راهکارهایی برای حذف فایل های مزاحم

راهکارهایی برای حذف فایل های مزاحم

همیشه ترس از پر شدن هارد سیستم وجود دارد با توجه به اینکه درایوها هر روز در حال بزرگ شدن هستند. هر اندازه هم که ظرفیت هارد شما زیاد باشد اما بالاخره روزی خواهد رسید که هارد شما فضای خود را برای ذخیره سازی از دست خواهد داد و در اصطلاح می گوییم هارد پر شده است.

برای افزایش ظرفیت هاردها راه حل هایی وجود دارد، در ادامه به بررسی راهکارهایی برای حذف فایل های مزاحم خواهیم پرداخت.

آشنایی با راهکارهایی برای حذف فایل های مزاحم

برای از بین بردن محدودیت در هارد سیستم ها می توانید از ترفندهایی استفاده کنید. این ترفندها شامل موارد زیر است.

استفاده از Disk Cleanup

یکی از راهکارهایی برای حذف فایل های مزاحم که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از Disk Cleanup می باشد. با این قابلیت می توانید در ویندوز فایل های اضافه را بر روی دیسک پاک کنید. این روش را به عنوان ساده ترین راهکار برای پاک کردن هاردها در ویندوز شناخته می شود.

برای استفاده از این ابزار لازم است بر روی هر کدام از درایوهای ویندوز کلیک کرده My Computer را انتخاب کرده سپس به بخش Properties مراجعه کنید. پس از این مرحله بر روی عبارت disk cleanup کلیک کرده پس از باز شدن یک پنجره فهرستی از مواردی که می توانید آن ها را حذف کنید در اختیار شما قرار می گیرد.

در ادامه این دسته از راهکارهایی برای حذف فایل های مزاحم این امکان برای شما فراهم می آید که به انتخاب فایل هایی بپردازید که قصد دارید ان ها را حذف کنید. کاربران این امکان را دارند که این برنامه را زمانبندی کرده تا در آینده احتیاج به انجام دستی آن وجود نداشته باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

پاک کردن برنامه های گرسنه

در برخی موارد ممکن است کاربران برنامه ای را بر روی دستگاه خود نصب کنند که به شکل موقتی به ان نیاز داشته باشند. بعد از انجام کار مورد نظرشان دیگر هیچ نیازی به برنامه نخواهند داشت. در این موقعیت یکی دیگر از راهکارهایی برای حذف فایل های مزاحم پیشنهاد می شود، بررسی فهرست برنامه های نصب شده می باشد.

می توانید به قسمت کنترل پنل مراجعه کرده با استفاده از سرستون سایز اپلیکیشن هایی را بر مبنای سایز آن ها مرتب نمایید. در این موقعیت می توانید اپلیکیشن هایی را که حجم آن ها بالاست و غیرقابل استفاده می باشند را به راحتی حذف نمایید.

زمانی که این برنامه ها را حذف می کنید علاوه بر آزاد سازی فضای ذخیره سازی باعث می شوید مقدار پروسس و استفاده کردن از دیگر منابع سیستم را به مقدار زیادی کاهش دهید. امروزه نرم افزارهایی موجود هستند که این قابلیت را دارند میزان استفاده از نرم افزارهای دیگر را در قالب دسته بندی نمایش دهند.

برای اینکه بدانید از کدام نرم افزار بیشتر از سایر نرم افزارها استفاده می کنید و کدام یک را مورد استفاده قرار نمی دهید از این نرم افزارها کمک بگیرید.

آنالیز اندازه هارد

در ادامه بررسی راهکارهایی برای حذف فایل های مزاحم قصد داریم به تشخیص فولدرها و فایل هایی بپردازیم که بیشتر فضا را در هارد دیسک شما به خودشان اختصاص داده اند. برای انجام این امر می توانید از برنامه هایی استفاده کنید که به صورت آنالیزور هارد دیسک ها عمل می کند.

با استفاده از این برنامه می توانید اطلاعات هارد را اسکن کرده و بفهمید که چه فایل هایی بیشترین را اشغال کرده اند. این برنامه ها فایل های سنگین را تشخیص داده کاربران می توانند بعد از مشاهده ی فایل ها در صورت عدم نیاز به آن ها اقدام به حذف شان نمایند. می توانید این فایل ها را در یک مدت زمان کوتاه حذف نمایید.

پاک کردن temporary files

یکی دیگر از گزینه های راهکارهایی برای حذف فایل های مزاحم استفاده از disk cleanup می باشد. با استفاده از این ترفند می توانید برنامه هایی را که به صورت پیش فرض وجود دارند، به همراه فایل های غیرضروری از روی ویندوز حذف کنید.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که این برنامه به عنوان بهترین راهکار نمی باشد. این برنامه قابلیت حرف فایل های موقت و فایل های غیرضروری مانند مرورگرهایی نصب شده اند را ندارد. از این رو برنامه ها می توانند فضای زیادی را به خود اختصاص دهند.

البته دقت داشته باشید که فایل هایی که از طریق مرورگرها ذخیره شده اند، معمولا امکان دسترسی شما را به سایت هایی که شما از آن بیشترین بازدیدها را دارید ایجاد می کند. اما هنگامی که شما نیاز به فضای ذخیره سازی دارید این برنامه ها خود به خود به عنوان فایل های بدرد نخور شناخته می شوند.

پاک کردن temporary files

پاک کردن فایل های تکراری

یکی دیگر از ساده ترین راهکارهایی برای حذف فایل های مزاحم حذف فایل های تکراری می باشد. در برخی موارد کاربران از یک نوع فایل چند عدد نسخه دارد. به این دلیل که معمولا افراد در زمان انتقال فایل ها به نقطه ی جدید فراموش می کنند، نسخه ی قدیمی را حذف نمایند.

یکی از برنامه ها که قابلیت تشخیص فایل های تکراری که فضای زیادی را تصرف کرده اند، پیشنهاد می شود، برنامه ویزی پیکس می باشد. این اپلیکیشن با کمک اسکن درایو شما این امکان را دارد که عکس های تکراری را تشخیص داده سپ=س اقدام به حذف آن ها نمایند.

دقت داشته باشید همیشه فایل های مزاحم عکس ها و تصاویر نیستند، بلکه فایل هایی که مربوط به انواع برنامه ها مانند موزیک هستند می توانند به صورت تکراری در سیستم شما وجود داشته به این ترتیب فضای هارد شما را به خود اختصاص دهند. با استفاده از این برنامه می توانید فایل ها را شناسایی کرده و آن ها را حذف نمایید.

سخن پایانی

آماد سیستم در این مطلب سعی کرده به بررسی برخی از راهکارهایی برای حذف فایل های مزاحم بپردازد. در صورتی که بخش زیادی از فضای ذخیره سازی در سیستم شما اشغال شود سرعت عملکرد سیستم به میزان زیادی کاهش پیدا می کند. با استفاده از ترفندهای مختلف می توانید این فایل های مزاحم را حذف کرده و فضای ذخیره سازی خود را ارتقا دهید.

از رای شما سپاسگزارم