ریست فکتوری چیست | روش بازیابی اطلاعات بعد از ریست فکتوری

ریست فکتوری چیست | روش بازیابی اطلاعات بعد از ریست فکتوری

در این مقاله به شما آموزش می دهیم که چطور اطلاعات گوشی موبایل و یا تبلت خود را بعد از ریست فکتوری بازیابی کنید.در ادامه همراه ما باشید.

ریست فکتوری چیست؟

ریست فکتوری یا همان بازگشت به تنظیمات کارخانه، به فرآیندی گفته  می شود که به راحتی می توانید گوشی یا تبلت خود را که دارای اطلاعات زیادی مانند عکس ، فیلم و برنامه های کاربردی باشد پاک کرده و در اصطلاح گوشی را ریست کرده و در نهایت فقط و فقط برنامه های اولیه گوشی و تبلت روی دیوایس مورد نظر بوده و همه اطلاعات مورد نظر پاک خواهد شد.

در چه مواردی گوشی یا تبلت را ریست فکتوری می کنیم؟

  • ۱- قصد فروش گوشی یا دیوایس خود را داشته و نمی خواهید برنامه های شما در واقع اطلاعات اصلی شما در هنگام فروش باعث سو استفاده خریدار شود.
  • ۲- موبایل شما کاملا هنگ کرده و دیگر قابل استفاده نیست یا حتی در بعضی از مواقع سرعت آن خیلی خیلی کند شده است.یکی از دلایل کند شدن گوشی ویروسی شدن آن است.

آیا هارد دیسک نیز قابلیت ریست فکتوری را دارد یا خیر؟ قبل از پاسخ به این سوال،ابتدا باید با روش های  حذف اطلاعات از روی هارددیسک آشنا شویم:

  • Delet
  • Shift delet
  • Format
  • Delet patiotion

پس انواع حذف اطلاعات از روی هارد دیسک موارد بالا می باشد و گزینه به نام ریست فکتوری روی هارد وجود ندارد.

ریست فکتوری در گوشی چطور عمل می‌کند؟

در گوشی یا تبلت تقریبا دیوایس مورد نظردارای دو حافظه بوده که یکی از این دو حافظه مربوط به ذخیره و ثبت اطلاعات و برنامه ها می باشد که اصولا” از یک چیپ NAND بهره گرفته و هنگام ریست فکتوری در اصطلاح اطلاعات این چیپ تخلیه می شود ، اما تخلیه به معنای پاک شدن کامل می باشد و برای نصب برنامه های خود گوشی نیز در نهایت از یک حافظه دیگر که تقریبا” دارای اطلاعات ثابت مانند ROM در هارد دیسک می باشد بهره گرفته و با اطلاعات این چیپ اطلاعات در نهایت به صورت اولیه وتنظیمات اصلی روی همان چیپ اولیه NAND ریخته می شود. پس در نهایت با توجه به موارد بالا و عدم پشتیبانی هارد های HDD از این نمونه برنامه نیست ، عملا  ریست فکتوری برای هارد دیسک کاملا  بی معنا بوده و هارد دیسک های HDD یا همان مکانیکی به علت عدم برخورداری از حافظه های NAND و تنظیمات بالا غیر قابل ریست شدن می باشد.

آیا بجای ریست فکتوری می‌توان روش دیگری به کار برد؟

تقریبا می توان Quick Format هارد دیسک را تا حدودی با ریست فکتوری در گوشی مقایسه نمود پس در بعضی از موارد نه.صد در صد عملکرد Format  در هارد دیسک کمی شبیه به ریست فکتوری در گوشی و تبلت می باشد با این تفاوت که در دو مورد در بیشتر موارد اطلاعات قابل بازیابی می باشد و در دو مورد بعد از ریست فکتوری یا Format اطلاعات شما قابل ریکاوری شدن می باشد.

تفاوت ریست فکتوری با فلش کردن

در فلش کردن شما به یک کامپیوتر نیاز دارید اما در ریست فکتوری نیازی نیست.در فلش کردن گوشی اطلاعات کامل از بین خواهد رفت و غیر قابل استفاده می شود اما در ریست فکتوری اطلاعات ریکاوری خواهد شد.در ریست فکتوری شما به پسورد گوشی نیاز داشته اما در فلش کردن شما بدون پسورد می توانید گوشی خود را فلش نمائید. سوالات متداول

آیا ریست فکتوری که گوشی یا Quick Format در هارد دیسک اطلاعات ریکاوری خواهد شد ؟

بله در بیشتر موارد در دو حالت اطلاعات قابل ریکاوری می باشد اما در هارد دیسک به برند و تاریخ سال و ساخت و در گوشی به نوع گوشی بستگی دارد.بنابراین

آیا در حافظه های SSD نیز قاعده ریست فکتوری وجود ندارد ؟

خیر در حافظه های SSD نیز ریست فکتوری وجود ندارد اما در بیشتر موارد در حافظه های SSD بر خلاف حافظه های HDD یا همان مکانیکی Full Format یا Quick Format اطلاعات غیر قابل بازیابی می شود.

بهترین راه حذف اطلاعات بدون بازگشت برای هارد دیسک یا گوشی چیست؟

در هر مورد میتوان برای گوشی از فلش و برای هارد دیسک از Full Format استفاده کنید.البته لازم به ذکر است که در بعضی از موارد نیز همان فرمت معمولی یا ریست فکتوری اطلاعات شما را غیر قابل بازیابی خواهد کرد .در مقاله ای مفصل ،روش های حذف دائمی اطلاعات از روی هارد را ب طور کامل برسی کردیم. پس در هارد های HDD یا SSD به علت عدم وجود گزینه ریست فکتوری مقوله ریکاوری یا بازیابی آن نیز بی معنا بوده اما در صورتی که اطلاعات خود را به هر نحوی از دست دادید می توانید به کمک نرم افزارهای بازیابی اطلاعات که در مقالات دیگر معرفی و آموزش داده ایم نسبت به ریکاوری و بازیابی آنها اقدام نمائید. برای بازیابی اطلاعات گوشی به دو روش می تواند موثر باشد در صورت رخ دادن حالت های زیر: ۱- بازیابی اطلاعات گوشی بعد از پاکسازی کامل در صورتی که اطلاعات جدید روی ان نریخته باشیم.در این صورت می توانیم با استفاده از یک نرم افزار ریکاوری اندروید یا ios مثل Dr.Fone بخشی زیادی از اطلاعات را بازیابی کنیم. ۲- ریکاوری گوشی در صورتی ریختن اطلاعات جدید.دراین صورت باید حتما به مرکز بازیابی اطلاعات مراجعه کنید. چکیده: بهرحال اگر در هارد دیسک یا فلش یا گوشی اطلاعات خود را عمدی  یا اشتباها از دست دادید، از ریختن اطلاعات جدید روی حافظه پاک شده جدا خودداری نمائید. در صورت مهم بودن اطلاعات از سپردن به مراکز غیر تخصصی در این زمینه جد خودداری نمائید.مشاهده شده است در بعضی از موارد ریکاوری غیر اصولی و نادرست باعث از دست رفتن اطلاعات مهم شما برای همیشه بوده است.

۴/۵ - (۴ امتیاز)