تاریخچه هارد دیسک و معرفی انواع هارد

هارد دیسک و معرفی انواع هارد

اولین هارد درایو توسط آی بی ام _IBM_ در ۱۳ سپتامبر ۱۹۵۶(رویداد کامپیوتری بزرگ در سال ۱۹۵۶: دو رایانه IBM ۳۰۵ RAMAC در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۱۹۵۶، IBM ۳۰۵ RAMAC اولین رایانه ای است که با یک هارد دیسک حمل می شود. هارد دیسک حاوی ۵۰ عدد پلاستیکی ۲۴ اینچی بود و توانست ۵ میلیون کاراکتر را ذخیره و یک تن را وزن کند) به بازار معرفی شد.

IBM آغاز شده توسط Herman Hollerith به عنوان شرکت ماشین آلات تابلو سازی در سال ۱۸۹۶ و بعدا در تاریخ ۱۶ ژوئن ۱۹۱۱ در ایالت نیویورک به عنوان شرکت محاسباتی – تابعه – ضبط (CTR)، یک تلفیق شرکت مقیاس محاسبات و زمان ثبت بین المللی شرکت. در سال ۱۹۲۴ C-T-R نام «ماشین آلات بین المللی کسب و کار» (آی بی ام) را به دست آورد.

ساخت اولین هارد توسط شرکت ibm

IBM اولین بار برای ساخت ساعت ها و زمان نگهداری و ضبط سیستم ها، در نهایت فروش بخش تجهیزات خود را به شرکت Recorder Timex در سال ۱۹۵۸ فروش داد. امروز IBM یکی از مشهورترین و موفقترین شرکتهای کامپیوتری در جهان است و بعضی اوقات Big Blue نامیده میشود.

هارد در ابتدا برای سیستم RAMAC ۳۰۵ با ظرفیت ذخیره سازی ۵ مگابایت و هزینه ای حدود ۵۰،۰۰۰ دلار (۱۰،۰۰۰ دلار برای هر مگابایت) استفاده شد. هارد دیسک ساخته شده است به کامپیوتر و قابل جابجایی نیست.

در سال ۱۹۶۳ اولین هارد دیسک قابل جابجایی با ظرفیت ۲,۶ مگابایت حافظه را توسعه داد.اولین هارد دیسک با ظرفیت ذخیره سازی یک گیگابایت نیز توسط IBM در سال ۱۹۸۰ (رویداد کامپیوتری بزرگ در سال ۱۹۸۰:

 

MS-DOSIBM Paul Allen و Bill Gates را برای ایجاد یک سیستم عامل برای یک کامپیوتر جدید استخدام می کند. این جفت حقوق را به یک سیستم عامل ساده تولید شده توسط سیاتل کامپیوتر محصولات می بخشد و از آن به عنوان یک الگو استفاده می کند. IBM اجازه می دهد تا دو را به حفظ حقوق بازاریابی به سیستم عامل، به نام DOS) توسعه یافت.  این وزن ۵۵۰ پوند و هزینه ۴۰،۰۰۰ دلار بود.

۱۹۸۳ معرفی اولین هارد دیسک ۳,۵ اینچی، توسط Rodime توسعه داده شد. این ظرفیت ذخیره سازی ۱۰ مگابایت بود.Seagate اولین شرکتی بود که در سال ۱۹۹۲ با یک درایو دیسک ۷۲۰۰ دور در دقیقه معرفی کرد. Seagate همچنین اولین هارد دیسک ۱۰،۰۰۰ مگابایتی را در سال ۱۹۹۶ و اولین دیسک سخت ۱۵،۰۰۰ مگا پیکسل در سال ۲۰۰۰ معرفی کرد.

اولین درایو حالت جامد (SSD) همانطور که امروز می دانیم توسط شرکت SanDisk در سال ۱۹۹۱ با ظرفیت ذخیره سازی ۲۰ مگابایت ساخته شد. اما این یک SSD مبتنی بر فلاش نبود، که بعدها در سال ۱۹۹۵ توسط M-Systems معرفی شد. این درایوها نیازی به باتری برای ذخیره داده ها در تراشه های حافظه ندارند، و آنها را یک رسانه ذخیره سازی غیر قابل ذخیره می کند.

