چطور اطلاعات هارد خیس شده را بازگردانیم

چطور اطلاعات هارد خیس شده را بازگردانیم

طوفانی که در سواحل شرقی ایالات متحده امریکا رخ داد باعث از بین رفتن زندگی مردم شد و خرابی ها زیادی را به بار آورد، که خیلی از آنها قابل بازیابی نیستند؛اما خبر خوب اینکه می توانند به وسیله روش‌هایی اطلاعات هارد کامپیوتر خود را بازگردانند.اگر به هر دلیلی هارد دیسک سخت شما خیس شده است قبل از هر اقدامی این مقاله را بخوانید.

هزینه بازیابی اطلاعات برای یک هارد دیسک معیوب چه قدر است؟

“کریس براس” مهندس ارشد بازیابی اطلاعات در “درایوسیورز” (DriveSavers) گفت:

وقوع طوفان در ایالات متحده باعث افزایش حجم کاری شرکتشان شده و بسیاری از کاربران خانگی با نگرانی از دست رفتن اطلاعات خود، به این شرکت مرجعه می‌کنند و خواهان بازگردانی اطلاعاتشان هستند. او می‌گوید بعضی از این هارد دیسک‌ها  به خاطر خیس شدن و بعضی دیگر به خاطر افزایش فشار الکتریکی که ناشی از طوفان بوجود آمده، آسیب دیده‌اند.

کریس خبرهای خوبی برای این افراد دارد. او می‌گوید که بیشتر هارد درایوهای آسیب دیده قابل بازیابی هستند. ناگفته نماند که در ازای هزینه‌های سنگین، بازیابی اطلاعات هارد امکان پذیر است. مراکز بازیابی اطلاعات در کشور خودمان نیز، بابت برگرداندن اطلاعات شما هزینه‌های زیادی را درخواست می‌کنند. درایوسیورز برای نجات اطلاعات یک هارد درایو معمولی از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار پول دریافت می‌کند، این عدد در کشور ما چیزی حدود  ۱ تا ۱.۵ میلیون تومان است! البته شرکت برای کسانی که صدمات شدیدی از طوفان دیده اند، ۵۰۰ دلار تخفیف قائل خواهد شد.

یکی دیگر از این شرکت های بازیابی  اطلاعات DTI Data نام دارد که طبق گفته مدیر آن آقای “جان بست” ۱۰۰۰ دلار برای درایوهایی دریافت خواهد کرد که برای نجات اطلاعات موجود در آن باید محفظه هارد درایو را باز کرد. اگر نیازی به بازکردن آن نباشد شرکت ۵۰۰ دلار دریافت خواهد کرد. DTI یک مرکز بازیابی در نیویورک دارد که هارد درایوهای آسیب دیده را برای معالجه می‌پذیرد.

هر دو این شرکت ها، از کسانی که هارد درایوشان قابل بازیافت نباشد، پولی دریافت نخواهند کرد.

از خشک کردن هارد خیس شده خودداری کنید!!!

اولین کاری که به ذهن هرکسی در مواجه با این اتفاق رخ می‌دهد این است که به سرعت راهی برای خشک نمودن هارد پیدا کنند.این بدترین کاری است که در حق یک دریوا خیس شده می توان انجام داد.به هیچ وجه سعی در خشک کردن آن نباشید.یک کارشناس دراین زمینه می‌گوید:

زمانی که هارد خیس شده باشد و دریک مایع شناور قرار بگیرید شانس بیشتری برای بازیابی اطلاعات آن وجود دارد تا آنکه بخواهیم آن را خشک کنیم.

دیوید موهیلا” رئیس DTI Data با این حرف  موافق است. او می‌گوید مشتریان می‌توانند هارد درایوهای خود را با آب تازه شستشو دهند، مخصوصاً اگر این هاردها در معرض آب شور قرار گرفته باشند. بعد از آن، هارد درایو خیس را باید در دستمال توالت قرار داده و در کیسه های پلاستیکی زیپ کیپ جای داد و تمام هوای داخل آن را گرفت. موهیلا می‌گوید:

این خوب نیست که به فکر خشک کردن هارد درایوهای خیس شده بیافتید و آنها را با سشوار خشک کنید.

اگرچه کاربران نباید هارد درایوی که از آب صدمه دیده را به کامپیوتر متصل کنند، اما آنها می‌توانند امتحان کنند که آیا هارد درایوشان بوسیله افزایش فشار الکتریکی آسیب دیده یا نه. برای این کار، به این مسائل توجه کنید: صداهایی شبیه خراشیده شدن یا ساییده شدن در هنگام روشن کردن کامپیوتر اصلاً نشانه های خوبی نیستند. اگر این صداها را شنیدید، کامپیوتر را خاموش کرده و به یک شرکت تعمیرکار کامپیوتری نشان دهید. اگر خود کامپیوتر آسیب دیده و بوت نمی‌شود، هارد درایو را به یک کامپیوتر سالم وصل کنید و از سلامت هارد دیسک خود مطلع شوید. فقط حواستان باشد که از متصل کردن سخت افزارهایی که نشانه سوختگی، بوی سوختگی یا صدای عجیب و غریب در هنگام اتصال می‌دهند، خودداری کنید. در صورت وقوع این اتفاقات، حتماً درایو را به یک متخصص نشان دهید.

راهکاری برای نجات یک گجت خیس

اگر تلفن همراهتان داخل آب فرو رفته، باتری را از گوشی خارج کرده، و اگر گوشی با آب شور خیس شده آن را با آب تمیز بشویید. سپس آن را در یک ظرف در بسته یا یک ظرف پلاستیکی پر از برنج خشک مدفون کرده و چند روز به حال خودش رها کنید.

البته راه دیگری هم برای حل این مسئله وجود دارد فقط باید کمی برای آن پول خرج کنید. Bheestie Bag نام کیسه ای است که گفته می‌شود تا ۷۰۰ درصد بیشتر از راه حل های خانگی جواب می‌دهد. البته در مورد استفاده از این کیسه، شخصاً هیچ تجربه ای ندارم اما می‌توان از بعضی وبسایت ها در مورد ویژگی های خوب آن خواند.

پس از وقوع طوفان، کیسه های Bheestie با ۲۰ درصد تخفیف عرضه می‌شوند، به علاوه اینکه یک کیسه رایگان هم به همراه آن عرضه می‌شود. حتی شرکت عرضه کننده برای طوفان زدگان اولویت ارسال قائل خواهد شد.

این اطلاعات را به خاطر این در اختیارتان قرار دادیم تا درهنگام بروز این چنین حوادثی، سردرگم نشوید و با مشکلات کمتری دست و پنجه نرم کنید.

۱/۵ - (۱ امتیاز)