تعمیر هارد اکسترنال وسترن WD

تعمیر هارد اکسترنال وسترن دیجیتال

وسترن دیجیتال، غول بزرگ حافظه در دنیا است و رتبه برتر پرفروش ترین هاردهای اکسترنال و اینترنال در اختیار این کمپانی قرار دارد.این شرکت در سال های اخیر تلاش زیادی برای افزایش سرعت و حجم ذخیره سازی هارد نموده است.ولی با این وجود  هارد اکسترنال وسترن دیجیتال ، ممکن است در اثر استفاده یا حادثه آسیب ببیند و نیاز به تعمیر آن باشد به همین دلیل این مقاله به بررسی مهمترین ایرادات این نمونه از هارد دیسک می پردازد.

خرابی برد هارد وسترن دیجیتال

در بیشتر مراجعات برای تعمیر هارد ، معمولا آسیب دیدگی و سوختگی برد هارد علت بیشتر خرابی ها است . هارد دیسک وسترن دیجیتال، در اثر گرمای زیاد، نوسان برق و شوک الکترواستاتیک ضعف بالقوه ای دارد. معمولا اختلالات در برق رسانی به هارد دیسک وسترن دیجیتال؛ موجب خرابی و سوختن چیپ کنترلر موتور هارد دیسک می شود و دیتای موجود را غیر قابل دسترسی می کند. در برخی موارد این خرابی موجب ریستارت و یا خاموش شدن سیستم می شود و معمولا می توانید بوی سوختگی از هارد دیسک را احساس کنید و زمانیکه سیستم را روشن کنید متوجه می شوید که هارد دیسک به هیچ وجه روشن نمی شود.برای برسی دقیق‌تر بیشتر پیشنهاد می‌کنیم تا مطلبی با عنوان علائم سوختن هارد را مطالعه کنید.

اگر کمی با الکترونیک آشنایی داشته باشید، احتمالا دست به تعویض برد هارد دیسک می زنید؛ اما شانس موفقیت شما و روشن شدن مجدد هارد دیسک مخصوصاَ در مورد هارد دیسک های وسترن جدیدتر ،بسیار نزدیک به صفر است ،. عدم موفقیت در تعمیر هارد دیسک وسترن شما به دلیل اینست که کمپانی وسترن دیجیتال برد هارد دیسک را منحصر به بخش دیتای آن می سازد و از لحاظ منطقی این امکان وجود ندارد تا با تعویض برد هارد درایو بتوانید مجددا هارد خود را زنده کنید!

تعمیر هارد اکسترنال وسترن با صدای غیر عادی

یکی دیگر از نشانه‌های شایع خرابی هارد دیسک وسترن ،شنیدن صدای نامتعارف کلیک کردن( clicking) ، ضربه زدن ( knocking )، تق و تق کردن( clunking )و خراشیدن(sweeping ) می باشد.برای آشنایی بیشتر با علت این صداها پیشنهاد می کنم مطلبی که با عنوان علت بلند شدن صدای غیر طبیعی هارد را مطالعه کنید.

درایو هارد دیسک شروع به چرخیدن می کند ، ولی هد هارد دیسک شروع به ایجاد صدای ثابت یا متناوب می کند. معمولا این نشانه خرابی یا کرش (crash) کردن هد هارد دیسک است و معنی آن اینست که باید هارد دیسک در محیط کلین روم(اتاق تمیر) کلاس ۱۰۰ جهت جراحی هارد دیسک و تعویض هد باز شود.

تعمیر هارد دیسک وسترن با صدای گیر کردن اسپیندل موتور

 هارد دیسک های وسترن دیجیتال ،عموما با خرابی دیگری نیز مواجه می شوند که اسپیندل موتور هارد دیسک گیر می کند. معمولا این خرابی بر اثر سقوط و یا پرتاب هارد دیسک رخ می دهد و هارد دیسک قادر به چرخیدن و شروع بکار نیست. بازیابی اطلاعات و تعمیر هارد دیسک مذکور باید در محیط کلین روم کلاس ۱۰۰ انجام پذیرد. که با برداشتن پلاتر هارد دیسک و قرار دادن آن در نمونه مشابه سالم قابل انجام خواهد بود. این فرآیند پیچیده و فوق تخصصی نیاز به تجربه ، مهارت و تجهیزات پیشرفته برای قراردادن پلترها در ترتیب خاص خود دارد.

