بازیابی اطلاعات از هاردهای سوخته: چالش‌ها و راه حل‌ها

بازیابی اطلاعات از هاردهای سوخته: چالش‌ها و راه حل‌ها

هارد دیسک را می‌ توانیم جزو لوازم مهم و ضروری معرفی کنیم، که روی آن می‌ توان اطلاعات شخصی و مهم و اطلاعات و فایل‌ های ضروری شغلی را نگهداری کرد. اما گاهی مواقع ایجاد یک اتفاق می‌ تواند سبب پاک شدن فایل‌ ها و اطلاعات بسیار مهم و حیاتی شود.

در این مواقع نیاز است تا صاحبان هارد هرچه سریع‌ تر برای بازیابی آن اقدام کنند. اما آیا امکان بازیابی اطلاعات از هاردهای سوخته وجود دارد؟ در ادامه به بررسی پاسخ این سوال به صورت دقیق‌ تر می‌ پردازیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

منظور از هارد سوخته به طور دقیق چیست؟

به طور کلی می‌ توانیم بگوییم هارد سوخته به هاردی گفته می‌ شود، که در آن آتش سوزی رخ داده باشد، یا به دلایل مختلف دود از آن بلند شده باشد. اما در معنای دیگر هنگامی که هارد دیسک روشن نشود به اصطلاح به آن سوختن هارد می‌ گویند، که معمولا به دلیل نوسانات شدید برق یا نفوذ شدید آب و مایعات به وجود می‌ آید.

در این مواقع بسیاری از افراد بیشتر از نگران بودن برای هارد دیسک نگران اطلاعات مهم خود هستند، که در صورت اقدام سریع و به موقع می‌ توان اطلاعات و فایل‌ ها را از روی هارد سوخته ریکاوری و بازیابی کرد.

به عبارتی بازیابی اطلاعات از هاردهای سوخته کاری ممکن است و می‌ توان، با روش‌ های مختلف این کار را انجام داد.

از کجا تشخیص دهیم که هارد دیسک سوخته است؟

یکی از موضوعات مهمی که همواره باید توجه داشته باشید اطلاع از راه‌ های تشخیص هارد سوخته است. روش‌ های گوناگونی برای انجام این کار وجود دارد، که در ادامه چند مورد از اصلی‌ ترین آن ها را به شما معرفی می‌ کنیم:

  • شنیده شدن صداهای بسیار بلند و غیر طبیعی
  • شناسایی نشدن هارد دیسک توسط سیستم
  • فرمت نشدن هارد دیسک
  • مشاهده دود با داغ شدن بیش از اندازه هارد
  • دچار شدن هارد دیسک به بد سکتور

در صورتی که موارد ذکر شده را مشاهده کردید و پس از آن متوجه شدید، که اطلاعات شما از روی هارد پاک شده است نیاز است، تا هرچه سریع‌ تر برای بازیابی اطلاعات از هاردهای سوخته یا آسیب دیده اقدام کنید.

بازیابی اطلاعات از هاردهای سوخته: چالش‌ها و راه حل‌ها

راه حل بازیابی اطلاعات از هاردهای سوخته

در مورد راه حل بازیابی اطلاعات از هاردهای سوخته باید بگوییم، که مهندسان در ابتدا شرایطی را ایجاد می‌ کنند، تا بتوان اقدام به شناسایی هارد کرد. سپس بعد از اینکه امکان خواندن اطلاعات از روی هارد فراهم شد یک ایمیج سکتور به سکتور از همه اطلاعات دریافت می‌ کنند.

در صورتی که ایمیج دریافت شده سالم باشد نیاز است، تا ریکاوری اطلاعات روی ایمیج انجام شود. اگر ایمیج سالم نباشد نیاز است، تا با کمک برخی از سخت افزارها سکتورها را بخوانیم.

