روش‌های بازیابی اطلاعات از SSD ‌های خراب

روش‌های بازیابی اطلاعات از SSD ‌های خراب

جالب است بدانید که هاردهای اس اس دی دارای یک ساختار متفاوت در مقایسه با دیگر هاردهای مکانیکی که در بازار هستند می باشند. این هاردها در صورت آسیب دیدگی و خراب شدن به تجهیزات متفاوتی احتیاج دارند.

فرقی نمی کند هارد شما با چه مشکلی مواجه شده یا توسط کدام برند تولید شده اند می توانید با استفاده از روش‌های بازیابی اطلاعات از SSD ‌های خراب برای ارفع مشکلات آن کمک بگیرید. در ادامه قصد داریم به بررسی این مشکلات بپردازیم.

 آیا اطلاعات هاردهای اس اس دی قابلیت بازیابی دارند؟

پیش از اینکه به بررسی روش‌های بازیابی اطلاعات از SSD ‌های خراب بپردازیم، باید به این پرسش پاسخ دهیم آیا اطلاعات این هاردها از قابلیت ریکاوری برخوردار هستند؟ در اکثر موارد امکان بازگرداندن داده های این نوع هاردها وجود دارد. اما در برخی موارد ممکن است به دلیل استفاده از تکنیک های نادرست ممکن است اطلاعات برای همیشه از دست بروند.

دقت داشته باشید استفاده از روش های بازیابی نیز همیشه بازگشت اطلاعات را تضمین نمی کنند. بنابراین باید پیش از انجام فرایند ریکاوری این موارد را مد نظر داشته باشید.

آیا اطلاعات هاردهای اس اس دی قابلیت بازیابی دارند؟

انواع روش‌های بازیابی اطلاعات از SSD ‌های خراب

برای بازگردانی و تعمیر هاردهای اس اس دی لازم است در ابتدای امر مشکل هارد را شناسایی کرده سپس اقدام به ریکاوری و تعمیر آن نمایید.

در صورتی که هارد شما بر اثر آسیب های سخت افزاری یا مشکلات ناشی از فلش های تخریب شده خراب شده باشد باید فکر تعمیر آن را از سرتان بیرون کنید.

اما مشکلات ناشی از خطاهای سیستمی، وجود بدافزارها، سیستم عامل های قدیمی و از این دست مشکلات مشکلی برای بازیابی یا تعمیرات به وجود نمی آورند.

قالب بندی درایو و نصب مجدد سیستم عامل

یکی از روش‌های بازیابی اطلاعات از SSD ‌های خراب استفاده از قالب بندی در درایوها، نصب کردن دوباره سیستم عامل می باشد.

در صورتی که هاردهای اس اس دی بر اثر مشکلاتی ناشی از نوسانات برق دچار مشکل شده باشند استفاده از این ترفند می تواند به عنوان یک راهکار مناسب باشد.

در این شرایط برای بازگرداندن هارد به حالت اولیه در مرحله ی اول لازم است که کابل SATA را از پاور جدا نمایید. اما به کابل برق کاری نداشته باشید. هارد را به مدت ۳۰ دقیقه روش کرده پس از آن ۳۰ ثانیه خاموش نگه دارید.

نیم ساعت دیگر برق را روشن کنید در انتها برای ۳۰ ثانیه دیگر آن را خاموش نگه دارید. دوباره برق را فعال کرده سپس کابل داده را متصل نمایید اگر این روش موثر واقع شود هارد اس اس دی شما مجددا به حالت ابتدایی بازگشته و اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

سیستم عامل هارد SSD را بروزرسانی کنید

در برخی موارد برای استفاده از روش‌های بازیابی اطلاعات از SSD ‌های خراب می توانید از آپدیت کردن سیستم عامل کمک بگیرید.

به این دلیل که ممکن است سیستم عامل موجود در هارد شما دچار اشکال شده باشد. این امر می تواند قابلیت خواندن و نوشتن را در هاردهای اس اس دی را تحت تاثیر قرار دهد.

