XPG Gammix S70، سریع ترین SSD دنیا توسط ای‌دیتا معرفی شد

XPG Gammix S70، سریع ترین SSD دنیا توسط ای‌دیتا معرفی شد

ای دیتا جدیدترین SSD دنیا را با نام تجاری XPG Gammix S70 معرفی کرد.این مدل «سریع‌ترین حافظه‌ی SSD دنیا با فرم فاکتور M.2» است که سرعت خواندن و نوشتن به‌ترتیب ۷٬۵۰۰ و ۶٬۴۰۰ مگابایت‌برثانیه ارائه می‌دهد.

ای‌دیتا سال‌ها است در صنعت حافظه فعالیت می‌کند و برای علاقه‌مندان به سخت‌افزار، نامی آشنا محسوب می‌شود. این شرکت که تاکنون حافظه‌های متعددی به‌بازار عرضه کرده، چند روز پیش درایو SSD جدیدی را معرفی کرد و مدعی شد این درایو، لقب «سریع‌ترین حافظه‌ی SSD دنیا با فرم فاکتور M.2» را یدک می‌کشد.

حافظه‌ی SSD جدید ای‌دیتا که با نام ایکس پی جی گمیکس اس ۷۰ (ADATA XPG Gammix S70) شناخته می‌شود سرعت خواندن و نوشتن به‌ترتیب ۷٬۴۰۰ و ۶٬۴۰۰ مگابایت‌برثانیه دارد؛ این حافظه‌ SSD ای‌ دیتا برای رسیدن به این سرعت خواندن و نوشتن، مدیون پشتیبانی از رابط PCIe 4.0 است.

تا پیش از Gammix S70، سامسونگ ۹۸۰ پرو سریع‌ترین SSD دنیا بود

سامسونگ، سوم مهرماه امسال حافظه‌ی SSD جدیدی با نام ۹۸۰ پرو معرفی کرد و مانور ویژه‌ای روی سرعت خواندن و نوشتن آن داد؛ سامسونگ مدعی شد ۹۸۰ پرو سرعت خواندن و نوشتن به‌ترتیب ۷٬۰۰۰ و ۵٬۰۰۰ مگابایت‌برثانیه دارد و با مقایسه‌ای کوتاه متوجه می‌شویم حافظه‌ی ای‌دیتا از سرعت بیشتری بهره می‌گیرد و این تفاوت سرعت به‌هنگام استفاده‌ی روزمره محسوس خواهد بود. تا پیش از معرفی XPG Gammix S70، از سامسونگ ۹۸۰ پرو به‌عنوان سریع‌ترین حافظه‌ی SSD دنیا یاد می‌شد.

ای‌دیتا چندین دسته محصول دارد، بااین‌حال محصولاتی که در نام آن‌ها عبارت XGP دیده می‌شود، رده‌بالا و مخصوص مصارف گیمینگ هستند. درایو حالت جامد جدید ای‌دیتا با پیشوند XPG، مخصوص کارهای سنگین و انتقال فایل‌های پرحجم است و حضور رابط PCIe 4.0 در آن نشان می‌دهد که با حافظه‌ای مدرن طرف هستیم.

آن‌طور که ای‌دیتا می‌گوید، حافظه‌ی SSD جدید تحت پشتیبانی پروتکل NVMe 1.4 قرار دارد و از هیت‌سینک اختصاصی و سطح‌ بالای ای‌دیتا با نام کول‌آرمور (CoolArmor) استفاده می‌کند. بنابه‌گفته‌ی ای‌دیتا، کول‌آرمور طراحی چندلایه دارد تا بتواند گردش هوای بسیار خوبی ایجاد کند و دمای SSD به‌هنگام فعالیت، تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.

ای‌دیتا از حضور قابلیت تصحیح خطای LPDC در XPG Gammix S70 خبر می‌دهد. درایو SSD رده‌بالای ای‌دیتا فرم فاکتور M.2 2280 دارد و در دو مدل با حافظه‌ی یک یا دو ترابایت دردسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. همان‌طور که اشاره کردیم XPG Gammix S70 از رابط PCIe 4.0 بهره می‌گیرد، اما توانایی پشتیبانی از PCIe 3.0 را هم دارد. دیگر مشخصه‌ی مهم XPG Gammix S70 بهره‌مندی از حافظه‌ی کش Dynamic SLC است.

با احتساب معیار «میانگین زمان بین خرابی» (MTBF)، حافظه‌ی SSD جدید ای‌دیتا تا دو میلیون ساعت طول عمر دارد که بسیار عالی است. درایو XPG Gammix S70 درکنار بهره‌مندی از قابلیت تصحیح خطای LPDC، از سیستم حافظتی E2E (مخفف End-to-End) هم پشتیبانی می‌کند و دارای رمزنگاری ۲۵۶ بیتی AES است و تا دمای ۸۵ درجه توانایی مقاومت دارد.

ای‌دیتا به‌تازگی حافظه‌ی SSD دیگری را نیز با نام Gammix S50 Lite معرفی کرده است که قیمت پایین‌تری نسبت‌به XPG Gammix S70 دارد، اما همچون این SSD رده‌بالا از رابط PCIe 4.0 استفاده می‌کند. ای‌دیتا می‌گوید Gammix S50 Lite با قابلیت‌های متنوعش، مخصوص کاربران عادی است.

بر اساس اعلام رسمی، Gammix S50 Lite سرعت خواندن ۳٬۹۰۰ مگابایت‌برثانیه دارد که ممکن است در نگاه اول زیاد به‌نظر نرسد؛ اما وقتی این سرعت خواندن را با سرعت خواندن SSDهای مجهز به رابط PCIe 3.0 مقایسه کنید، به خلاف این موضوع پی می‌برید. Gammix S50 Lite همچون مدل دیگر، در ظرفیت‌های یک و دو ترابایتی به بازار عرضه می‌شود.

ای‌دیتا قصد دارد در آینده‌ای نزدیک حافظه‌های ذخیره‌سازی XPG Gammix S70 و Gammix S50 Lite را در بازار ایران عرضه کند. دو SSD موردبحث با ضمانت تعویض پنج ساله‌ی آونگ در بازار ایران عرضه می‌شوند.

۴/۵ - (۱ امتیاز)