پنج حالت هارد دیسک با بازیابی غیر ممکن اطلاعات

پنج حالت هارد دیسک که بازیابی اطلاعات آن غیر ممکن است

هارد دیسک ها به عنوان دستگاه های ذخیره سازی اطلاعات در سال های اخیر بسیار مورد توجه واقع شده اند. اما در صورت عدم توجه به نگهداری این تجهیزات ممکن است با مشکلاتی روبرو شوند. در برخی موارد امکان دارد اطلاعات ثبت شده در هاردها از دست بروند.

امکان بازیابی اطلاعات هاردها یکی از مواردی است که استفاده از آن را افزایش داده است. اما در برخی موارد امکان دارد که قابلیت بازیابی اطلاعات وجود نداشته باشد. در ادامه قصد داریم به بررسی  پنج حالت هارد دیسک با بازیابی غیر ممکن اطلاعات بپردازیم.

پنج حالت هارد دیسک با بازیابی غیر ممکن اطلاعات

یکی از پنج حالت هارد دیسک با بازیابی غیر ممکن اطلاعات، زمانی است که هارد دیسک در معرض حرارت یا دمای بالا قرار گرفته باشد، یا در اثر آتش سوزی قطعه دچار سوختگی شده و ذوب شده باشد. در این موقعیت به دلیل عدم مقاومت ساختار هارد در برابر مجاورت با دمای بالا دچار نابودی کامل می شود. در کنار این اتفاق درایوها دچار تخریب زدایی کامل می شوند.

زمانی که این اتفاق برای هارد دیسک های شما رخ می دهد با اطلاعات ذخیره شده در آن خداحافظی کنید. زیرا بازیابی اطلاعات غیرممکن می شود.

پنج مورد از موارد ناممکن در بازیابی اطلاعات

ضربه جدی و سخت به هارد دیسک

در ادامه بررسی پنج حالت هارد دیسک با بازیابی غیر ممکن اطلاعات، باید به قرارگیری هارد در مقابل ضربات سخت و جدی اشاره کنیم. زمانی که هاردها تحت فشار جدی قرار می گیرند دچار ارتعاشاتی می شوند که اطلاعات ذخیره شده را تحت تاثیر قرار می دهد.

زمانی این مشکلات رخ می دهد که با یک شی سخت نظیر چکش به هارد دیسک ضرباتی وارد کنید. این نوع از فشارها مطمئنا باعث بروز آسیب های جدی در ساختار هارد دیسک ها می شود. زمانی که هارد دیسک دچار ضربه و سانحه می شود از ناحیه هد دچار آسیب دیدگی شود.

برای درک بیشتر این نوع از پنج حالت هارد دیسک با بازیابی غیر ممکن اطلاعات، باید بدانید که هدها در درون هارد دیسک مسئولیت خواند و نوشتن داده ها را بر عهده دارند. این اطلاعات بر روی پلاترها ثبت می شوند، زمانی که پلاترها دچار آسیب دیدگی شوند و سطح آن ها تحت تاثیر مواردی مانند شکستگی، خط و خش قرار بگیرد امکان بازیابی اطلاعات وجود نخواهد داشت.

نوسان شدید برق و جریان های الکترونیکی

در ادامه موضوع  پنج حالت هارد دیسک با بازیابی غیر ممکن اطلاعات باید به این نکته اشاره کنیم که هارد دیسک ها تنها محدود به قسمت های مکانیکی نمی باشند. آن ها دارای بخش هایی هستند که از آن ها به عنوان بخش هاس الکتریکی یاد می شود.

در رابطه با قسمت های الکتریکی در هاردها باید توجه داشته باشید که در برابر نوسانات و فشارهای الکتریکی  بسیار حساس و آسیب پذیر می باشند. زمانی که نوسانات الکترونیکی شدید نباشد و اطلاعات هاردها از بین برود می توانید با استفاده از راهکارهای تخصصی نسبت به بازگردانی آن ها اقدام کنید.

