بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال آسیب دیده

بازیابی داده‌ها پس از آسیب دیدگی فیزیکی هارد اکسترنال

از آنجا که هارد دیسک اکسترنال از ویژگی جا به جایی و در اصطلاح با خود بدین ور و بدان ور بردن برخوردار است، احتمال رو به رویی با برخی از مشکلات چون ضربه خوردن را دارد. ما در طول این نوشتار از هارد ریپیر با شما در رابطه با بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال آسیب دیده صحبت خواهیم کرد.

پس شما می توانید، با ما در طول این نوشتار از خود همراه بوده و به جواب بسیاری از سوالات‌ تان دست یابید. البته شما عزیزان به هنگام وجود پرسش هایی بیشتر می توانید، با کارشناسان‌ مان در ارتباط باشید.

هارد اکسترنال چگونه فعالیت می نماید!

ما پیش از بررسی بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال آسیب دیده با شما در ارتباط با نحوه فعالیت آن صحبت خواهیم نمود. پس با ما همراه باشید!

اگر که به درون هارد دیسک نگاهی بیاندازید، با دیسک هایی نازک و قابل توجه البته پوشش هایی مغناطیسی رو به رو خواهید شد. بدان ها صفحات ذخیره داده بر روی هارد اطلاق می شود‌. اگر که کمی بیشتر به این صفحات دقت کنید، آنها را چون سی‌دی تلقی خواهید کرد. ولی متراکم تر و البته در اندازه هایی کوچک تر! این قطعه در دل لپ تاپ ها که بیشتر در معرض آسیب دیدگی هستند، به حالت صفحات شیشه ای طراحی شده اند‌‌‌.

موتور هارد آنها را با سرعتی بالغ بر ۵۴۰۰ الی ۷۲۰۰ دور در هر شصت ثانیه به چرخش وا می دارد. صفحات شیشه ای به قسمت هایی متنوع تقسیم می شوند. به دور از بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال آسیب دیده آنها دارای بار مغناطیسی بوده نیز دارای اطلاعات حقیقی بر روی هارد می باشند. سیم پیچ هایی ظریف از سیم مسی لذا با شارژ الکتریکی که آنها بر روی بازوهایی بلند بالا قرارگرفته در زمان چرخش شعاع صفحات را به چرخش در می آورد.

به دور از بازیابی داده‌ها پس از صدمه دیدگی فیزیکی هارد اکسترنال قطعات نام برده هد مغناطیسی خواندن و نوشتن می باشند. حال زمانی که هارد بلا استفاده باشد، هدها از صفحات شیشه ای دور خواهند ماند. سپس یک سطح شیب دار آنها را به شرایطی مناسب در بالای صفحات شیشه ای رهسپار می کند.

توجه بنمایید، که بر خلاف سوزن موجود بر روی دستگاه رکورد، هدها به هیچ عنوان نباید به سطح صفحات شیشه ای برخورد کنند. به عبارتی در حد فاصل کمی در قسمت بالایی این صفحات باید حالتی شناور داشته باشند. دقت کنید، فاصله نام برده بسیار کم خواهد بود. ما در ادامه برای درک بهتر بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال آسیب دیده با شما در ارتباط با انواع صدمات در هارد اکسترنال ضربه خورده صحبت خواهیم کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

انواع گوناگون صدمات در بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال آسیب دیده چیست؟

طی لحظاتی که دستگاه شما از دستان‌ تان سقوط می کند، برای لحظاتی بی وزن بودن را تجربه خواهد کرد. هرقدر که ارتفاع بیشتر باشد، سرعت بیشتری رقم خواهد خورد. سپس جسمی با حرکت سریع تر، نیروی بیشتری در زمان برخورد با زمین تجربه خواهد کرد. پس مطمئن باشید، که افتادن از فاصله بیشتر به مراتب بازیابی اطلاعات را سخت تر پیش خواهد برد.

در بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال آسیب دیده به یک نکته بسیار مهم توجه داشته باشید؛ به هنگام هایی که لپ تاپ و یا درایو اکسترنال خراب می شود، چنانکه که هارد دیسک کار کند. هد خواندن و نوشتن امکان دارد، بر روی سطح صفحات شیشه ای بیاید. این رخداد نباید در حالت عادی به هیچ عنوان به وجود آید!

هدها امکان دارد، تنها برای مدت زمانی کوتاه بر روی این صفحات اثر گذارند. به حالتی که منجر ایجاد خراش هایی سطحی در چندین قسمت هارد بشود‌. گاهاً هم ممکن است، تماس طولانی مدتی برقرار شده و خراش هایی بزرگ تر و مهیب تر ایجاد شود. در اصطلاح رایج بدین اتفاق rotational scoring گفته و به هر مقدار وسعت یابد، بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال آسیب دیده سخت‌تر خواهد شد.

علاوه بر تمامی اینها امکان دارد، هدها بر روی صفحات شیشه گیر نموده و از چرخش آنها پیش گیری کند. چنین فرآیندی هم منجر به مسدود شدن موتور هارد دیسک می شود. البته نگران نباشید، چرا که طراحان هارد دیسک ها و سازندگان لپ تاپ ها به منظور کاهش ورودِ صدمات به آنها و افزایش شانس بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال آسیب دیده چاره هایی اندیشیده اند. این روزها اغلب لپ تاپ ها از شتاب سنج برخوردار هستند.

این خصوصیات سیگنال هایی را به هارد فرستاده و بدان اعلام هشدار می کند. به گونه ای که چنانچه دستگاه شما در حال افتادن است، هد را از روی صفحات شیشه ای فاصله بدهد. پس از ورود ضربه به هارد احتمال بروز اتفاقاتی عجیب و غریب وجود دارد. تشخیص این مشکلات بر عهده متخصصان بوده اما اغلب آنها در دسته بندی های زیر خواهد بود؛

  • بروز خرابی در هد.
  • بروز خرابی در پلتر‌.
  • بروز خرابی در موتور هارد.
  • در نهایت جا به جا گردیدنِ هد.

توجه بنمایید، که نحوه بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال آسیب دیده به تجربیات و مهارت بسیاری نیاز دارد. پس بهتر است، خودتان دست به کار نشوید! البته اگر که داده‌ها برای تان ارزشمند می باشد!

درباره هارد اکسترنال مقاوم بیشتر بدانید!

بعضی از سازندگان عزیز هارد اکسترنال محفظه محصولات‌شان را تا جایی که می شود، سخت طراحی می کنند. این محصولات معمولاً برای کسانی کاربرد خواهد داشت، که در دل طبیعت کار می کنند. چنین هارد درایو هایی به نسبت هارد اکسترنال رایج در مقابل ضربات و سقوط بسیار مستحکم عمل می نمایند. بدین هنگام بوده که بازیابی داده‌ها بسیار راحت تر پیش خواهد رفت. ولی تا به هنگام هایی که هارد دیسک از قطعات متحرک تشکیل شود، سقوط آن خطراتی را به همراه خواهد داشت.

چنانکه هاردی از دستان شما افتد، یا بنابر هر شکلی بدان ضربه وارد شود، احتمالاً با مشکل عدم شناسایی هارد دیسک به واسطه یارانه رو به رو گردد. بدین هنگام شما به بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال آسیب دیده نیاز پیدا خواهید کرد.

پس از افتادن هارد اکسترنال چه کاری انجام بدهیم!

بعد از رخ دادن چنین اتفاقاتی اولین کاری که باید انجام بدهید، استفاده ننمودن از هارد اکسترنال است. بعد از آن با ما تماس گرفته و دستگاه خود را در اختیار متخصصان ما قرار بدهید. ولی اگر که چنین کاری انجام ندهید، احتمال رویارویی با چنین مشکلاتی رقم می خورد!

