتما رم رو با کامپیوتر چک کنید

      • مهسا پورحبیب گفته:

        سلام من رو فلش عکس های بچم داشتم دیگه هم جایی ندارمشون حالا فلش میزنم رو تلویزیون میارش بالا ولی عکس فیلمارو باز نمیکنه بردم گوشی فروشی گف باید ریپورت بشع ایا میشه عکساشو برداشت

        • محمد نامدار گفته:

          سلام
          تخصص گوشی فروشی در فروش گوشی هست نه در زمینه ریکاوری و من مجددا خدمتتون گفتم منظورشون رو از ریپورت بنده متوجه نمی شوم باید بیارید شرکت به صورت درست و تخصصی بررسی ودر صورت امکان ریکاوری شود

    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      برای بررسی سوختن یا سالم بودن فلش از دو سیستم متفاوت استفاده کنید ودر نهایت در disk managment بررسی کنید اگر در اینجا یک دیوایس شناسایی شود احتمال سالم بودن فلش وجود دارد اما اگر در اینجا و در دو سیستم جدا شناسایی نشد فلش شما سوخته است و اگر فلش سوخته باشد در صورت استاندارد بودن فلش ممکنه بازیابی شود اما اگر دارای چیپ استانداردی نباشد اطلاعات بازیابی نخواهد
      اما اگر اطلاعات مهم نیست فلش قابل تعمیر نیست.

      ۱
  14. محمدرضاکشاورز گفته:

    سلام خوبید خسته نباشید
    من فلشم سوخته ولی توی کامپیوتر میذارم صدا میده که فلش وصل شده ولی نه تو مای کامپیوتر میاد نه دیسک منینجر بنظر شما ریکاوری میشه ایا بعد هزینه ریکاوریش حدودی چقدرهه ممنون

    ۲
    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      اون صدا مهم نیست دلیل سلامت و خرابی خود فلش نیست اما باید ارسال کنید بررسی کنیم اما اگر سوخته باشه بالای یک ملیون هزینه داره اما ریکاوری یا عدم ریکاوری فلش بر اساس استاندارد بودن فلش بوده و هیچ صد درصدی نیست

      ۱
      ۱
    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      روشن شدن چراغ LED اون نشان دهنده سالم بودن یا خراب بودن هارد یا فلش شما نیست اما زمانی که دیواس رو به سیستم می زنید برای سالم بودن یا خراب بودن فلش حتما باید در Disk managment شناسایی شود و اگر اونجا شناسایی نشود باید با یک لپ تاپ یا کامپیوتر دیگه هم چک بشه اگر مشکل همچنان پابر جا بود اون موقع می تونیم بگیم فلش شما سوخته است واگر دارای چیپ استانداردی باشد باید بیارین شرکت بررسی کنیم و اگر قابل بازیابی باشه خدمت شما اعلام می کنیم

  15. نرگس گفته:

    با عرض سلام و احترام. دو تا از فلش هام دارای مشکل هستند. یکی از آنها حجم فلش و اطلاعات را نشان می دهد و قابلیت کپی گرفتن از اطلاعات را دارد ولی اجازه انتقال ، دیلیت و یا فورمت اطلاعات را نمی دهد.
    در خصوص فلش بعدی هنگام اتصال به لپ تاپ مشکلی ندارد و درایو نمایش داده می شود ولی به محض اینکه بخواهم از اطلاعات کپی بردارم درایو فلش ناپدید می شود

    ۲
  16. امین گفته:

    سلام خسته نباشید. خواستم تجربه خودم رو با بقیه تو سایت خوب شما به اشتراک بگذارم. من برای تست هارد کامپیوتر نرم افزار Seagate Seatools رو نصب کردم و فلش مموری هم به کامپیوتر وصل بود. در شروع نرم افزار به طور اتوماتیک اول هارد دیسک و بعد فلش رو اسکن کرد. بعد از اسکن، فلش مموری کلا سوخت و اصلا توسط هیچ دستگاهی شناسایی نمیشه. تو قسمت disk management و با دستور های diskpart هم نمیشه بهش دسترسی داشت. گویا این نرم افزار برای هارد و فلش های SSD مشکل ایجاد میکنه.

