علت خراب شدن هارد ssd

علت خراب شدن هارد ssd

علت خراب شدن هارد ssd چیست؟ هارد اس اس دی به عنوان یکی از قابل اعتمادترین انواع ذخیره کننده ها می باشد، که در سال های اخیر مورد استفاده قرار گرفته است. هاردهای اس اس دی مانند هر وسیله الکتریکی دیگری ممکن است دچار خرابی شوند. آشنایی با دلایل هاردهای اس اس دی موجب می شود تعمیرات و رفع مشکلات آن راحت تر انجام شود.

در ادامه به بررسی دلایل خرابی در این هاردها بپردازیم.

 آشنایی با مهمترین علت خراب شدن هارد ssd

هاردهای اس اس دی مانند هر دستگاه دیگری تحت تاثیر عوامل مختلف دچار نقص و خرابی می شوند. اما نکته مهمی که در این جا مطرح است دلایل این خرابی است که به برخی از آن ها در ادامه اشاره خواهیم کرد.

 آشنایی با مهمترین علت خراب شدن هارد ssd

۱-گرما

یکی از مهمترین علل خرابی هارد های ssd حرارت و دمای بالا است. در واقع می توانیم این گزینه را به عنوان مهمترین عامل خرابی این نوع هاردها قلمداد کنیم. ممکن است هاردهای اس اس دی در هنگام محاسبات سنگین که از سطح بالایی برخوردار هستند دچار حرارت و گرمای شدیدی شوند.

می توانید برای جلوگیری از آسیب دیدگی سیستم دمای محیط اطراف را کاهش دهید. این امر به سلامت هاردهای اس اس دی کمک زیادی خواهد کرد.

۲-خراب شدن فریمور

یکی دیگر از گزینه ها در زمینه علت خراب شدن هارد ssd خراب شدن فریمور می باشد. فریمور یک نرم افزار بازرسی می باشد که وظیفه آن بررسی ارتباط میان سیستم و اس اس دی می باشد. زمانی که فریمور دچار مشکل شود مشکلاتی مانند پریدن و از بین رفتن اطلاعات، فریز شدن و … به وجود بیاید.

فریمور می تواند بر اثر قطعی برق، آپدیت اشتباه و بدافزارها دچار مشکل شود. این امر باعث می شود که فریمور قادر به شناسایی هارد اس اس دی نباشد. یکی دیگر از مواردی که باعث خرابی فریمور می شود عدم هماهنگی آن با مادربرد و دیگر اجزای سخت افزاری می باشد که منجر به بروز خطا و مشکل در سیستم می شود.

در ادامه بررسی علت خراب شدن هارد ssd باید به این نکته توجه کنیم که عدم توجه به آپدیت شدن فریمور باعث بروز ناسازگاری هایی در سیستم می گردد که بر روی عمر مفید و سرعت اس اس دی ها تاثیر می گذارد.

در هر حال می توانیم اس اس دی را به عنوان یک فریمور بسیار پیچیده معرفی کنیم. اما نکته مهم در اینجا وجود دارد زمانی که فایل های ssd در رابطه با فریمور دچار اشکال می شوند به صورت کاملا اتوماتیک هارد به حالت Fail-Safe می رود.

۳-استفاده غیر اصولی و نادرست

علت خراب شدن هارد ssd در برخی موارد با اشتباه و استفاده نادرست از این دستگاه در ارتباط است. در صورتی که بیش از استقامت و توانایی هاردهای اس اس دی اطلاعات به آن ها منتقل کنید با مشکلاتی روبرو خواهید بود. یکی از این مشکلات فرسایش زودهنگام این دستگاه ها است.

برای درک بهتر باید بدانید که یک درایو چهار سلولی با مقاومت کمتر را باید برای ذخیره کردن اطلاعات در حجم پایین تر در نظر بگیرید. این فضا مناسب برای استفاده از حافظه کش نمی باشد و نمی تواند مقدتر زیادی اطلاعات را در خود جای دهد.

آشنایی با این موضوع باعث می شود بیشتر با موضوع علت خراب شدن هارد ssd آگاهی داشته باشید. هر اندازه میزان اطلاعات و داده ها سنگین تر و پر حجم تر باشد مطمئنا بر روی طول عمر مفید هاردهای اس اس دی تاثیر منفی می گذارند. لازم است قبل از خرید میزان استقامت دستگاه را محاسبه کرده و مطمئن شوید که مطابق نیاز شما باشد. در صورت همخوانی با نیاز خود دستگاه را خریداری نمایید.

۴-مشکلات غیرمنتظره

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که علت خراب شدن هارد ssd دارای زمان مشخصی نمی باشد. در صورتی که هر چه سریعتر مشکل را تشخیص داده می توانید از راهکارهای مناسبی برای از بین بردن خرابی هاردهای اس اس دی انتخاب نمایید.

آسیب دیدگی و خراب شدن هاردهای اس اس دی باعث می شود اطلاعات کاربران از دست برود. در بهترین موقعیت زمانی که اس اس دی ها دچار مشکل می شوند امکان نوشتاری خود را از دست داده و تنها قادر به حفظ و خواندن است. البته در این حالت امکان انتقال داد داده ها به دیگر درایوها امکان پذیر است.

نشانه های خرابی اس اس دی

برای آشنایی با علت خراب شدن هارد ssd لازم است علایم خرابی را شناسایی کنید. در برخی موارد خرابی هارد های اس اس دی به وسیله سیستم های کامپیوتری با نمایش پیام هایی هشدار داده می شود. زمانی که این نوع هارد ها دچار مشکل می شوند توانایی خواندن و نوشتن فایل ها را از دست می دهد.

در صورتی که کاربر اقدام به نوشتن کند سیستم نوشتار را به عنوان بد بلاک شناسایی می کند از این رو از خواندن و نوشتن خودداری می کند. در صورت بروز چنین مشکلاتی بهتر است سریعا اقدام به تعمیر هارد نمایید زیرا احتمال از دست رفتن اطلاعات شما زیاد است.

اما برای اطمینان بیشتر از حفظ داده ها و اطلاعات ارزشمند از آن ها یک نسخه پشتیبان تهیه کرده و در یک مکان امن نگه داری کنید. در ادامه بررسی و شناخت علت خراب شدن هارد ssd باید به این نکته توجه داشته باشید که زمانی که اس اس دی ها به پایان عمر مفید خود نزدیک می شوند در هنگام بوت سیستم کرش های مختلفی را از خود نشان می دهد.

در این موقعیت به هیچ عنوان نگرانی به خود راه ندهید، زیرا با فرایند بکاپ گیری می توانید مشکل را حل کرده و به حفظ اطلاعات کمک زیادی می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

سخن پایانی

در این مطلب علت خراب شدن هارد ssd را مورد بررسی قرار دادیم. با توجه به اینکه هاردهای اس اس دی به عنوان دستگاه های محافظت کننده اطلاعات به شمار می روند لازم است برای محافظت از اطلاعات ارزشمند هاردهای اس اس دی را با دقت نگهداری کنید. در صورتی که مشکل هارد اس اس دی حاد باشد لازم است به مراکز معتبر تعمیرات نظیر تیم هارد ریپیر مراجعه کنید تا مشکل را به صورت اساسی برطرف کنید.

از رای شما سپاسگزارم