اما در این حالت از پنج حالت هارد دیسک با بازیابی غیر ممکن اطلاعات، ممکن است هارد شما تحت تاثیر جریانات شدید برق قرار گرفته باشد و دچار انفجار شود. در این حالت بازیابی را فراموش کنید. شما در این شرایط به هیچ عنوان نمی توانید مجددا به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

داده ها پاک شده باشند و مجددا اطلاعات جدید ریخته شده باشد

پنج حالت هارد دیسک با بازیابی غیر ممکن اطلاعات تنها به مشکلات فیزیکی محدود نمی شود. برخی موارد بدون اینکه هارد مشکلات بالا را تجربه کرده باشد امکان ریکاوری نخواهد داشت. مخصوصا زمانی که هارد دیسک شما با مشکلات نرم افزاری نظیر اوور رایت یا رونویسی مواجه می شود.

می توانیم ادعا کنیم که بازگردانی اطلاعات در این حالت تقریبا غیرممکن است. زمانی که داده ها پاک شده و در همان قسمت داده های جدید وارد شده است، امکان ریکاوری از بین خواهد رفت. در این موقعیت اطلاعات قبلی به شکل کامل نابود شده و اطلاعات جدید در حالت رونویسی جایگزین شده اند.

نکته مهم در رابطه با پنج حالت هارد دیسک با بازیابی غیر ممکن اطلاعات، این می باشد که اگر اطلاعات حذف شده باشند اما داده های جدیدی ذخیره نشوند، با گذشت چندین ماه هم می توانید اطلاعات را ریکاوری کنید.

اطلاعات به صورت حرفه ای و کامل پاک شده اند

یکی دیگر از مواردی که در پنج حالت هارد دیسک با بازیابی غیر ممکن اطلاعات، به چشم می آید زمانی است که اطلاعات ذخیره شده به صورت حرفه ای و کامل حذف شده باشند. برای پاک کردن اطلاعات از حافظه هارد دیسک ها ابزاری تخصصی و حرفه ای وجود دارد.

در صورتی که با استفاده از این ابزارها اطلاعات ذخیره شده در هارد را پاک کرده اید، قید ریکاوری را بزنید. زیرا بازیابی اطلاعات در این موقعیت غیر ممکن است. در این حالت هدف کاربر تنها یک پاک کردن ساده بانک اطلاعاتی در هاردها نیست.

بلکه با کمک این نوع ابزارها همه ی اطلاعاتی را که در هارد دیسک وجود دارد از بین می برد، هارد را در حالت صفر قرار می دهد. در صورتی که قصد دارید از این ابزارها استفاده کنید اطلاعات خود را چک کرده و آن هایی را که مهم هستند را حفظ و ذخیره نمایید.

در اینجا باید به این مطلب اشاره کنیم که ممکن است هارد دیسک شما یه شکل اتفاقی دچار مشکلاتی نظیر ریختن آب بر روی آن باشد. در این شرایط اگر هارد دیسک روشن باشد احتمال سوختن آن بسیار بالا می باشد. اما جالب است بدانید این مشکل در دسته ی غیرممکن ها قرار نمی گیرد. شما می توانید برای بازگردانی اطلاعات به افراد متخصص مراجعه کنید.

اطلاعات به صورت حرفه ای و کامل پاک شده اند

سخن پایانی

با توجه به اینکه امروزه استفاده از هارد دیسک ها یک امر اجتناب ناپذیر می باشد، هارد ریپیر برای محافظت بیشتر از این تجهیزات به بررسی موضوع پنج حالت هارد دیسک با بازیابی غیر ممکن اطلاعات پرداخته است. تا به این شکل به کاربران هشدار دهد که هاردهای خود را در معرض این خطرات قرار ندهند. در صورت نیاز به ریکاوری اطلاعات در هاردها به افراد متخصص و حرفه ای مراجعه کنید.

از رای شما سپاسگزارم