    ۱
    ۱
  17. مسلمی گفته:

    سلام فلش که به کامپیوتر یا لب تاپ میزنم پیام فرمت فلش رو میده که اگر میخواهید از فلش استفاده کنید اول باید فرمت کنید. در صورتی که دارای اطلاعات هست و بهشون نیاز دارم. با توجه به توضیحات صدای ضبط شده در سایت شما فلش نسوخته فقط اطلاعات رو نشان نمی دهد و دستور فرمت میدهد. امکان برگشت DATA ها هست؟

    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      پیغام فرمت به دو دلیل عمده می باشد
      ۱: خرابی نرم افزاری و مشکل در قسمت MBR هارد
      ۲: خرابی سخت افزاری و شناسایی نشدن در قسمت Disk managment
      اگر در قسمت disk managment شناسایی می شود شما می تونید از نرم افزار های بازیابی اطلاعات کمک بگیرین اما اگر اونجا شناسایی نشود باید ارسال کنید شرکت تا با ابزار سخت افزاری ریکاوری انجام شود

      ۱
      ۲
  18. کیا گفته:

    سلام. وقتتون بخیر. من یه فلش دارم که فیلم عروسیمون داخلش بود. هر سری میزدیم پشت تلویزیون و نگاه میکردیم. یه سری یادمون رفت از پشت تلویزیون برداریم. بعد یکهفته برداشتیم. وقتی مجدد زدیم که فیلم رو ببینیم، دیدیم فیلم عروسی یکم خوب نسون میده بعد شطرنجی میشه، مثل سی دی که خش میگیره. چکار کنیم؟ یعنی درست میشه؟ دیگه هیچ فیلمی از عروسیم نداریم?

    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      وصل کردن هر حافظه مخصوصا بدون داشتن بک اپ اشتباه بزرگی است دلیل اون هم نوسان خود TV می باشد
      این خرابی مربوط به مشکل سخت افزاری فلش به خاطر نوسان می باشد بتید ارسال کنید شرکت بررسی کنم اگر بشه که اطلاعات رو روی یک حافظه دیگه ریکاوری کنیم

      ۱
      ۲
  19. باران گفته:

    سلام
    گوشیم دست دخترم بود وقتی بهم برگردوند نمیدونم چیکارش کرده بود که مموریم خالی شده بود و چیزی داخلش نبود
    به کامپیوتر وصل کردم و با چند تا ازنرم افزاهای بازیابی ؛اطلاعات رو بازیابی کردم اما هیچی برنگشت
    یعنی چی شده؟

    ۱
  20. فروغ گفته:

    سلام و وقت بخیر
    فلش ۱۶ گیگی دارم که به تلوزیون برای پخش فیلم وصل کردم. بعد از تماشا در تلوزیون دیگه نمیخونه. به لب تاپم که وصل میکنم پیام میده که اول فرمتش کن. آیا فلشم سوخته؟ اطلاعاتش قابل بازیابی است؟

    ۱
    ۱
  21. زهرا گفته:

    سلام
    خداقوت
    یه فلش ۳۲ دارم
    عکسا و فیلمای پدرمادرم ک فوت شدن داخلش ریختم
    یه مسافرت شمال رفتم و برگشتم
    هوا شرجی بود
    الان ک اومدم فلش رو زدم ب گوشی یه لحظه فلش رو خوند..ولی داخل یکی از فایلها ک شدم گفت اطلاعاتی وجود نداره..جدا کردم فلش رو..دوباره زدم..اصلا نخوند..ب تلوزیون متصل کردم..فلش رو میاره ولی باز نمیکنه.یه دقیقه بعد همه ی فایلها رو میاره بالا…و دوثاتیه بعد میگه فلش خارج شد..و علامت فلش میره..آیا فلشم سوخته؟ ممکنه رطوبت شمال تاثیر گذاشته باشه؟
    فقط همین عکسا رو از پدرمادرم داشتیم..راه چاره ای هست؟

    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      می تونه سوختن فلش باشه اما دلیل عموما شرجی بودن شمال نیست اگر این یک نظریه باشه باید همه فلش های شمال بسوزه
      اما تلویزیون هم می تونه باعث سوختن فلش یا هر حافظه ای باشه در دیسک منیجمنت چک کنید اگر شناسایی نشد پس مطمین سوخته.

