آموزش بازیابی اطلاعات درایو c در ویندوز با نرم افزار

آموزش بازیابی اطلاعات درایو c در ویندوز+نرم افزار بازیابی

در این مقاله سعی داریم در رابطه با بازیابی اطلاعات درایو C کمی بیشتر توضیح دهیم. درایو C همان پارتیشنی می باشد که OS یا سیستم عامل ما روی آن نصب خواهد شد.

به خاطر عملکرد روزانه این سیستم عامل شاید میتوان گفت مهمترین پارتیشن یا به نحوی بیشترین پارتیشن که تحت تاثیر خرابی قرار خواهد گرفت همان پارتیشن C می باشد.در این مقاله سعی داریم انواع خرابی پارتیشن  C ، دلایل خرابی و در نهایت بهترین نرم افزار بازیابی پارتیشن  C را مطرح نمائیم.

دلایل خرابی پارتیشن C

  • خرابی فیزیکالی یا همان آسیب هد
  • بد سکتوری در پارتیشن C
  • پاک شدن یا نصب مجدد OS یا همان سیستم عامل
  • ۴- وجود ویروس
  • ۵- خرابی ویندوز یا …

موارد بالا دلایل مهم و اصلی خرابی پارتیشن C یا همان OS بوده که در نهایت هنگامی که اطلاعات پارتیشن C مهم می باشد حتما  باید بر اساس نوع خرابی بهترین راهکار ریکاوری آن را انجام دهیم.
حال هر کدام ازموارد بالا را به اختصار شرح خواهیم داد.

بد سکتوری در پارتیشن C

بد سکتوری، در پارتیشن C یکی از دلایل مهم از دست رفتن اطلاعات شما حتی پارتیشن های بعدی شما می باشد به این معنی که هنگامی که بد سکتوری فقط در قسمت C وجود داشته باشد به عنوان مثال ویندوز لود نمی شود و به تبع اطلاعات دیگر پارتیشن نیز قابل لود شدن نمی باشد حال اگر اطلاعات C برای شما مهم نباشد و اطلاعات پارتیشن های دیگر مد نظر باشد می توان هارد را از لپ تاپ یا کیس کامپیوتر جدا کرده و به عنوان یک هارد دوم به یک کامپیوتر دیگر اتصال داده و در بعضی از مواقع ما به راحتی می توانیم اطلاعات پارتیشن های دیگر را در جای دیگر کپی کنیم.

پیشنهاد میکنیم بخوانید: بدسکتور چیست و چطور آن را تعمیر و رفع کنیم؟

خرابی فیزیکالی

خرابی فیزیکال که منظور خرابی برد هارد دیسک ، هد یا مدیا اطلاق می شود از مواردی می باشد که دیگر کاری از شما ساخته نیست حتما” هنگامی که هارد شما دچار مشکلات فیزیکی شد حتما باید از یک مرکز تخصصی در این زمینه استفاده کنید که ابتدا تشخیص صحیح خرابی را داده و در نهایت اقدام به رفع یا جراحی هارد شما نماید البته این مورد فقط و فقط برای اطلاعات قابل انجام بوده و دیگر هارد شما قابل استفاده نمی باشد.

پاک شدن یا نصب مجدد ویندوز


شاید به جرات بتوان گفت که نصب مجدد سیستم عامل(OS) از ۵۰ درصد دلایل از دست رفتن اطلاعات شما می باشد.به عنوان مثال بعد از نصب ویندوز یاد ما می افتد که اطلاعات در پارتیشن C مهم می باشد و اطلاعات را به هیچ عنوان درجای دیگر ذخیره نکرده ایم یا اطلاعات در پارتیشن C مهم نبوده اما هنگام نصب ویندوز به جای پارتیشن C پارتیشن D که دارای اطلاعات مهم بوده است را فرمت و پارتیشن نصب نموده ایم.

بهرحال یکی از بد ترین موارد نصب مجدد OS یا همان سیستم عامل روی اطلاعات مهم ما می باشد دلیل بد بودن این امر این است که هنگام نصب OS یک بار اطلاعات کاملا” فرمت و ویندوز جدید روی اطلاعات قبلی باعث اوررایت اطلاعات قبلی شده که این از بد ترین موارد در بعضی در بعضی از موارد نیز باعث عدم دسترسی اطلاعات طبقه بندی شده قبل می شود اما اگر شما دچار این مشکل شدید و به اشتباه هارد خود را فرمت و مجددا ویندوز نصب نمودید می توانید به صفحه بازیابی اطلاعات بعد از نصب ویندوز مراجعه نمائید.

