بازیابی ماشین‌ های مجازی: رویکردها و ابزارها

بازیابی ماشین‌های مجازی: رویکردها و ابزارها

ماشین های مجازی به عنوان ابزارهایی شناخته می شوند که کنترل و مدیریت آن ها به وسیله ی نرم افزارهایی تحت عنوان هایپر وایزر انجام می گیرد. این نرم افزارها در دو مدل مختلف طراحی شده اند که عملکردهای متفاوتی دارند. ممکن است شما جزو آن دسته از کاربرانی باشید که بر روی سیستم خود تعدادی ماشین مجازی دارند. در صورتی که ویندوز پاک شود ماشین های مجازی هم از بین می رود و در نهایت لازم است برای دسترسی به اطلاعات فرایند بازیابی ماشین‌ های مجازی  را انجام دهیم. برای آشنایی بیشتر با ما باشید.

دلایل پاک شدن ماشین مجازی چیست؟

پیش از اینکه به بررسی روش های بازیابی ماشین‌ های مجازی بپردازیم باید به این نکته توجه کنیم که دلایل پاک شدن آن ها چه می باشد. معمولا از ماشین های مجازی در سیستم ها با هدف افزایش امنیت داده ها و فضای ذخیره سازی کاربرد استفاده می کنند. معمولا از بین رفتن یا پاک شدن این ماشین ها به سادگی انجام نمی گیرد. در برخی موارد ممکن است فایل هایی در سیستم میزبان دشکار باگ و اشکال شوند که این امر منجر به از دست رفتن ماشین های مجازی می شود.

در برخی موارد ممکن است اختلالاتی روی دهد که در این موقعیت ماشین مجازی به خودی خود حذف می گردد. زمانی که فایل های سیستمی و هارد دیسک ها به شکل فیزیکی دچار مشکلاتی شوند امکان پاک شدن ماشین های مجازی نیز وجود دارد. در این صورت اگر داده های مهمی بر روی آن ها نصب شده باشد احتیاج به ریکاوری و بازیابی ماشین‌ های مجازی به وجود می آید. فراموش نکنید که ریکاوری این ماشین ها یک فرایند بسیار دشوار و پیچیده است که باید توسط افراد حرفه ای و متخصص انجام گیرد.

دلایل پاک شدن ماشین مجازی چیست؟

 نحوه ی بازیابی ماشین‌ های مجازی پاک شده از سرور

نرم افزارهای تخصصی وجود دارند که از آن ها برای بازیابی ماشین‌ های مجازی کمک می گیرند. نکته ی مهمی که وجود دارد این است که این نرم افزارها در گونه های مختلفی و به شکل متعددی وجود دارند. یکی از بهترین برنامه هایی که برای ریکاوری در این زمینه پیشنهاد می شود برنامه آر استودیو می باشد. کاربران می توانند از این نرم افزار در قالب سه روش کاربردی کمک بگیرند. در ادامه قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم.

۱.بازیابی ماشین مجازی پاک شده با استفاده از R-Studio Technician License

در صورتی که قصد دارید از این شیوه بازیابی ماشین‌ های مجازی استفاده کنید لازم است مواردی را مد نظر داشته باشید. در ابتدای امر لازم است که کاربران کد فعالسازی را در اختیار داشته باشند. این کد به شکل فوری است. در صورتی که این امکان وجود ندارد باید کاربر امکان دسترسی به برنامه تکنسین آر استودیو را داشته باشد. در نهایت بعد از اینکه کاربر فرایند دانلود و اجرای برنامه را انجام داد می تواند به کمک یک سی دی یا دی وی دی مجاز برنامه را بالا بیاورد.

بعد از پشت سر گذاشتن این مرحله از بازیابی ماشین‌ های مجازی مشاهده می کنید که با کمک درایو DC یا DVD برنامه شروعبه بالا آمدن می کند. در گام بعدی از بازیابی لازم است که با استفاده از برنامه آر استودیو ماشین مجازی مورد نظرتان را بوت کنید. در ادامه لازم است جهت انجام فرایند ریکاوری و ذخیره سازی داده ها و اطلاعات موجود در ماشین های مجازی از یک هارد یا یو اس بی کمک بگیرید.

۲.ریکاوری ماشین‌مجازی به وسیله R-Studio Network License

یکی دیگر از رویکردها و ابزارهایی که در زمینه بازیابی ماشین‌ های مجازی مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از روش R-Studio Network License می باشد. در این نوع روش ریکاوری در صورتی که به مجوز مورد نیاز دسترسی داشته باشید با استفاده از آن می توانید از ورژن R-Studio Agent Emergency کمک گرفته و فرایند بازیابی داده ها کلی و به صورت شبکه ای انجام دهید. در این روش برای بوت کردن لازم است بعد از پایان فرایند دانلود با استفاده از درایو DVD یا CD عملیات بوت کردن را به پایان ببرید.

نکته ای که در این روش بازیابی ماشین‌ های مجازی مهم است این می باشد که باید در هنگام بوت کردن سیستم را بر اساس سی دی یا دی وی دی تغییر دهید. پس از این که خیال تان از بابت بوت شدن برنامه آسوده شد می توانید ریکاوری ماشین مجازی سرور را شروع کنید. در این موقعیت امکان دسترسی به داده های اطلاعاتی به وجود می آید بنابراین هر چه سریعتر آن را در یک فضای امن ذخیره کنید.

۳.استفاده از R-Studio Local License برای ریکاوری ماشین‌مجازی

اگر شما جزو آن دسته از کاربران هستید که امکان دسترسی به مجوز برنامه لوکال آر استودیو را دارید این امکان برای شما فراهم خواهد شد تا بتوانید با کمک Image Drive عملیات بازیابی ماشین‌ های مجازی انجام داده و در ادامه به اطلاعات و داده های از دست رفته دسترسی پیدا کنید.

برای این هدف نیاز دارید که نسبت به نصب و دانلود برنامه R-Studio Agent Emergency ISO اقدام کنید. بعد از انجام دادن این مرحله برای ریکاوری ماشین مجازی باید عملیات بوت شدن با دی وی دی و سی دی را به شکل صحیح انجام دهید.

در این شرایط مجددا این امکان وجود دارد که سیستم نیاز داشته باشد که بر اساس ابزار استفاده شدن روش بوت کردن را تغییر دهید.

در نهایت لازم است برای اینکه عملیات بازیابی ماشین‌ های مجازی به شکل صحیح و استاندارد انجام بگیرد به ایجاد ایمیج درایو در ماشین های مجازی بپردازید. در این موقعیت بهترین عملکرد این است که آن ها را در یک فضای مطمئن نظیر یک هارد اکسترنال ذخیره نمایید. بعد از انجام این مراحل می توانید ایمیج به وجود آمده را در برنامه آر استودیو گشوده و با کمک آن فرایند ریکاوری ماشین مجازی را به بهترین نحو ممکن انجام دهید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی بازیابی ماشین‌ های مجازی پرداختیم. اما نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که در هنگام بازیابی این ماشین ها باید از افراد متخصص و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید زیرا ممکن است در حین فرایند بازیابی به دلیل عدم رعایت استانداردها اطلاعات شما برای همیشه از بین برود. بنابراین بهتر است از مراکز معتبر نظیر هارد ریپیر کمک بگیرید.

از رای شما سپاسگزارم