      ۱
      ۲
  22. امیر گفته:

    با درود
    من نرم افزار اندرویدی روی گوشیم داشتم که وقتی دانلود کردم دیگه باز نشد و اون رو حذفش کردم و مجدا نصب کردم غافل ازینکه رمز ریکاوری داشته و من فراموش کردم آیا قابلیت بازگشت داره
    اطلاعات مهمی دارم

    ۲
    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      هنگامی که فلش رو به سیستم وصل کنید ودر disk managment شناسایی نشود به احتمال زیاد فلش سوخته است و فلش سوخته به کمک نرم افزار قابل شناسایی نبوده و حتما باید به کمک ابزار سخت افزاری این کار انجام شود اگر اطلاعات مهم است باید ارسال کنید شرکت تا پروسه ریکاوری ان به شرط سالم بودن چیپ nand و ساپورت دستگاه های ما ریکاوری شود

      ۲
  23. ایلیا گفته:

    با سلام من فلشی دارم که داخلش حدود ۱۵۰۰ عکس سیو کردم خواستم دوباره حدود ۵۰۰ تا عکس سیو کنم که گفت باید فرمت بشه و اگه فرمت کنم عکس ها پاک میشن!
    میشه عکس ها رو ریکاوری کرد؟ و اینکه فاش سوخته؟ نیم سوز شده یا چی؟!

    ۲
    ۱
    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      بدون بررسی سخت افزاری امکان سالم یا خراب بودن فلش نیست شما بدون اینکه فرمت کنید به کمک نرم افزار های ریکاوری می توانید scan کنید ودر صورت دیدن اطلاعات عکس های ریکاوری شده رو روی یک هارد یا حافظه دیگه save کنید سپس حافظه خود را فرمت و عکس های جدید می توانید save کنید.

      ۱
      ۳
  24. محمد صدرا گفته:

    اون وقت اگر فلش شکافته بشه و بعد اطلاعاتش رو برام بازیابی کنید و دیگر فلش به درد نخورد حافظه ی دیگری را خودمان باید همراه با فلش ارسال کنیم یا خودتا بر روی حافظه ی دیگر انتقال میدهید و برایمان ارسال میکنید؟

    ۱
    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      بستگی به خرابی فلش شما داره اگر فلش مشکل سخت افزاری داشته باشه که شکافته میشه وغیر قابل استفاده خواهد شد خوب البته مشکل سخت افزاری یعنی عدم دیتکت و عدم دیتکت یعنی الان فلش شما هم کار نمی کنه اما اگر فلش شما مشکل نرم افزاری داشته باشد ریکاوری در فلش دیگه واگر قبل از تحویل به ما مشکل سخت افزاری نداشته باشد بعد از تحویل هم به همان صورت یعنی سالم تحویل خواهید گرفت.اطلاعات را در یک حافظه دیگه ریکاوری خواهد شد.هزینه بستگی به خرابی فلش شما دارد وبدون بررسی امکان اعلام قیمت وجود ندارد.

    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      برای تشخیص سوختن یا سالم بودن فلش شما باید در disk managment چک کنید ایا فلش را در اونجا شناسایی می کند یا نه اگر اونجا شناسایی کرد یعنی فلش نسوخته و مشکل نرم افزاری داره و می تونید با نرم افزار های ریکاوری به اطلاعات برسید اما اگر اونجا شناسایی نکرد در لب تاب و کیس دیگه ای هم همین کار رو انجام بدین اما اگر با سیستم دیگه شناسایی نکرد فلش شما سوخته و باید برای ریکاوری ارسال کنید که چیپ nand ان جدا و برای ریکاوری از دستگاه های سخت افزاری استفاده کنیم برای رسیدن به اطلاعات شما.

