نگاهی کوتاه به برند وسترن دیجیتال از تاسیس تا امپراطوری در بازار حافظه

وسترن دیجیتال / western digital

وسترن دیجیتال یک شرکت معتبر آمریکایی است که فعالیت خود را در سال ۱۹۷۰ توسط کارمند سابق موتورلا به نام آلوین بی فبلپس اغاز کرد.

او ابتدا نام شرکت خود را General Digital  گذاشت و اولین محصول این شرکت تولید تجهیزات آزمایش ماسفت(mos) بود که با جذب سرمایه اولیه از شرکت Emerson Electronic Company تولید و روانه بازار شد.

تاریخچه شکل گیری

درسال ۱۹۷۱   نام شرکت به وسترن دیجیتال تغییرکرد.سرمایه گذارهای شرکت Emerson Electronic Company باعث شد تا این شرکت که تجربه تولید تراشه های نیمه هادی را داشت فعالیت خود را در زمینه تولید تراشه های ماشین حساب گسترش داده وتبدیل به بزرگترین سازنده تراشه مستقل ماشین حساب در جهان شود.

ولی مدتی نگذشت که به دلیل بحران نفتی آمریکا در اواسط دهه هفتاد بسیاری از شرکت های بزرگ آمریکایی با مشکلات بزرگی مواجه شدند که یکی ازآن ها وسترن دیجیتال بود.باوجود همه مشکلات این شرکت دست از فعالیت خود بر نداشت و تصمیم گرفت برای ماندن در رقابت به تولید محصول جدید روی آورد.

فلاپی دیسک اولین محصول شرکت وسترن برای ورود به بازار ذخیره حافظه بود.رقابت شرکت ها برای تولید دستگاه های ذخیره حافظه به شدت رو به افزایش بود و سبب شد تا شرکت های برای بدست آورن سهم بیشتر بازار رقابت نزدیکی با یک دیگر داشته باشند.اولین محصول وسترن برای ذخیره سازی اطلاعت با نام  تجاری FD1771 وارد بازار شد.اما این محصول اغاز شکوفایی این برند معروف بود.

وسترن دیجیتال
کارت VGA 8 بیتی محصول شرکت وسترن دیجیتال

وسترن دیجیتال و ورود به دنیای کامپیوترهای شخصی

در اوایل دهه ۱۹۸۰ رشد کامپیوتر های شخصی باعث شد تا مدیران این شرکت تصمیم تازه ای برای ماندن در بازار رقابت بگیرند.ساخت کنترلر هارد دیسک برای محصول PC/AT شرکت ABM آغاز ورود این شرکت به دنیای کامپیوترهای شخصی بود.این محصول WD1003 نام داشت و به دلیل استقبال مردم سود بسیاری نصیب شرکت کرد و باعث تمرکز این شرکت بر روی کامپیوتر های شخصی شد.

دهه دوم فعالیت وسترن با خرید تعدادی از شرکت های سخت افزاری فعال در این زمینه به پایان رسید.به طوریکه این شرکت ها تامین کننده قطعات سخت افزاری وسترن برای گسترش هرچه بیشتر این شرکت بودند.یکی از مهم ترین شرکت هایی را که وسترن خرید Paradise  نام داشت که در ساخت کارتهای گرافیکی فعالیت می کرد، همچنین شرکتهایی  نظیر Adaptive Data Systems، Verticom در اواخرده ۸۰ به  وسترن پیوستند تا جایی که باعث شد دو سال بعد، مرکز تولید ویفرهای سیلیکونی وسترن در اروین کالیفرنیا تأسیس  و مراکز مدیریتی هم به اروین منتقل شوند.

western digital | وسترن دیجیتال
هارد ۲/۵ اینچی شرکت وسترن دیجیتال

شروع دهه  نود برای وسترن با افت شدیدی همراه بود. عوامل افت فروش وسترن را کاهش در خرید کامپیوتر های شخصی و نیز کاهش ساخت کنترلر های درایو ها که تولید اصلی این شرکت بود را می توان نام برد. وسترن دیجیتال در تلاش برای جلب توجه بازار در سال ۱۹۹۸ ، از IBM کمک گرفت. این توافق نامه به وسترن دیجیتال حق استفاده از فناوریهای خاص IBM ، از جمله هد های  مقاوم در برابر مغناطیس (GMR) و دسترسی به امکانات تولید IBM را  میداد. نتیجه این همکاری ساخت  درایوهای خطی  Expert بود که در اوایل سال ۱۹۹۹ معرفی شد. این ایده نتیجه داد و سترن دیجیتال حتی با وجود فراخوان در سال ۲۰۰۰ ( به دلیل نقص فنی در بعضی از درایو ها) جایگاه خود را در مطبوعات و حتی در بین  کاربران دوباره به دست آورد. Western Digital مدتی بعد روابط خود را با IBM قطع كرد.

