تعمیر هارد آسیب دیده، بدون فرمت کردن

تعمیر هارد بدون فرمت کردن

مشکلات رایج هارد درایو، به دلیل خطاهای فایل های سیستمی رخ می دهد که باعث تبدیل آنها به فایل های RAW می شود.این خطاها ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:

  • در اثر ایجاد بدسکتور
  • خاموش شدن ناگهانی سیستم (خرابی)
  •  مشکلات نرم افزاری
  • آسیب دیدگی هارد در اثر ضربه

در صورت بروز این مشکل ساده ترین راه  برای رفع آن و  تعمیر هارد استفاده از گزینه فرمت است. اما ایراد بزرگ این روش ، پاک شدن دائمی اطلاعات است.بنابراین ، هدف ما این است که روش های را برسی کنیم که از بین رفتن دائمی اطلاعات جلوگیری کند.روش های تعمیر هارد بدون نیاز به فرمت کردن آنها را برسی می کنیم.

نیاز به مشاوره دارید؟

همکاران ما در کانون بازیابی اطلاعات پاسخگوی سئوالات شما هستند

توجه: اگر از سیستم عامل ویندوز استفاده  می کنید لازم است بدانید، هنگام اتصال به سیستم یا روشن کردن سیستم ، در صورت خرابی هارد بلافاصله حجم دیتای (RAW) روی صفحه نمایش داده می شود.در صورت مشاهد این پیام  روی گزینه  Cancel کلیک کنید.توجه داشته باشید گزینه format را كليك نكنيد ، چرا باعث از بين رفتن دائم داده ها خواهد شد.

چه عواملی باعث خرابی هارد دیسک می شود؟

وقتی که یک هارد به روش های  NTFS ، FAT16 / 32 ، exFAT و غیره فرمت می شود ، جداولی را ایجاد می کند که اطلاعات در آن ذخیره می شود.اکر فرمت به روش NTFS باشد یک جدول صورت  Master File Table (MFT) ایجاد می کند وزمانی که فایل سیستمی (FAT) باشد جدوال را به صورت  (FAT) ذخیره می کنند. بعد از فرمت هر فایلی را کپی می کنید وارد یکی از این جدول ها می شود.این فایل ها اطلاعاتی مانند: آدرس فایل ، نوع فایل ، تاریخ ذخیره سازی فایل و هر جزئیات دیگری را در آن ذخیره می کند.

بعد از شناسایی هارد بوسیله سیتم ، سیستم عامل شروع به خواندن فیل از این جدول ها  می کند و پرونده ها و پوشه های موجود را به همراه جزئیاتی که از جدول گرفته شده نشان می دهد. اگر به هردلیلی این جدول خراب شوند سیستم دیگر نمی تواند این فایل ها پیداکند ، گه در این صورت ، درایو را RAW نشان می دهد.

مراحل تعمیر و بازیابی اطلاعات هارد بدون فرمت کردن

در ادامه روش هایی را برسی می کنیم که می توانیم هارد دیسک خود را بدون نیاز به فرمت کردن تعمیر کنیم.

مرحله ۱: اسکن آنتی ویروس را اجرا کنید

اگر از هارد اکسترنال استفاده می کنید آن رایانه  متصل کنید و از نرم افزارهای آنتی ویروس  قابل اعتماد برای اسکن درایو یا سیستم استفاده کنید. گاهی مشاهده می شود که، ویروس ها و بدافزارها می توانند چنین خطاهایی را ایجاد کنند. بنابراین، اسکن آنتی ویروس ممکن است هارد دیسک خراب را تعمیر کرده و درایو را به حالت اول بازگرداند دهد.

مرحله ۲: اسکن CHKDSK را فعال کنید.

اسکن CHKDSK برای درایو ذخیره سازی مناسب است و باید هر چند وقت یکبار آن را اجرا کنید. CHKDSK  مناسب برای رفع بد سکتور در هارد است .فقط کافی روی درایو مورد نظر راست کلیک کرده ، گزینه properties  را انتخاب و سپس از تب Tools گزینه check  را انتخاب کنید.با این روش اسکن درایو فعال شده و خطاهای سیستمی رفع خواهد شد.