      ۱
  25. No name گفته:

    سلام فلش ۶۴ گیگم که اطلاعات مهمی توش دارم که وقتی به سیستم میزنم صدای وصل شدن میاد ولی تو مای کامپیوتر نشون داده نمیشه و توی دیوایس منیجمنت نشون داده میشه ولی ارور no media میده میخواستم بدونم هزینه تعمیرش چنده و من که شهرستان هستم چجوری فلشمو براتون ارسال کنم

    ۲
    ۱
    • محمد نامدار گفته:

      سلام.
      هزینه تعمیر بعد از برسی خدمت شما اعلام میشه.بعد از برسی و اعلام هزینه در صورت رضایت شما ریکاوری انجام میشه.
      فقط باید فلش تو رو به آدرس شرکت با پست یا تیپاکس ارسال کنسد کنید.
      تهران-چهار راه ولیعصر . مجتمع ابریشم . طبقه چهارم . واحد ۴۰۵
      تماس:۰۲۱-۶۶۴۷۹۵۸۰ یا شماره همراه ۰۹۱۲۶۱۵۴۹۷۷

      ۲
      ۱
    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      بدون بررسی امکان اعلام قیمت نیست
      اما برای فلش های سوخته اطلاعات باید از ارزش بالایی بر خوردار باشه چون زمان و هزینه ان بالاست باید چیپ اصلی جدا شود سپس روی ابزار سخت افزاری به محتویات چیپ رسید سپس ریکاوری اون رو انجام بدیم

      ۱
      ۳
    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      حافظه گوشی به دو صورت وجود دارد اکسترنال و حافظه داخلی
      هر کدام از این حافظه ها متفاوت و بررسی ان ابزار متفاوتی می طلبد
      بهر حال بهترین ودرست ترین کار بعد از حذف اطلاعات از گوشی خاموش کردن کامل گوشی و رساندن گوشی برای بازیابی اطلاعات به کانون می باشد در این موارد زمان و عدم اوررایت گوشی از عوامل مهم و تاثیر گزار در ریکاوری گوشی می باشد

      ۲
      ۳
  26. رویا گفته:

    سلام ببخشید من بابام یه فلش سی ودو گیگ داشت که توشلوارش بود ماهم شلوار شو شستیم ونیمساعت این فلش توشلوار بود تولباسشویی ،ایااین فلش سوخته مثلا چیکار‌کنیم که اطلاعاتشو به دست بیاریم خیلی ضروریه لطفا راهنمایی بفرمایید

    ۳
  27. ابراهیم محمدی گفته:

    سلام فلش روبه لب تاپ که وصل میکنم یک لحظه روصفحه لب تاپ میاد وزود میپره هربارکه واردمیکنم همین اتفاق میفته آیا سوخته؟تودیسک منجر که گفتید اسم درایو میاد ولی قسمت جلویی خالیه ممنون میشم راهنمایی کنید

    ۳
    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      توی disk manager فقط برد رو دیتکت می کنه هارد یا فلش اگر سوخته باشه یا هارد هم خراب بشه اونجا شناسایی میشه مهم اینه که توی disk managment شناسایی بشه اما اگر اینجا شناسایی نشه فلش سوخته
      باید ارسال کنید شرکت که بشه چیپ اصلی رو ورداشت واز اون اطلاعات ریکاوری بشه اما اگر اطلاعات مهمی نداری تعمیر نمیشه

      ۳
      ۱
    • ابراهیم محمدی گفته:

      سلام آقای نامدارعزیز توی قسمت diskmanagerنوشته به عنوان مثالdiskE ولی قسمت جلوئیش چیزی از اطلاعات داخل فلش نیومده گفتم خدمتتون وقتی به صورت عادی به لب تاپ وصل میکنم یک لحظه فلش میاد تو صفحه ولی سریع میپره بااین اوصاف آیا سوخته یا ایرادداره چون یه مقاومت خیلی ریز داشت که کنده شده بود از روی برد گوشی جایگزین کردم اینکه یک لحظه میاد ومیره بعداز نصب مقاومته.ممنون

      ۱
      ۱
    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      فلش شما سوخته است باید به کمک دستگاه سخت افزاری چیپ دیتای شما از فلش جدا و از طریق دستگاه سخت افزاری بتونیم اطلاعات رو ریکاوری کنیم
      تهران چهارراه ولی عصر روبروی بازار کامپیوتر رضا مجتمع تجاری ابریشم طبقه ۴ واحد ۴۰۵ کانون بازیابی اطلاعات
      ۶۶۴۷۹۵۸۰