رفع بدسکتور هارد وسترن دیجیتال

 یکی دیگر از مشکلات شایع در هارد دیسک های وسترن دیجیتال بدسکتور لاجیکال Bad Sector می باشد. بعد از یک دوره زمانی نامشخص برخی سکتور های پلتر شروع به تنزل سیگنال مغناطیسی می کنند و میدان مغناطیسی خود را برای تعیین جهت در زمان نوشتن هد از دست می دهند. این زمانی است که بدسکتور ایجاد می شود.

پیشنهاد میکنیم بخوانید: بدسکتور چیست؛چطور مشکل بدسکتور هارد را رفع و تعمیر کنیم؟

وقتی که هارد دیسک شروع به خواندن اطلاعات در آن ناحیه می کند ، قادر به خواندن بدسکتورها نیست و منجر به هنگ کردن ، خراشیده شدن و حتی کلیک کردن هارد می شود. عموما در زمان بوت کردن سیستم ، خطای “SMART failure predicted” و یا خطاهای مرتبط با اسمارت S.M.A.R.T نمایش داده می شود. همه این خطاها به زودی منجر به خرابی سطح پلتر ، هد و در نهایت از دست دادن اطلاعات شما می شود. اصرار بر خواندن اطلاعات از روی سطح پلتر توسط کاربر و یا نرم افزارهای کنترل هارد دیسک باعث افزوده شدن به ناحیه بدسکتورها و غیرممکن شدن بازیابی اطلاعات هارد می شود. ما در کانون بازیابی اطلاعات، با استفاده از ابزار و تکنیک های خاص کلیه سکتور های سالم هارد دیسک را به هارد سالم انتقال داده و اطلاعات شما را بازیابی می کنیم.

اگر صدای نا متعارفی از هارد دیسک خود شنیدید ، حتما با کارشناسان ما تماس بگیرید تا از اتفاقات بیشتر در جهت حفظ اطلاعات شما پیشگیری شود.

لطفا به یاد داشته باشید که این اطلاعات بر اساس آگاهی ، پژوهش و تجربیات کارشناسان کانون بازیابی اطلاعات و با توجه به هزاران هارد دیسک وسترن خرابی که به این مرکز بازیابی ارسال شده اند.پیشنهاد ما به دارندگان هارد همواره ، پشتیبان گیری از اطلاعات حیاتی است و نه اطمینان به برند و یا تجهیزاتی خاص.

تعمیر هارد اکسترنال وسترن WD

خرابی هارد دیسک به علت خرابی در سیستم عامل هارد

هرشرکت تولیدکننده هارد، برای راه اندازی هارد سیستم عاملی را  داخل آن قرار داده که در اصطلاح  به آن فریم ویر هارد گفته می شود. که در بعضی از مواقع هارد روشن شده صدای غیر متعارف نمی دهد اما اطلاعات قابل رویت نمی باشد و در بعضی موارد نیز اطلاعات را دیده اما قادر به کپی کردن اطلاعات نمی باشیم که در این موارد باید فریم ویر هارد یا در اصطلاح سیستم عامل معیوب  هارد اصلاح شود که هارد دوباره دیتکت شده و بتوانیم از هارد مجددا استفاده نمائیم.