تعمیر هارد آسیب دیده، بدون فرمت کردن

روش بعدی استفاده از سیتم DOS است.از قسمت START در ویندوز نوار RUN را پیدا کرده و عبارت CMD را درآن تایپ کنید تا پنجره Prompt  باز شود.اطمینان حاصل کنید که درایو خراب به سیستم وصل شده باشد.پس از اتصال می توانید نام درایو را مطابق شکل زیر انتخاب کنید.

تعمیر هارد آسیب دیده، بدون فرمت کردن

سپس chkdsk / r / f X را تایپ کنید:  حرف X نام  درایو خراب است. X را با حرف درایو خراب خود جایگزین کرده و “Enter” را فشار دهید.تا انتهای پردازش منتظر بمانید و برای اطمینان از اینکه هارد در دسترس است یا خیر سیستم را مجدداً راه اندازی کنید.

توجه: اگر پیام هشداری مانند عکس زیر را نشان می دهید ، “Y” را روی صفحه کلید و سپس کلید “Enter” را فشار دهید.

نکته مهم: بد سکتور می تواند عامل خرابی بسیاری از هاردها باشد.بهترین روش برای رفع بدسکتور در ویندوز استفاده از اسکن CHKDSK است، تا از خرابی درایو و خطاهای فایل ها جلوگیری کند.برای آشنایی بهتر با این ابزار ویندوز می تواندی مقاله رفع بدسکتور به کمک CHKDSK را مطالعه کنید.

مرحله ۳: اسکن هارد به روش SFC

گاهی وقت ها  خرابی فایل های سیستمی ویندوز ویا پاک شدن بعضی از آنها موجب خرابی درایو هارد می شود.اسکن SFC به بازسازی فایلهای سیستمی آسیب دیده یا پاک شده ویندوز که می تواند باعث خرابی درایو شود کمک می کند.این  اسکن به صورت یکپارچه پرونده سیستم را بررسی می کند و یک فایل سیستمی خراب یا آسیب دیده را با یک نسخه ذخیره شده در ویندوز جایگزین می کند.

برای اجرای اسکن SFC ، یک پنجره Command Prompt را باز کنید و عبارت  sfc / scannow را  مانند شکل زیرتایپ کنید

تعمیر هارد آسیب دیده، بدون فرمت کردن

اگر هارد اکسترنال است، sfc / SCANNOW / OFFBOOTDIR = c: \ / OFFWINDIR = c: \ windows را تایپ کنید.

حرف C را با نام درایو هارد دیسک خود جایگزین کنید.

حالا صبر کنید تا اسکن تمام شود و سپس سیستم را مجدداً راه اندازی کنید.سپس بررسی کنید که آیا اکنون می توانید به درایو دسترسی پیدا کنید یا خیر.

مرحله ۴: از نرم افزار های بازیابی اطلاعات استفاده کنید.

 این احتمال وجود دارد که مراحل فوق در ترمیم هارد دیسک خراب موثرنباشد. بعضی اوقات ، خرابی شدید است و روشهای ذکر شده در بالا فقط می تواند بخشی  از مشکلات هارد دیسک را برطرف کند.

در این صورت پیشنهاد ما استفاده از نرم افزار های باز یابی اطلاعات مثل  Stellar Data Recovery Standard است که  می تواند به سرعت فایلها را از هارد دیسک آسیب دیده  و فرمت شده یا پارتیشن های حذف شده بازیابی کند. در حالی که ویندوز ممکن است یک هارد خراب قابل استفاده را تشخیص ندهد ، این نرم افزار بطور طبیعی  می تواند به  بازیابی یک هارد اسیب دیده  (RAW) پشتیبانی کمک کند.

کلام آخر:

خرابی هارد دیسک و ازبین رفتن اطلاعات آن یک اتفاق ناگوار و رایج در سراسر دنیاست ، اما شما با رعایت بهترین راه حلی که در این مقاله به آن اشاره کردیم  اطلاعات خود را نجات دهید.اگر روش های اشاره شده کمکی به باسازی هارد شما نکرد می توانید برای دریافت شما از یک مرکز بازیابی اطلاعات کمک بگیرید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)