      ۲
      ۱
  28. ابوالفضل گفته:

    سلام.فلش ۱۶ دارم که اکثرا تو گوشی استفاده میکنم و موقع خروج هم ایجکت میکنم بعد درمیارم.شب بعداز اتمام کار ایجکت کردم و دراوردم ولی فرداش میزنم ب گوشیم چراغ ته فلش روشن میشه ولی فلشو اصلا پیدا نمیکنه.گفتم شاید کامپیوتر باز کنه زدم ولی باز چراغ روشن میشد ولی فلش رو اصلا نشون نمیده.اطلاعات خ مهمی دارم ب نظرتون سخت افزاریه یا نرم افزاری و قابل تعمیره؟

    ۱
    ۳
    • محمد نامدار گفته:

      سلام اگر در دوسیستم شناسایی نشه صد در صد فلش مشکل سخت افزاری داره وباید شکافته بشه واطلاعات رو خارج کنیم
      بعضی وقت ها نوسان به فلش اسیب های خیلی زیادی وارد می کنه بهر حال باید ارسال کنید شرکت بررسی کنیم

      ۱
      ۲
  29. مهدیه محمدی بدر گفته:

    سلام ببخشید من فلشم ۱روز پیش زدم تو تلویزیون و نوشت آسیب دیده و باotg
    زدم به گوشیم بالا نیاورد
    و نوشته بود که(متاسفانه فرمت فعلی دستگاه
    Org usb پشتیبانی نمیشود. EsازFAT32وNTFS
    پشتیبانی میکند)
    من فایل های داخلش خیلی برام مهم بود
    الان باید چیکار کنم
    فلشم سوخته یا مشکل نرم افزاری داره؟

    ۲
  30. فریده گفته:

    سلام من پارسال ۳۰ آدر عکس های پسرم رو با otg از گوشی روی فلش hp 8 گیگ با ریختم
    روز ۱ دی که اومدم عکس ها رو برگردونم هیچ اًری از عکس ها نبود حتی حجم ۲ گیگ عکسی که داشتم هم برگشته بود و فضا خالی شده بود
    الان هر جا میبرم میگن چون یکسال گذشته اصلا برنمیگرده
    میخواستم بدونم با توجه به مطالب بازیابی اطلاعات چند سال پیش که نوشته بودید آیا احتمال برگشتشون هست
    چون عکس های پسرم خیلی برام مهمه
    ممنون میشم جواب بدید…
    یک بار خودم با برنامه recovery magic photo ریکاوری کردم ولی هیچی برنگشت

    ۲
    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      اینکه می گین پارسال در نهایت اطلاعات روی فلش مد نظر شما هست یا گوشی واز ان زمان از فلش استفاده شده است یا خیر
      اگر ملاک گوشی شما هست خیر کاری نمیشه کرد
      اما اگر ملاک شما فلش هست واز فلش استفاده نکردین احتمال باز گشت زیاد است اما اگر از فلش در این زمان در حال استفاده بودین ومتوجه نبود اطلاعات نبودین یا در زمانی که اطلاعات رو انتقال دادین ممکنه اصلا اطلاعاتی انتقال پیدا نکرده است و شما به احتمال خود فکر می کنید و اطلاعاتی رو فلش ندیدین کاری نمیشه کرد

      ۲
      ۳
  31. محمد رضا گفته:

    سلام
    من دیروز داشتم یه فایل ۷ گیگابایتی رو تو فلش ۸ گیگ میریختم بعد وارد بازی شدم که وسط بازی که بودم بازی هنگ کرد و ریستارت کردم اما فلش دیگه نیومد به تلوزیون و گوشی هم که زدم نیومد
    آیا سوخته یا مشکل نرم افزاریه یا سخت افزاری
    فلش هم تا حالا نه ضربه خورده نه آسیب دیده

    ۲
    ۲
    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      من بدون بررسی نمی تونم چیزی بگم سوال شما کلی هست فقط گفتین بالا نیومده باید بررسی بشه
      اما اگر اطلاعات مهمی ندارین اون فلش رو بی خیال شین از یک فلش استاندارد تر استفاده کنید.