ساخت هارد دیسک های ATA با افر ۸بیتی نو آوری جدید وسترن بود

آغاز قرن بیست ویکم برای وسترن دیجیتال  با نوآوری همراه بود چرا که  اولین تولید کننده ای شد که هارد دیسک  ATA را با بافر ۸ مگابایتی ارائه کرد که در نوع خودش بی نظیر بود چون  در آن سال ها  اکثر هارد دیسک ها دارای بافر ۲ مگابایتی بودند . وسترن دیجیتال این مدل  ۸ مگابایتی  را با عنوان Special Edition  نام گذاری کرد و آنها را با کد JB متمایز کرد (دو مدل ۲ مگابایت دارای کد BB بودند). اولین هارد دیسک  ۱۰۰ گیگابایتی این شرکت با بافر۸ مگابایتی  WD1000JB بود و پس از آن سایر مدل ها با ظرفیت ۴۰ گیگابایت تولید شد. وسترن دیجیتال مدلهای JB را برای سرورهای فایل با هدف صرفه اقتصادی تبلیغ كرد.

در سال ۲۰۰۳ ، ورشکستگی شرکت Read-Rite که یکی از پیشگامان در ساخت هارد های مغناطیسی بود موجب شد تا دارایی های این شرکت ورشکسته  توسط وسترن دیجیتال  خریداری شود. در همان سال ، وسترن دیجیتال اولین مدل هارد (Serial ATA)  یا همان SATA را باقابلیت ذخیره سازی ۳۶ گیگابایت و سرعت ۱۰.۰۰۰دور در دقیقه روانه بازار کرد.نام این مدل هارد دیسک  WD360GD و نام این سری از تولیدات خود را Raptor   گذاشت. مدتی نگذشت که وسترن مدل ۷۴گیگابایتی آن را با نام تجاری  WD740GD طراحی کرد که صدای کمتری نسبت به مدل های قبلی داشت.همچنین در همین سال شرکت تصمیم به تغییر لوگوی خود برای اولین بار از تاسیس خود کرد.

در سال ۲۰۰۵ ، وسترن دیجیتال نسخه ۱۵۰ گیگابایتی  را تولید کرد ،  این نسخه ویژه  مناسب برای ذخیره سازی اطلاعات سرور بود که دارای ضمانت ۵ساله بود. این ویژگی باعث شد تا کاربران  تمایل بیشتری برای استفاده از آن پیداکنند چرا که  درایوها پس از مدتی به مشکل میخوردند ولی این وارانتی ۵ ساله مزیت رقابتی جدیدی به این محصولات اضافه کرد.

تولید اولین هارد اکسترنال در سال۲۰۰۶

در سال ۲۰۰۶ ، وسترن دیجیتال گام در تولید هارد های اکسترنال برداشت و اولین هارد اکسترنال خودر را با نام My Book  با ظرفیت یک ترابایت معرفی کرد ، که در طراحی و ظرافت چیزی شبیه کتاب بود.

وسترن دیجیتال | western digital
my book محصولی از شرکت وسترن دیجیتال

در سال ۲۰۰۷ ، Western Digital  شرکت کوماگ (Komag ) را که سازنده تراشه های مغناطیسی بود را خرید. همچنین در همان سال ، در تولید درایوهای  نوت بوک و دسک تاپ خود فناوری ضبط عمود را به کار گرفت. قابلیتی که ساخت حرفه ای ترین دایوهای ذخیره حافظه را در آن زمان به  وسترن میداد و همان سال بود که تولید هارد های GreenPower (انرژی سبز) با هدف تمرکز بر مصرف بهینه‌ی انرژی معرفی شدند.

 هارد دیسک های رپتور برای شرکت وسترن نقش مهمی در سبد فروش داشت. اما در سال ۲۰۰۸ اولین محصول ۳۰۰ گیگا بایتی با پلاتر های ۲/۵ اینچی به این خانواده و با نام VelociRaptor اضافه شد.این محصول با پوششی به نام  IcePack محصور و دارای هیت سینک داخلی بود.(این اصطلاح  را شرکت برای پوشش این محصول به کاربرده است).محصولات جدید نسبت به قبل سرعتی حدود ۳۵ در صد بیشتر نسبت به مدل های دیگر داشتند.درهمین سال هار دیسک ۵۰۰ گیگابایتی با  پلاتر ۲/۵ اینچی و با نام Scorpio Blue از محصولات جدید وسترن دیجیتال بود.

وسترن دیجیتال
هارد cavier یکی از محصولات وسترن دیجیتال

۲۷ ژانویه ۲۰۰۹ سال تولید اولین هارد اینترنال ۲ ترابایتی شرکت وسترن دیجیتال بود. همچنین این شرکت آمریکایی باخرید Siliconsystems وارد بازار هارد SSD شد. به‌علاوه اولین هارد یسک های  کوچک یک ترابایتی هم معرفی شدند که به‌صورت درایوهای اکسترنال خانواده‌ی Passport یا هاردهای داخلی لپ‌تاپ عرضه می‌شدند.همچنین اواخر این دهه همراه بود با تولید هارد اکسترنال ۳ ترابایتی با رابط SATA بود.