با افزایش روز افزون و پیشرفت تکنولوژی و افزایش ظرفیت هارد دیسک شرکت های زیادی سعی در تولید هارد دیسک نمودند و در این امر اوایل موفق شدند اما با افزایش تکنولوژی شرکت های کوچک به مرور زمان در شرکت های بزرگ ادغام شده قبلا بعضی از شرکت های قدیمی هارد دیسک یا تولید ۵ پلتر به ظرفیت یک ترابایت رسیده اما شرکت Western  با تولید یک پلتر به ظرفیت یک ترابایت رسیدند اما با افزایش حجم از یک ترابایت به بالا دیگر شرکت های کوچک توانایی ساخت هارد هایی با ظرفیت بالاتر نداشته و مجبور به ادغام در شرکت های کوچک شدند

 

مثلا هارد هایی مانند Maxtor به شرکت Seagate واگذار شد.Quantum  از رده خارج و دیگر توانایی تولید هارد دیسک را نداشته , شرکت های مطرح تولید کننده هارد دیسک در حال حاضر شرکت های زیر می باشند :

Western Digital

Seagate

Toshiba

Hitachi

Samsung

هارد دیسک قطعه ای الکترونیک است که در آن محل ذخیره سازی دیتا است و تمامی دیتا ها رو می توان به صورت آنی و لوکال مورد استفاده قرار داد همه جا می توان اطلاعاتی در مورد هارد دیسک به دست آورد. درباره هارد دیسک می توان اطلاعات زیادی به دست آورد از جمله ساختار آن عملکرد آن که به طرز شگفت انگیزی تعداد زیادی قطعه همزان و در سرعت بالا و هماهنگ کار می کنند.

چرا به هارد HDD می گویند؟

معنای اعداد و حروف روی هارد دیسک

معنای اعداد و حروف روی هارد دیسک نشان دهنده قدرت و عملکرد و نوع هارد دیسک می باشد.

اتصال هارد دیسک

  همان طور که می‌دانید؛ HDD ها به ۲ مدل ۳.۵ اینچی که همان هارد اینترنال کامپیوتر است و مدل ۲.۵ اینچی که همان هارد لپ تاپ و اکسترنال است، تقسیم می‌شوند. اتصال هارد دیسک از سه نوع USB یا IDEA یا SATA می باشد. که هر کدام از هارد ها نوعی تبدیل دارد که می توان از نوعی به نوعی دیگر تبدیل کرد برای مثال هارد های اکسترنال همان هارد های ساتا هستند با تبدیل به حالتUSB در این روش باید توجه داشته باشید که نوع مبدلی که از آن استفاده می‌کنید مطمئن و دارای کیفیت باشد تا هارد درایو شما دچار آسیب احتمالی نشود. این مبدل‌ها در دو نوع USB 2.0 و USB 3.0 در بازار موجود بوده و دارای کیفیت‌های متفاوتی هستند که بسته به نیاز شما قابل انتخاب و خریداری است.

اتصال هارد دیسک از سه نوع انجام می شود که از نوع آیدیا یا ساتا یا یو اس بی می باشد .

درباره نگهداری و محافظت از هارد دیسک

  درباره نگهداری و محافظت از هارد دیسک به جرات میتوان گفت که ضربه مهمترین عامل نابودی هارد دیسک است. هنگامی که هارد روشن میشود دیسک آن با سرعت ۵۴۰۰ دور در دقیقه شروع به چرخیدن می کند. سپس هد از پارکینگ خارج شده و شروع به حرکت بر روی دیسک میکند. نکته جالب اینکه هد هرگز تماسی با دیسک نداشته و با فاصله ۵۰ میکرونی روی دیسک حرکت میکند که این فاصله کمتر از قطر موی سر است. بنابراین کوچکترین تماسی بین هد و دیسک می تواند آسیب های شدیدی به آنها وارد کند. با این وجود هرگز هارد را هنگام روشن بودن حرکت ندهید! درباره نگهداری و محافظت از هارد دیسک ها می توان جدا سازی ایمن آن ها و دمای کار آن ها رو مورد بررسی قرار داد . درباره نگهداری و محافظت از هارد دیسک مهم ترین عامل سلامت بودن هارد ضربه نخوردن هارد دیسک است .

از رای شما سپاسگزارم