۲ روش کاربردی برای ریکاوری هارد اکسترنال

ریکاوری هارد اکسترنال

آیا شما هم برای تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات خود از یک هارد اکسترنال استفاده می کنید؟اگر جواب شما مثبت است حتما این دغدغه را دارید که اگر هارد اکسترنال، با این اطلاعات مهم بالا نیامده و شما نتوانستید از اطلاعات حیاتی خود استفاده کنید و هارد دیسک شما پیغام فرمت می دهد یا به صورت RAW نمایش داده می شود .

آیا این هارد را باید فرمت کرد یا راهی برای بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال، بدون فرمت نیز وجود دارد ، اگر اشتباها فرمت شده آیا ریکاوری هارد امکان پذیر است ؟ یا خیر در هر صورت در این مقاله سعی داریم به تمامی پرسش های شما جواب دهیم.

 

یک پشنهاد :لطفا قبل از خواندن ادامه مطلب این فایل صوتی که در مورد هارد های فرمت شده توسط آقای نامدار ضبط شده را با دقت گوش دهید.

علت پاک شدن اطلاعات هارد اکسترنال چیست؟

در ادمه به برسی برخی از مشکلاتی اشاره می کنیم که موجب از بین رفتن اطلاعات هارد اکسترنال می شود:

خرابیهای Logical (نرم افزاری):

 این نوع از خرابی هارد اکسترنال در قسمت های مکانیکی و الکترونیکی هارد ایجاد می شود که باعث:

  1. خرابی در هد هارد
  2.  موتور هارد دیسک 
  3. آسیب فیزیکی به برد هارد اکسترنال می‌شود.

 هارد های اکسترنالی با این نوع خرابی فیزیکی و یا مکانیکی باید در محیط کلین روم ، باز شود و مورد برسی قرار گیرد تا برآورد دقیقی از هزینه ریکاوری هارد بدست آوریم .

 خرابیهای Physical (سخت افزاری)

 هارد به لحاظ فیزیکی مشکلی ندارد و کار می‌کند اما دسترسی به اطلاعات امکان پذیر نیست؛ این عدم دسترسی می تواند به دلیل:

  1. ویروسی شدن
  2. ازبین رفتن پارتیشن
  3. پاک شدن فایلها و یا فرمت شدن پارتیشن هارد اکسترنال باشد.

رایج ترین خرابی های که با پیغام های فرمت و غیره مواجه می شویم مربوط به خرابی های نرم افزاری و در بعضی از مواقع سخت افزاری هارد دیسک هستند.

به عنوان مثال هارد دیسک خود از قطعات مکانیکی مانند هد بهره می گیرد حال در بعضی از مواقع یک یا چند هد شما به مشکل میخورد در این مواقع هارد دیسک به صورت ناقص عمل کرده و توانایی دسترسی به تمام دیتا وجود ندارد، بنابراین در بعضی از موارد در کامپیوتر به طور ناقص دیتکت شده و به کابر به اشتباه پیغام فرمت می دهد، حال در این مواقع فرمت کردن هارد نه تنها مشکل را حل نمی‌کند؛ بلکه به مشکل اصلی هارد شما اضافه می کند .

درحالت دوم که عمده خرابی هارد مربوط به حالت نرم افزاری بوده بعضی از کاربران عزیز این نمونه از هارد ها را به اشتباه به تلویزیون وصل کرده اند.

ریکاوری هارد اکسترنال بعد از اتصال به تلویزیون یا گوشی!

اگر هارد اکسترنال شما بعد از اتصال به گوشی یا تلویزیون پیغام فرمت می دهد از دوحالت خارج نیست:

  • تغییر فرمت هارد اکسترنال بعد از اتصال به گوشی

سیستم فایل هارد اکسترنال شما NTFS  بوده حال پس از اتصال به تلویزیون یا گوشی موبایل فرمت هارد دیسک شما از NTFS  به FAT32 تغیر پیدا خواهد کرد.در این حالت هارد بالا آمده اما اطلاعات قابل رویت نیست زیرا در گذشته اطلاعات شما روی فرمت NTFS  ذخیره شده است حال فرمت هارد دیسک کلا تغیر و آدرس های جدید روی هارد ذخیره شده است.برای این کار بهتر است از روش تغییر فرمت هارد اکسترنال به FAT32 استفاده کنیم.

  • نوسان برق

پس در موارد بالا فوق فرمت کردن هارد دیسک، شما هیچ کمکی به بازیابی طلاعات شما نمی‌کند و در اصل مشکلی به مشکلات شما اضافه خواهد کرد.پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر این مشکل مطلبی را که در باره حل مشکل عدم شناسایی هارد اکسترنال در اتصال به تلویزیون، نوشته شده را مطالعه کنید.

حالت دوم که تلویزیون باعث آسیب به هارد شما می شود، بر این اساس می باشد که تلویزیون به علت عدم کنترل برق ورودی پورت های USB  خود ممکن است به هارد شما آسیب فیزیکی وارد نموده و هارد شما دچار خرابی فیزیکالی شده و در بعضی از حالات نیز از شما تقاضای فرمت نموده است. در صورت مشاهد این مورد بدترین کار ممکن فرمت کردن هارد اکسترنال است چرا که باعث می شود بازیابی اطلاعات، تقریبا غیر ممکن شود.