لازم به ذکر است موارد فوق جهت تعمیر هارد سپس بازیابی اطلاعات هارد می باشد که در خزابی فیزیکی هارد اگر اطلاعات مد نظر نباشد هارد معیوب ارزش مادی تعمیر نداشته چون ابتدا برای تعمیر این نمونه از هارد ها یک هارد سالم باید برای هارد معیوب ما اوراق شود و بعد از اصلاح خرابی فیزیکی نیز به علت خارج شدن از استاندارد کارخانه ارزش استفاده مجدد ند

علت کند شدن یا کپی نشدن اطلاعات در هارد وسترن 

خرابی های ناحیه ای باعث کپی نشدن اطلاعات می شود مانند یک CD که زمانی دچار خش شود دیگر قادر به خواندن(Read) از روی CD نخواهد بود اما تکنولوژی هارد بسیار پیچیده تر است و در بعضی از موارد کند شدن یا دیر کپی شدن اطلاعات نیز می توان دلایلی از جمله خرابی هد یا بدسکتوری منطقی باشد.

روش های بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال وسترن

هارد های اکسترنال wd که در عموما در باکس‌های مشکی رنگ مشاهده می‌شوند ، پس از باز کردن هارد بر خلاف بقیه هارد ها که از یک برد ساتا و یک تبدیل که هارد را از حالت اینترنال به اکسترنال تبدیل میکند شامل یک برد یک تکه اکسترنال میباشد.

در سالهای پیش به علت عدم دسترسی کامل به فریم ویر این نمونه از هاردها امکان ریکاوری این هاردها بسیار کم بوده اما با تلاش شبانه روزی متخصصین کانون بازیابی اطلاعات، توانسته ایم بهترین و مطمئن ترین راه را جهت تعمیر این نمونه از هاردها پیدا کنیم .

متخصصین کانون بازیابی پس از چک اولیه هارد برد را از طریق متود جدید و پیشرفته به یک برد ساتا تبدیل میکند حال به کل هارد از جمله فریمور و هد هارد دسترسی پیدا میکنیم و بر خلاف گذشته ۹۹% خرابی هاردهای فوق قابل شناسایی میباشند.

لازم به ذکر است پس از تعویض برد با برد ساتا شما بر فریمور هارد دسترسی داشته اما بعلت Encrypt بودن دیتا با دستگاه های معمولی قابل خواندن نمیباشد

کانون بازیابی اطلاعات برای تعمیر هارد اکسترنال WD، ابتدا به اصلاح فریمور هارد پرداخته و پس از اصلاح فریمور از طریق MRT و PC3000 هارد را Decrypte کرده و به دیتا دسترسی پیدا میکند و Decrypte کردن این نمونه از هاردها به نحوی Bypass کردن هاردو رسیدن به اطلاعات درون هارد میباشد.

لازم به ذکر است تمام مراحل فوق فقط توسط متخصصین مجرب و ابزار الات پیشرفته امکان بازیابی میباشد. مشاهده شده است یکسری از مراکز بدون دستگاه شروع به دستکاری Service Area هاردهای فوق کرده که متاسفانه در بعضی از موارد مشاهده شده که امکان ریکاوری هاردهای فوق کاملا از بین میرود

برای تعمیر هارد اکسترنال WD اتفاقاتی که ممکن است برای هارد شما بیفتد در پایین توضیح میدهیم

برخی از خرابی های شایع در هارد دیسک وسترن؛

Power ) )بستگی به تعداد هارد اتفاقاتی که ممکن است بیفتد رفع عیب با بهترین وضعیت میچرخد. )روش تست Spindle motor

  • کند شدن هارد 
  • کپی نشدن اطلاعات
  • عدم شناسایی هارد دیسک
  • تق تق یا صدای غیر متعارف از هارد وسترن مثل صدای کلیک
  • روشن نشدن هارد دیسک
  • ویروسی شدن اطلاعات
  • هارد روشن شده و پس از چند دقیقه خاموش می شود
  • عدم نمایش پارتیشن ها , درایو ها

می توانید پرسش های خود را در مورد بازیابی اطلاعات و تعمیر هارد وسترن دیجیتال در پائین همین صفحه اعلام نمائید تا در اولین فرصت مشاوره و نظر کارشناس ما را در این خصوص بدانید.

 

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)