بهبود بازیابی اطلاعات از ذخیره‌سازی NAS

بهبود بازیابی اطلاعات از ذخیره‌سازی NAS

NAS ها به عنوان یکی از بهترین و ایمن ترین استوریج هایی شناخته می شوند که می توانند فرایند ذخیره سازی را به خوبی انجام دهند. ممکن است بعضی از کاربران اعتقاد داشته باشند که بازیابی اطلاعات در این استوریج ها از پیچیدگی های زیادی برخوردار است. اما این نگرانی کاملا بیهوده است زیرا در حال حاضر ترفندهای مختلفی برای بهبود بازیابی اطلاعات از ذخیره‌سازی NAS وجود دارد.

کاربران می توانند با کمک این روش ها اطلاعاتی را که به هر دلیلی از دست رفته است را بازگردانند.

دلایل از دست رفتن اطلاعات از استوریج NAS

پیش از اینکه راهکارهایی را در جهت بهبود بازیابی اطلاعات از ذخیره‌سازی NAS پیشنهاد کنیم، باید به این مطلب بپردازیم که به چه علت اطلاعات این نوع از ذخیره سازها دچار نقص می شود. از دست رفتن اطلاعات می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. در برخی موارد کاربر به شکل اتفاقی داده ها را حذف می کند. یکی از عاملان حذف شدن اطلاعات قطعی برق است. گرم شده بیش از اندازه یا خرابی کنترلر، مواردی مانند بروز خطا در پیکر بندی یا وجود مشکل در درایوها و عدم تنظیمات صحیح در رید می باشد.

زمانی که بخشی از اطلاعات ذخیره شده ی شما بر روی استوریج ها از دست می رود تنها از سیستم ایندکس حذف شده است اما این اطلاعات همچنان در هارد دیسک ها موجود هستند. برای  بهبود بازیابی اطلاعات از ذخیره‌سازی NAS می توانید از یک برنامه مطمئن و قابل اعتماد کمک بگیرید.

امروزه شاهد این هستیم که برنامه های زیادی برای انجام این کار وجود دارد اما تعداد کمی از آن ها می توانند فرایند بازیابی را به درستی انجام بدهند.

دلایل از دست رفتن اطلاعات از استوریج NAS

بهترین نرم افزارها برای بهبود بازیابی اطلاعات از ذخیره‌سازی NAS

برای رفع مشکلات ناشی از حذف شدن اطلاعات از حافظه استوریج یا ذخیره سازهای ان ای اس می توانید از نرم افزارهای مخصوص برای این کار استفاده کنید.

Stellar Toolkit For Data Recovery

یکی از نرم افزارهای پرکاربرد برای  بهبود بازیابی اطلاعات از ذخیره‌سازی NAS نرم افزار Stellar ToolkitT می باشد. این نرم افزار قابلیت ریکاوری اطلاعات سخت افزاری و نرم افزاری رید را دارد. می توانید با کمک آن اطلاعاتی را که در یک رید غیرقابل دسترس بازیابی کنید. در صورتی که داده های شما در پارتیشن RAID یا به صورت آرایه رید اس اس دی باشد امکان بازیابی آن نیز وجود دارد.

با استفاده از این نرم افزار می توانید داده هایی را که به علت بازسازی ناصحیح توسط سرور رید از دست رفته را مجددا بازیابی کنید.

Ontrack Data Recovery

یکی دیگر از نرم افزارهای محبوب در بهبود بازیابی اطلاعات از ذخیره‌سازی NAS نرم افزار Ontrack Data Recovery می باشد. این نرم افزار دارای قابلیت های ویژه ای است که امکان ریکاوری اطلاعات از استوریج های مختلف را به وجود آورده است. علاوه بر ذخیره سازهای ان ای اس می توانید دیگر ذخیره سازها مانند اس اس دی، SAN، DAS را بازیابی کنید.