      ۴
      ۲
  32. امیر گفته:

    سلام یک مموری میکرو ۴ دارم که چند فایل صوتی بسیار بسیار بسیار مهم داخل آن بود . وارد لپ تاپی کردم پس از گوش دادن eject کردم . روز بعد وقتی وارد لپ تاپ خودم کردم تا کپی کنم متوجه شدم لپ تاپ قبلی ویروسی بوده و ویروس کش های لپ تاپ من فعال شد (avira و kasper) و مدام داشت اسکن میکرد و یکسری فایل با سام های طولانی عجیب غریب . در نهایت من فلش را فورا Eject کردم از ویندوز و در آوردم داخل گوشی گذاشتم . دیدم فایل های مهم صوتی من همگی وارد فولدری شده به نام ۶۴ و موجود بود . خیالم راحت شد اما تا مجدد وارد لپ تاپ خودم کردم برای کپی کردن مجدد آنتی ویروسها فعال شدن . سیستم هنگ کرد و درایو مموری باز هم بار نمیشد. در نهایت متوجه شدم ظرفیت مموری صفر است و همان فولدر ۶۴ که داخل گوشی نشان میداد هم دیگر نشان نمیدهد . حتی فایل های صوتی wav داخل قرنطینه هر دو آنتی ویروس هم نیست .یک سری فایل عجیب غریب با ویروسی به نام lnk فقط هست..
    فایلهای صوتی wav هستند خیلی خیلی خیلی برایم مهم است مسیله مرگ و زندگی آیا باز میگردد ؟ من دیگر مموری را وارد هیچ دستگاهی نکردم . نه کپی نه هیچی … ویروس کش آنها را پاک کرده ؟ خیلی برایم مهم هستند برگردند سریع و فوری . چکار کنم .. اصفهان نیز ساکنم

    ۳
    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      این طور که به نظر می رسه فایل ها از طریق انتی ویروس پاک و کلا از مموری پاک شده کمی سخته
      اما در نهایت شما باید سعی کنید اطلاعات جدیدی نریزین که امکان ریکاوری ان هنوز محیا باشه
      می تونید با تیپاکس یا پست ارسال کنید کمتر از ۲۴ ساعته جواب رو خدمتتون می گم

      ۱
      ۲
  33. حمیدرضا گفته:

    سلام من داشتم با فلاش روی گوشیم فیلم نگاه میکردم که ناگهان فیلم متوقف شد و از فیلم بیرون اومدم و دوباره وارد فایل ها شدم که وارد حافظه فلش بشوم دیگر حافظه فلش موجود نبود و فلش را دراوردم و دوباره. وصل کردم اما فلش خوانده نشد بر روی تلویزیون هم زدم خوانده نشد من چندیدن بار با همین فلش بر روی همین گوشی که گفتم کار انجام دادم ولی نمیدونم چرا ناگهان قطع شد

    ۲
    ۲
    • محمد نامدار گفته:

      سلام اگر فلش باز شود اما اطلاعات موجود نباشد مشکل عمدتا کمتر نگران کننده است
      اما اگر کلا فلش باز نشود احتمال سوختن فلش می باشد باید بررسی شود برای این منظور شما می توانید در disk managment بررسی کنید اگر فلش شناسایی نشود فلش سوخته قابل تعمیر نیست اگر اطلاعات مهمی دارین باید ارسال کنید برای ریکاوری

      ۵
  34. سارا گفته:

    سلام ببخشید من میخواستم فایلای فلشمو انتقال بدم به گوشی فلشو وصل کردم اطلاعات اومد بعد چند دقیقه نوشت فلشو خارج شد
    هرکاری کردم دیگه نمیاره تو تلویزیون هم امتحان کردم اونم همینجوریه.
    میشه نسوخته باشه؟؟
    اگه سوخته هزینه ریکاوری اطلاعاتش چقدره ؟

    ۳
    • محمد نامدار گفته:

      سلام فلش رو به لپ تاب یا کامپیوتر وصل کنید و سپس در disk managment چک کنید ببینید ایا فلش رو با ظرفیت درست شناسایی می کنه یا نه.اگر درست شناسایی کنه پس مشکل سخت افزاری نداره و فقط باید به صورت نرم افزاری بازیابی کرد اما اگر درست شناسایی نکند سوخته وباید چیب اصلی جدا و به کمک دستگاه باید به صورت سخت افزاری ریکاوری بشه.