برخواستن صدای بوق

این صدا اغلب از قسمتِ موتور اسپیندل بر می خیزد. در واقع قطعات الکترونیکی هارد دیسک توانایی تأمین انرژی برای به چرخش درآوردنِ صفحات به اسپیندل را ندارند. این رخداد شاید که بنابر دلیل مشکلات الکترونیکی به وجود آید. ولی اغلب با خرابی اسپیندل رو به روست. طی این موارد اسپیندل قفل شده و نمی تواند، با سرعت عمل عادی کار بنماید.

در بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال آسیب دیده توجه بنمایید؛ این واقعه چندان خوب به نظر نرسیده و باید چاره ای اندیشیده شود. چرا که هارد دیسک لازم می باشد، سرعت عملی مشخص داشته و از تماس هد با صفحات پیش گیری بنماید. پس در صورت شنیدن صدای بوق از درایو به هیچ عنوان استفاده ننموده و آن را خامــوش کنید.

شنیده شدن صدای کلیک از هارد

اغلب این مشکل زمانی بروز پیدا می کند، که بازوی محرک هارد دیسک با جایی برخورد داشته است. چنانکه این صداها به صورت مدام شنیده شود، یعنی هد هارد در جویا شدن داده‌هایتان مشکلی دارد‌. این رخداد هم یک علائم جدی از خرابی فیزیکی هارد دیسک می باشد. ممکن است، که هد خواندن و نوشتن با صفحه ها در ارتباط بوده و شاید که مواد مغناطیسی ذخیره‌ کننده داده ها را حذف بنماید. پس سریعاً برای بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال آسیب دیده با یک متخصص تماس بگیرید.‌

برخواستن صدای غژ غژ

این صدا هم می تواند، نشان دهنده خرابی هد باشد. در چنین موقعیتی امکان دارد، هد خواندن و نوشتن در ارتباط مستقیم با پلاتر قرار بگیرد. در کل به هنگام شنیده شدن صداهای غیر عادی از هارد آن را خاموش بنمایید. چرا که از مراحل تعمیر در خانه‌هایتان عبور کرده است.

چگونگی بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال آسیب دیده!

بنا بر مقدار و نوع آسیب وارده راه هایی متنوع برای بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال آسیب دیده وجود خواهد داشت. البته این روش ها خاص بوده و می‌باید از ابزارهایی حرفه ای کمک گرفته شود. پس توصیه ما به شما این است، که چنین کاری را در خانه های خود انجام ندهید.

در بینابین روش های موجود اغلب راه‌کارهای نام برده در قسمت زیر بیشتر مورد توجه بوده و توسط متخصصان مورد استفاده قرار می گیرد! این روش ها درباره بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال آسیب دیده از قرار زیر است؛

  • تمیز نمودن هد.
  • تمیز نمودن صفحات شیشه ای از گرد و خاک.
  • تغییر دادن و یا ترمیم کردن VCM موتور هارد اکسترنال.
  • جراحی کردن هد و یا تغییر دادن هدهایی که صدمه دیده اند.
  • تعویض موتور هارد دیسکی که خراب شده است، با یک موتور سالم.
  • بازیابی داده‌ها پس از ورود آسیب فیزیکی هارد اکسترنال توسط ابزار ترمیم هارد.

چگونگی بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال آسیب دیده!

سخن آخر

دوستان عزیز ما در طول این نوشتار از خود به بررسی نحوه بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال آسیب دیده پرداختیم. اینکه شما در صورت بروز چنین مشکلاتی بایست به یک متخصص مراجعه نموده و از او خواهان تعمیر بشوید. علاوه بر اینها در ارتباط صداهای بعد از افتادن هارد اکسترنال از دستان‌ تان صحبت نمودیم. نگران نباشید! بدین هنگام ها ما در کنار شما بوده و شما می توانید، به جهت تعمیر با ما در هارد ریپیر تمـــاس بگیرید.

از رای شما سپاسگزارم