این نرم افزار از کاربری ساده ای برخوردار است و افراد می توانند به راحتی از آن استفاده کنند. از دیگر ویژگی های این نوع نرم افزار ریکاوری قابیلت سازگاری آن با سیستم عامل های مختلف مانند ویندوز، مک و ….. می باشد.

Runtime NAS Data Recovery

یکی دیگر از ابزارهایی که جهت بهبود بازیابی اطلاعات از ذخیره‌سازی NAS به کار گرفته می شود نرم افزار Runtime NAS Data Recovery است این نرم افزار از رابط کاربری بسیار ساده ای برخوردار است، که به کاربران امکان می دهد فرایند ریکاوری را به سادگی انجام دهند.

از دیگر قابلیت های این نرم افزار امکان تشخیص بلاک سایز و استارت سکتور را به شکل کاملا اتوماتیک دارد. با استفاده از این ویژگی ها می تواند به شناسایی موارد مختلفی بپردازد. با استفاده از این نرم افزار می توانید انواع مختلف لستوریج ها را بازیابی کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

مراحل ریکاوری و بازیابی اطلاعات NAS

بهبود بازیابی اطلاعات از ذخیره‌سازی NAS را می توانید به شیوه های مختلفی انجام دهید.

در ابتدای امر لازم است که هارد دیسک را که در جعبه ی مخصوص nas قرار گرفته است را بیرون بیاورید در ادامه می توانید آن را به یو اس بی خارجیب یا به مادربورد سرور وصل کنید. در ادامه آداپتور را نیز متصل نمایید.

در ادامه نرم افزاری را که متناسب با دستگاه شما است را انتخاب کرده و نصب نمایید. نرم افزار به محض نصب و راه اندازی به شکل کاملا اتوماتیک همه ی دیسک هایی را که به آن متصل است را شناسایی و بازیابی می کند.

در برخی موارد هنگام فرایند بهبود بازیابی اطلاعات از ذخیره‌سازی NAS متوجه می شوید که پیکربندی رید دچار آسیب دیدگی شده است. در این موقعیت نرم افزارها قابلیت شناسایی آن ها را به صورت اتوماتیک نخواهند داشت. بنابراین لازم است که فرایند پیکربندی را به شکل دستی انجام دهید. زمانی که دستگاه شروع به شناسایی رید کرد می توانید فایل ها و پارتیشن های مختاف را بازیابی کنید.

مراحل ریکاوری و بازیابی اطلاعات NAS

بازیابی اطلاعات NAS برای چه موارد اهمیت دارد؟

در کل می توانیم درباره استفاده از این ذخیره سازها و اهمیت بهبود بازیابی اطلاعات از ذخیره‌سازی NAS بگوییم این نوع استوریج را معمولا در حوزه های مختلفی مورد استفاده قرار می دهند. می توانید این سیستم های استوریج را برای مصارف خانگی تا استفاده از آن ها در سازمان ها، شرکت ها و ادارات و …. استفاده نمایید. معمولا از این نوع ذخیره سازها برای نگهداریب از اطلاعات با حجم بالا بهره می گیرند. با توجه به اهمیت اطلاعات درج شده در این دستگاه ها بازیابی آن ها از اهمیت لبسیار زیادی برخوردار است.

فرایند بازیابی دستگاه های استوریج ان اس ای بر مبنای گستردگی ساختار این دستگاه ها انجام می گیرد. هر اندازه دستگاه از ساختار گسترده تری برخوردار باشند عملیات بازیابی از پیچیدگی بیشتری برخوردار خواهد بود.

سخن پایانی

در این مبحث سعی کردیم به شکل کوتاه به بهبود بازیابی اطلاعات از ذخیره‌سازی NAS اشاره کنیم. برای بازیابی اطلاعات ترفندهای مختلفی وجود دارد. با توجه به اهمیت اطلاعاتی که بر روی این تجهیزات درج شده است لازم است در هنگام انجام این عملیات از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. یکی از مراکز معتبر در این زمینه گروه هارد ریپیر می باشد.

از رای شما سپاسگزارم