گاهی مواقع نیاز است، تا با برنامه دادن به هدها آن ها را به سکتور خوانده نشده هدایت کرد. آگاهی مواقع نیز فایل ایمیج قابل خواندن نیست زیرا سکتورها فاقد اطلاعات هستند. در این مواقع کارشناسان اقدام به تعمیر فایل‌ها کرده و سعی می‌ کنند اقدام به بازسازی و همانندسازی سکتورهای خراب نمایند، تا با این کار بتوانند فایل‌ ها را بازسازی کنند.

آیا بازیابی اطلاعات از روی هارد سوخته کاری سخت است؟

اگر به طور دقیق بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم بله بازیابی و ریکاوری اطلاعات از روی هاردهای سوخته کاری سخت و تخصصی است، که نیاز به دقت بسیار بالایی دارد. به عبارتی در بیشتر مواقع با کمک نرم افزارها و برنامه‌ های موجود نمی‌ توان اطلاعات و فایل‌ های حذف شده را از روی هارد سوخته بازیابی کرد.

در این مواقع نیاز است، تا فرد متخصص در ابتدا قطعه سوخته را تشخیص داده و سپس اقدام به اصلاح یا تعویض آن قطعه کند. علاوه بر این، این کار می‌ تواند زمان زیادی نیاز داشته باشد. به همین دلیل شما باید برای بازیابی اطلاعات از هاردهای سوخته همواره از تعمیرکاران حاذق که تخصص بالایی در این زمینه دارند کمک بگیرید.

بازیابی اطلاعات از هاردهای سوخته: چالش‌ها و راه حل‌ها

آیا هزینه بازیابی اطلاعات از روی هارد سوخته گران تمام می‌ شود؟

معمولاً نرخ مشخصی برای بازیابی اطلاعات از هاردهای سوخته وجود ندارد زیرا بازیابی اطلاعات از روی این تجهیزات کاری بسیار سخت و وقتگیر است و هزینه دقیق آن ها به میزان آسیب وارد شده به هارد و زمان سوختن آن بستگی دارد.

در صورتی که بلافاصله پس از سوختن هارد برای ریکاوری اطلاعات اقدام کنید، این کار باعث صرف هزینه‌ های کمتر می‌ شود. علاوه بر این، حجم اطلاعات ریکاوری شده و میزان تخصص و تجربه کارشناسان نیز می‌ تواند، در تعیین دقیق هزینه‌ ها موثر باشد.

اما توجه داشته باشید هزینه‌ ای که شما صرف می‌ کنید، در برابر خدماتی که دریافت می‌ کنید بسیار ناچیز است. به عبارتی شما با صرف هزینه نه چندان زیاد می‌ توانید همه اطلاعات پاک شده خود را از روی هارد سوخته دوباره به دست آورده و از آن ها استفاده کنید.

پس توصیه ما به شما این است، که به جای در نظر گرفتن هزینه، سابقه کاری و دانش مهندسان و تجربه آن ها را در نظر داشته باشید، تا مشکلات جدی و جدیدتر برای سیستم شما ایجاد نشده و برای همیشه اطلاعات خود را از دست ندهید.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله متوجه شدید بازیابی اطلاعات از هاردهای سوخته کاری تخصصی و بسیار دقیق است، که برای این کار نیاز است، تا شما کارشناسان و متخصصان با تجربه را در این زمینه انتخاب کنید.

برای این کار ما به شما کانون بازیابی اطلاعات را پیشنهاد می‌ کنیم. مجموعه ما به دلیل داشتن چندین سال سابقه درخشان در بازیابی اطلاعات پاک شده از هارد، کارت حافظه و فلش مموری و تعمیر انواع هارد می‌ تواند اطلاعات پاک شده را در کمترین زمان و با هزینه کم برای شما ریکاوری کند.

پس بهتر است از دستکاری سرور و هارد خود پرهیز کرده و بازیابی اطلاعات را به ما بسپارید.

از رای شما سپاسگزارم