برای انجام بررسی اینکه آیا هارد اس اس دی دارای اخرین ورژن هستند. در این موقعیت می توانید یک ابزار آپدیت مخصوص سیستم عامل را اجرا نمایید.

در صورت اجرا نشدن لازم است آخرین ورژن سیستم عامل را نصب نموده سپس فرایند بازیابی را انجام دهید.

دقت داشته باشید در صورت آسیب دیدگی جدی در سیستم عامل حتب افراد بسیار حرفه ای هم نمی توانند آن را بازیابی کنند و اطلاعات ار دست خواهد رفت.

با استفاده از روش‌های بازیابی اطلاعات از SSD ‌های خراب به وسیله آپدیت درایورها در ویندوز تنها لازم است که مدیریت را مورد بررسی قرار داده و به قسمت دیسک درایورها مراجعه کنید.

در این موقعیت کافی است بر روی قسمت اس اس دی یک کلیک راست کرده سپس ان را راه اندازی کنید. در صورتی که خوش شانس باشید هارد شما مجددا بازیابی خواهد شد.

آیا بازیابی هارد SSD امکانپذیر است؟

باید دقت داشته باشید که استفاده از روش‌های بازیابی اطلاعات از SSD ‌های خراب همیشه کارساز نخواهد بود.

یکی از موارد که بازگردانی هاردهای اس اس دی به آن بستگی دارد که آیا کاربر اقدام به اجرای دستور TRIM کرده است یا خیر.

زمانی که این فرمان فعال باشد دستوری برای هارد شما اجرا می شود و به این شکل به اس اس دی های هارد اجازه می دهد داده هایی که غیرقابل استفاده هستند را به شکل داخلی پاک کنند.

انجام این فرایند باعث می شود عملیات نوشتن در مراحل بعدی سرعت بیشتری پیدا کند. این امر باعث افزایش و ارتقاء عملکرد SSD ها می شود. زمانی که این فرمان به شکل پیش فرض در دستگاه اجرا گردد.

به محض اطلاع از خراب شدن هارد و از دست رفتن داده ها به سرعت می توانید اقدامات لازم را انجام دهید.

در این موقعیت سریعا هارد را از دستگاه جدا نمایید و به یک مرکز معتبر در این زمینه مراجعه کنید تا از بهترین روش‌های بازیابی اطلاعات از SSD ‌های خراب بر اساس شرایط هارد شما انتخاب کنند.
یکی از توصیه هایی که همواره در هنگام خرید این نوع هاردها مطرح می شود این است که بهتر است از هاردهای خود محافظت کنید تا بتوانید اطلاعات آن ها را حفظ کنید.

یکی از متداول ترین روش های بازیابی در هاردها استفاده از نرم افزارهای مخصوص می باشد. برای بازیابی اطلاعات این نوع هاردها نرم افزارهای متعددی وجود دارند که می توانید از آن ها نهایت استفاده را ببرید.

برخی از این نرم افزارها به شکل رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد که معمولا فقط اطلاعات کمی را ریکاوری می کنند.

بهتر است برای ریکاوری از فایل های پریمیوم استفاده کنید تا اطلاعات شما به بهترین شکل ممکن بازیابی شوند. دقت داشته باشید تشخیص بهترین نرم افزار بر عهده افراد متخصص و حرفه ای می باشد.

آیا بازیابی هارد SSD امکانپذیر است؟

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به شکل مختصری به برخی از روش‌های بازیابی اطلاعات از SSD ‌های خراب اشاره کنیم. برای ریکاوری و بازیابی داده های از دست رفته بر روی هاردهای اس اس دی به مراکز معتبر مانند هارد ریپیر مراجعه کنید. تکنسین های حرفه ای با استفاده از تجربیات بالا بهترین روش را برای شما انتخاب می کنند.

از رای شما سپاسگزارم