وسترن دیجیتال نمونه ای موفق از ادغام شرکت ها برای رشد کسب و کارخود است

در مارس ۲۰۱۱ واحد ذخیره سازی هیتاچی ، HGST را با ارزشی حدود ۴/۳ میلیارد دلار توسط وسترن خریداری شد که  از این مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار آن به صورت نقدی و مابقی آن با فروش ۲۵ میلیون سهم شرکت وسترن پرداخت شد. به نظر میرسد این سیاست به یک رویه برای مدیران این شرکت تبدیل شده است.سیاست خرید شرکت های کوچک واقدام انها بایدیگر به منظور توسعه به امری رایج در بین کسب وکار های موفق تبدیل شده که وسترن نشان داده از این قاعده مستشنی نیست.

خرید HGST موفقیتی بزرگ برای شرکت امریکایی وسترن بود

خرید HGST شرکت وسترن  را درسال ۲۰۱۲  به بزرگ ترین شرکت تولید کننده هارد دیسک های سنتی تبدیل کرد. به منظور پاسخگویی به نهاد های نظارتی وقانونی در آمریکا ، این شرکت مجبور شد تا در ماه می ۲۰۱۲ بخشی از تولید هارد های ۳/۵ اینچی خود را به توشیبا بفروشد  و در عوض آن  یکی از کارخانه های تولید هارد های ۲/۵ اینچی توشیبا را در تایلند بخرد.

در فوریه ۲۰۱۴ ، وسترن دیجیتال خط تولید  محصول جدید خود یعنی هارد دیسک های “Purple” را برای استفاده در سیستم های نظارت تصویری ، با ظرفیت های ۱ تا ۴ TB راه اندازی کرد. از ویژگیهای این محصول استفاده از فناوری بهینه سازی برای نوشتن آسان روی هارد و فناوری “AllFrame” نام برد که برای کاهش خطاهای نوشتن طراحی شده است.

از خریدهای مهم دیگر این شرکت معتبر در سال‌های اخیر می‌توان به شرکت SanDisk اشاره کرد که با رقم ۱۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ خریداری شد. خرید بعدی در سال ۲۰۱۷ انجام شد و شرکت Upthere ارائه‌دهنده‌ی خدمات ذخیره‌سازی ابری به وسترن پیوست. Tegile Systems از فعالان حوزه‌ی فلش مموری هم در آن سال توسط شرکت وسترن خریداری شد.

فروش انواع حافظه های جانبی توسط Sandisk تحت برند Western

امروز Sandisk تحت نام وسترن  انواع حافظه جانبی مانند، فلش مموری ، کارت حافظه و فلش درایو های USB را می فروشد. درواقع اکثر محصولات وسترن در حوزه‌ی فلش درایو تحت برند سن‌دیسک فروخته می‌شوند. یکی از تغییرات مهم در این شرکت انتقال مرکز مدیریت  در سال ۲۰۱۷ از اروین به سن‌خوزه کالیفرنیا بود. همچنین  توافق با توشیبا برای فروش مرکز تولیدی مشترک حافظه‌های NAND در ژاپن از دیگر تغییرات شرکت وسترن دیجیتال بود. به‌علاوه مرکز تولیدی هارد دیسک وسترن در کوالالامپور نیز در سال ۲۰۱۸ تعطیل شد. از شرکت‌های دیگری که در سال‌های اخیر توسط وسترن خریداری شدند می‌توان به Arkeia Software، sTec، Virident، Amplidata و Tegile اشاره کرد که در حوزه‌های گوناگون سخت‌افزار و نرم‌افزار ذخیره‌سازی فعالیت می‌کنند

تولید iNAND 7250A  یک نوآوری در حوزه ذخیره سازی داده برای شرکت وسترن محسوب می شود چرا که به‌صورت اختصاصی برای خودروهای هوشمند و خودران تولید و طراحی می‌شود. همچنین  حافظه‌های NAND مجهز به ۹۶ لایه در سال ۲۰۱۷ توسط وسترن معرفی شدند که نیازهای روبه‌رشد بازار را در حوزه‌ی حافظه‌های SSD هدف قرار دادند.

وسترن دیجیتال اکنون یک امپراطوری در حوزه ذخیره سازی اطلاعات  تشکیل داده است طبق امار های منتشر شده از این شرکت نزدیک به ۷۲ هزار کارمند در سرتاسر دنیا دارد و  آخرین آمار، درآمد آن‌ها را در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۰ میلیارد دلار گزارش شده است که شرکت آمریکایی را در رتبه‌ی ۱۵۸ فهرست فورچن ۵۰۰ از لحاظ درآمد قرار می‌دهد. بخشی از این موفقیت در سایه مدیریت آن یعنی استفن دی میلیگان ، مدیرعامل وسترن دیجیتال شکل گرفته است.

بیشتر بخوانید:

انواع رنگ بندی هارد وسترن،چه هاردی بخریم؟

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)