      ۲
      ۱
  35. آرش گفته:

    سلام ببخشید من چکار کنم قبل از اینکه درگاه usb رو تست کنم چون من کارم نصب پخش هست ولتاژ ۵ ولت بگیرم نوسان نداشته باشه یا راه حل بهتری وجود داره خیلی فلش سوزوندم
    الان ۲۰ تایی فلش خراب دستم هست
    ممنون اگه راهنمایی کنید

    ۲
  36. آرش گفته:

    باسلام و خسته نباشید فلش ۱۶ سالم رو گذاشتم پخش تصویری ماشین مشتری نخوند
    بعد تو کامپیوتر گذاشتم فلش اصلا چیزی نیومد تا به حال ۱۰ تا فلشم اینجوری در پخشهای تصویری سوخته نمیشه درست کرد

    ۲
    ۲
  37. مهدیه گفته:

    سلام وقت بخیر
    من فلشم رو تو گوشی میزنم نمیخونه به تلویزیون هم میزنم میچرخه و نمیخونه و ارور میده میخواستم بدونم آیا فلش من سوخته؟یامشکل نرم افزاری پیداکرده؟به اطلاعات داخل فلش احتیاج دارم…ممنون میشم راهنماییم کنید

    ۳
    ۶
    • محمد نامدار گفته:

      سلام فلش شما سوخته است اگر اطلاعات مهمی دارین باید ارسال کنید شرکت بررسی بشه سپس شکافته ودر نهایت از طریق بازیابی چیپ NAND ریکاوری بشه واگر چیپ NAND سالم و استاندارد باشه اطلاعات ریکاوری میشه

      ۸
      ۱
  38. رامین گفته:

    درود
    خسته نباشید
    من کارت حافظه ای دارم که بار چندم خود به خود از کار میفته و تا حالا نتونستم اطلاعتشو بازیابی کنم آیا امکانش هست اگر سوخته باشه و داخل کامپیوتر هم کارت باز نشه بازم اطلاعات رو برگردونید..اعصاب آدم خورد میشه کلی اطلاعات رو جمع کن از عکس و فیلم و اهنگ بعد سر هیچ پاک بشه خود بخود

    با تشکر از کارشناسان عزیز

    ۳
    ۳
    • محمد نامدار گفته:

      سلام اگر فقط اهنگ باشه واطلاعات رو بتونید از جایی پیدا کنید اگر حافظه سوخته باشه به خاطر هزینه بالای ریکاوری رم های سوخته بهتره بی خیال بشین در غیر این صورت باید حافظه شکافته شده ودر نهایت بتونیم اطلاعات را ریکاوری کنیم

      ۵
      ۳
  39. ارزاقی گفته:

    سلام وقت بخیر
    من عکسهامو روی فلش مموری از طریق تبدیل با موبایل می دیدم اما بار آخر عکسها خراب شده بود یعنی صفحه عکسها به طور کامل یا نصفه خاکستری شده بود. فلش مموری رو به لپ تاپ زدم اما عکسها همچنان همانطور هست. به نظرتون عکسها قابل بازیابی هست؟

    ۴
    ۳
    • محمد نامدار گفته:

      سلام
      بستگی داره دلیل خرابی چیست
      یکی از دلایلی که مشتری بدون هیچ دستکاری متوجه این خطا می شود در خرابی فلش یا همان چیپ اصلی فلش که محل ذخیره اطلاعات است بود ودر اصطلاح فلش قادر به دسترسی به تمام فضای خود نبوده و قسمتی که قابل دسترس است به صورت کامل و به قسمتی که دسترسی نداره به صورت عموما سبز رنگ یا خاکستری نمایش داده می شود اگر اطلاعات مهم باشد فلش باید شکافته شده واز طریق ابزار سخت افزاری شروع به خواندن درست چیپ نموده وبتوان اطلاعات را ریکاوری کرد

      ۳
      ۴

دیدگاهتان را بنویسید