 آیا ریکاوری هارد اکسترنال فرمت شده امکان پذیر است؟

حال اگر به دلایل پایین هارد شما فرمت شده است به ادامه مطلب دقت کنید

کاربرانی که درگیر فرمت یا مشکلات شبیه به این می شوند به چند دسته تقسیم می شوند:

  • دسته اول کاربرانی هستند که به محض اتصال هارد اکسترنال خود به کامپیوتر با پیغام ارور فرمت مواجه می شوند.
  • دسته دوم با اتصال هارد اکسترنال و شناسایی هارد اکسترنال به هیچ فایلی از طریق  explorer  دسترسی ندارند.
  • دسه سوم هارد خود را Quick Format کرده اند.
  • دسته چهارم هارد اکسترنال خود را Full Format کرده اند.

برای آشنایی با این مورد،کتابخانه ای را تصور کنید که در آن فهرست بلندی از کتاب های گوناگون قرار دارد هر کتاب به صورت منظم و طبق فهرست در جای خود قرار دارد اگر لیست فهرست کتاب ها از بین برود در بیشتر مواقع به اصل کتاب آسیب وارد نخواهد شد فقط در بعضی از موارد ممکن است که این کار باعث نابودی کل کتابخانه یا در اصلاح اطلاعات شما خواهد شد که انتها در مورد آنها بحث خواهیم نمود.

Quick Format  درواقع همین کار را انجام می دهد با انتخاب این گزینه آدرس تمام فایل ها از فهرست خالی شده و تمام فضای هارد دیسک برای انتقال اطلاعات خالی شده و شما میتوانید اطلاعات جدید در هارد کپی کنید با کپی اطلاعات جدید یا در اصطلاح over write  اطلاعات جدید روی اطلاعات اصلی و قدیمی شما نشسته و اطلاعات اصلی از بین می رود ، پس اگر اطلاعات شما مهم باشد از کپی اطلاعات جدید خودداری نمایید.

اما دسته دوم کسایی می باشند که هارد دچار مشکلات فرمت نشده است احتمال خرابی فیزیکالی در این نمونه از هارد ها زیاد می باشد.دسته سوم مربوط به هارد هایی می باشد که به قبل از اواسط ۲۰۱۹ بر می گردد اگر هارد شما SSD  نباشد و قبل از تاریخ اواسط ۲۰۱۸ باشد نگران نباشید.

در صورت عدم over write به صد در صد اطلاعات خواهید رسید. البته موارد استثنا مربوط به هارد های SSD  و هارد های دارای تکنولوژی SMR می باشد که در مقاله ای جدا گانه توضیح خواهیم داد.برای آشنایی بیشتر با تفاوت درایوهای HDD و SSD مقاله ای تدوین شده که پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه نمایید.(+)

دسته چهارم در صورت طی شدن پروسه به صورت کامل اطلاعات برای همیشه نابود شده است.

رایج ترین پیغام های فرمت های هارد اکسترنال کدامند؟

رایج ترین پیغام های فرمت در اتصال هارد اکسترنال به سیستم می تواند شامل موارد زیر باشد : زمانی که هارد اکسترنال شما به سیستم وصل می شود، در صورت خرابی به صورت اتوماتیک از شما پیغام فرمت بخواهد در صورت فرمت کردن اطلاعات هارد ، بازیابی اطلاعات کمی مشکل می شود.

اگر هارد فرمت شود و حتی پارتیشن جدید نصب شود ریکاوری اطلاعات قبل وجود دارد اما اطلاعات در هیچ مواقعی نباید روی هارد فرمت شده ریکاوری شود ، در بعضی از مواقع نیز مشاهده شده است که با زدن پسورد اشتباه هارد شروع به امحاء اطلاعات می کند. متاسفانه به دلیل مسائل ایمنی هارد پس از چند بار زدن پسورد اشتباه ، هارد به دلیل مسائل امنیتی امحاء کرده که ریکاوری این نمونه از هارد ها بسیار مشکل بوده اما در بیشتر مواقع نیز غیر ممکن نبوده.

بهترین نرم افزار ریکاوری هارد اکسترنال فرمت شده کدام است؟

اگر خودمان بخواهیم اطلاعات پاک شده از هارد اکسترنال را بازیابی کنیم، بهترین کار استفاده از نرم افزارهای ریکاوری است.به همین دلیل در این قسمت به معرفی قویترین نرم افزارهای کاربردی، برای بازیابی اطلاعات از هارد اکسترنال می پردازیم. برای آشنایی با این برنامه های آموزشی می توانید از طریق این لینک اقدام نمایید.

فیلم آموزشی بازیابی اطلاعات هارد فرمت شده با pc3000

جمع بندی

لطفا به پیام هایی که هنگام اتصال هارد اکسترنال به سیستم نمایش داده می شود دقت کنید.همچنین بعد از فرمت هارد اکسترنال به منظور بازگردانی سریعتر اطلاعات هیچ داده جدیدی روی هارد فرمت شده ذخیره نکنید. تا به راحتی بتوان اطلاعات آن را بازیابی کرد؛ در صورتی که با پیغام raw  یا فرمت مواجه شدین از فرمت کردن هارد به شدت دوری کنید.

۴.۷/۵ - (۱۷ امتیاز)