چگونه عمر هارد دیسک خود را طولانی تر کنیم ؟

چگونه عمر هارد دیسک خود را طولانی تر کنیم ؟

حافظه ها عمر کوتاهی ندارند اگر و تنها اگر از آنها مراقبت کنیم. شاید فکر کنید قطعاتی به جان سختی هارد دیسک نیاز به مراقبت خاصی ندارند و عمری دراز و طولانی خواهد داشت و مادامی که کامپیوتر نفس می کشد و می چرخد همیشه در سرویس دهی آماده است؛ اما این اندیشه ی درستی نیست و کاربری با این اندیشه حتما عمر هارددیسک خود را کوتاه تر از آنچه هست رقم می زند؛ چون شیشه ی عمر هارد، در دست کاربر آن است و شک نکنید چونان شیشه حساس است و به مراقبت های ویژه ای نیاز دارد.

عوامل مخرب در کاهش عمر مفید هارد دیسک!

عوامل مختلفی در خرابی هارد دیسک ها تاثیر گذار هستند که عوامل فیزیکی مانند ضربه، شوک، حرکت و جابه جایی هارد بدون رعایت نکات ایمنی از مهم ترین آن ها است، همچنین عواملی مانند دما و درجه حرارت، Fragmentation فایل‌ها و داده‌ها، خاموش و روشن کردن مداوم کامپیوتر و نوسانات الکتریکی نیز از عوامل مخرب هارد دیسک به شمار می آیند که هر یک از آنها مراقب های خاص خود را می طلبد که در ادامه ی مطلب سعی می شود به مهم ترین عامل، یعنی آسیب فیزیکی هارددیسک و راه های جلوگیری از آن را مورد بررسی قرار دهیم و بقیه ی موارد در مطاب بعدی آورده خواهد شد.

چگونه عمر هارد دیسک خود را طولانی تر کنیم ؟

 

به کوتاه شدن عمر هارد دیسک خود کمک نکنید!

تصور  اغلب کاربران بر این است که هنگام خاموش بودن سیستم و همچنین هارد، نیازی به مراقبت نیست و می توان به طور مثال کیس سیستم و یا هارد اکسترنال را بدون نگرانی و بی هیچ مراقبتی جابه جا کرد، اگر اینگونه می اندیشید و عمل می کنید سخت در اشتباه هستید و به کوتاه تر شدن عمر حافظه ی داخلی یا خارجی خود کمک شایانی می کنید.

دیسک سخت، جان سخت نیست

کاربران عزیز باید بدانند و آگاه باشند که برخلاف آنچه نام هارد دیسک یا دیسک سخت به ذهن می آورد نه تنها جان سخت نیست بلکه بسیار آسیب پذیر و حساس است و دلیلش هم بسیار پر واضح است که قطعه ای است مکانیکی که از بخش هایی تشکیل شده که کم ترین بی دقتی می‌تواند خسارتی غیر قابل جبران را به بار آورد. در اینجا منظور از آسیب، آسیب فیزیکی است که همانطور که گفته شد در اثر جابجایی و انتقال هارد دیسک بدون رعایت نکات ایمنی اتفاق می افتد.

بدسکتور چیست ؟

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که چرا هاردیسکی به اینگونه سخت، باید نسبت به جابجایی و حرکت حساس باشد. دلیلش را در ساختار هارد دیسک می توان یافت. همانطور که همگی می دانیم هارد دیسک محلی است برای ذخیره ی اطلاعات و این اطلاعات و داده ها بر روی بخش ها یا قطعاتی از سطح هارد دیسک ذخیره می شوند که سکتور نام دارد  و هر آسیبی که به این مکان های ذخیره ی اطلاعات وارد شود به اصطلاح می گویند که هارد دیسک دچار بدسکتور شده است و دیگر نمی توان بر روی آن بخش آسیب دیده اطلاعاتی را ذخیره کرد.

عوامل زیادی در ایجاد بدسکتور در هارد دیسک موثرند از جمله قطع ناگهانی برق در هنگام روشن بودن سیستم، خراب بودن پاور، برخی از ویروس ها و نرم افزارها، فرمت کردن بیش از حد هارد دیسک، اما مهم ترین عامل،  شوک، ضربه و تکان شدید هارد دیسک است بویژه زمانی که با هارد دیسک کار شده است و هنوز داغ است و بی هیچ توجهی جابجا می شود.

برای مطالعه بیشتر توصیه میکنیم، مقاله ای با موضوع روش‌های رفع بدسکتور هارد در همین سایت را مطالعه کنید.

راه های محافظت از هارد دیسک

بنابراین این شما کاربران عزیز هستید که می توانید با مراقبت ویژه از مهم ترین بخش کامپیوتر شخصی و لپ تاپ خود یعنی هارددیسک، در دراز بودن عمر آن دخیل باشید؛ به این صورت که هرگز، مگر در موارد بسیار ضروری، هارد دیسک را از کیس بیرون نیاورید و اگر مجبور به انجام آن شدید، فراموش نشود که  هارد دیسک را در پوشش بسیار مناسب و محکمی قرار داده تا از هر گونه ضربه و بد سکتور شدن هارد جلوگیری شود. حتی هنگامی که کامپیوتر شخصی شما خاموش است نیز از حرکت دادن کیس خود داری کنید و یا بسیار آرام و با احتیاط این کار را انجام دهید.

در مورد هارد اکسترنال نیز که مراقبت باید در سطح بالاتری انجام گیرد مخصوصا اگر هارد دیسک شما از نوع hdd و بدون ویژگی ضد ضربه و ضد شوک باشد. هارد دیسکهای hdd  با ویژگی  های ضد ضربه، ضد شوک و حتی ضد آب و خاک  و همچنین  هارد دیسک های نوع ssd  که خود از ابتدا ضد ضربه و شوک ساخته می شوند، هرچند قیمت بالایی داشته باشند ولی از نظر نگهداری و مراقبت بسیار نطلوب تر بوده و کمتر دچار آسیب می شوند، اما به دلیل قیمت بالای اینگونه هارد دیسک ها، کابران کمتری تمایل به خرید آنها دارند، بنابراین اگر هارد دیسک شما از نوع معمولی است پس باید چونان شی ای شیشه ای از آن مراقبت نمایید.

مراقبت از هارد اکسترنال

بعد از استفاده از هارد اکسترنال ده الی بیست ثانیه منتظر مانده تا چرخش هارد دیسک کاملا قطع شود و سپس جابجا گردد و همچنین در هنگام هارد به هارد کردن کاملا صبر کرده تا هارد ها سرد شوند در غیر اینصورت زمانی که هارد داغ را انتقال می دهید احتمال آسیب بیشتر خواهد بود. هارد اکسترنال را نیز قبل از جابجایی در کیف ها یا جعبه های مخصوص ضد ضربه و شوک قرار داده تا از کمترین آسیب احتمالی به آن جلوگیری شود. اگر هارد اکسترنال شما ضد خاک نیست، خاک گیری آن فراموش نشود یا سعی شود بعد از استفاده در کیف مخصوص ضد ضربه نگهداری شود تا هم از ضربه و هم از گرد و خاک در امان بماند.

درخصوص حافظه ی لپ‌تاپ‌ها باید گفت که نسبت به هارد دیسک داخلی یا خارجی بسیار مقاوم‌تر هستند اما این بدان معنا نیست که نیازی به مراقبت ندارد.

تعمیر و جراحی هارد دیسک خود را به ما بسپارید!

آیا سیستم شما کند شده و شما را دچار مشکل کرده و برای باز شدن یک فایل باید زمان زیادی را منتظر بمانید، ارور صفحه آبی یا  blue screen error  را در هنگام روشن کردن و یا کار کردن با سیستم خود مشاهده می کنید، گاهی پوشه ها و فایل های اطلاعاتی شما محو و ناپدید می شوند و یا در هنگام کپی و انتقال فایل ها با صفحات ارور بسیار و مکرری روبه رو می شوید، سیستم ناگهان قفل می کند و یا  هارد دیسک شما  صدای غیر عادی مثل تق تق یا کلیک دارد؛ همه ی این عوامل نشان از بدسکتور بودن دیسک سخت کامپیوتر شما دارد؛ پس معطل نکنید و با متخصصان ماهر و باتجربه ی کانون بازیابی اطلاعات، تماس حاصل کنید و   مشکلات هارد دیسک خود را مطرح کرده و از آسیب وارده به آن مطلع شده و با کمک متخصصان آگاه ما مشکل هارد دیسک خود را به بهترین نحو و با مناسب ترین قیمت برطرف نمایید.

۴/۵ - (۱ امتیاز)