وجود ویروس


وجود ویروس های قدیمی و جدید که در قالب باج افزار روی سیستم های ما باعث از دست رفتن قسمتی یا در بعضی ازمواقع بیشتر اطلاعات ما می شود.در حال حاضر یکی از مشکلات عمده همه عزیزان می باشد و به علت وجود فایل های متعدد در ویندوز تغییر چهره داده و در لا به لای فایل های ویندوز پنهان خواهد شد.

باج افزار چیست؟


باج افزار یا همان ویروس های باج گیر از مهم ترین دغدغه های امروزه عزیزان برای از دست رفتن اطلاعات می باشد.ویروس باج افزار به این معنی می باشد که اطلاعات شما را گروگان گرفته و برای آزاد کردن اطلاعات شما از شما طلب باج خواهی خواهد نمود اما گروگان گرفته به معنای حذف اطلاعات شما نیست بلکه به این عنوان می باشد که اطلاعات شما را با تغییر کامل ماهیت آن عوض کرده و اطلاعات شما به هیچ عنوان قابل دسترسی نمی باشد برای مطالعه بیشتر مقاله‌ای با عنوان «باج افزار چیست» در سایت قرار داده شده است.

خرابی سیستم عامل یا همان OS


خرابی سیستم عامل یا همان OS از موارد دیگر از دست رفتن اطلاعات مخصوصا که در درایو C می باشد.به عنوان مثال سیستم عامل یا همان OS به علت خرابی ویندوز بالا نمی آید پس اطلاعات پارتیشن C و به تبع بقیه پارتیشن ها غیر قابل دسترسی است ، برای حل این مشکل شما دو راه حل دارید:

۱-تعمیر ویندوز

۲- بازیابی اطلاعات ، سپس تغییر ویندوز

اگر توانستید به کمک یک CD ویندوز می توانید ویندوزخراب را تعمیر نمائید در غیر این صورت از طریق اتصال به یک کامپیوتر دیگر ابتدا اطلاعات را برداشته و سپس ویندوز را عوض کند.

تمام موارد بالا انواع خرابی یا به  تبع از دست رفتن اطلاعات پارتیشن C می باشد و در حد توان طریقه ریکاوری آن مطرح شد اما اگر به هر دلیلی ویندوز پاک شد حال چطور می شود به اطلاعات دسترسی پیدا کرد.

برای حل این مشکل ما یک نرم افزار جهت ریکاوری ارائه دهیم که شما می توانید از طریق آن اطلاعات خود را ریکاوری نمائید اما اگر ویندوز پاک شده و مجدد ویندوز نصب شده است شما می توانید از طریق مراجعه به صفحه بازیابی اطلاعات بعد از نصب ویندوز مراجعه نمائید اما اگر ویندوز جدید نصب نکرده اید به کمک این نرم افزار اطلاعات قابل بازیابی است.

در ادامه در رابطه با نرم افزار Active File Recovery (لینک دانلود)کمی بیشتر توضیح می دهیم:

ابتدا در قسمت This PC کلید راست کرده و با انتخاب گزینه Manage حافظه ای را که قصد Scan دارید پیدا کرده.


در قسمت Disk Managment حافظه ای را که قصد Scan کردن دارین پیدا کرده.

حال نرم افزار را باز کرده و اگر ویندوز شما ۶۴ در قسمت ۶۴ و اگر ویندوز شما ۳۲ بیت باشد ۸۶ را انتخاب کرده و سپس گزینه File Recovery را انتخاب کرده .


در مرحله ۴ نرم افزار کامل لود شده و تمام هارد های شما را در قسمت سمت چپ شناسایی کرده سپس حافظه مورد نظر خود را پیدا کرده و Super Scan را انتخاب کرده.

در مرحله ۵ گزینه Scan را انتخاب کرده و نرم افزار شروع به Scanهارد شما می کند.

آموزش بازیابی درایو c

مرحله بعد Scan کامل هارد انجام شده است سپس بر اساس رنگ بندی اولین گزینه بالایی را انتخاب کرده و در سمت راست اطلاعات پاک شده به صورت کم رنگ نمایش داده می شود.

مرحله ۷ که مرحله آخر می باشد Recover را انتخاب کرده و مسیر ریکاوری را باید مشخص نمائیم.

عکس بعد که باید مسیرمورد نظر یک اسم اختصاص دهیم را انتخاب و سپس Select Folder را انتخاب می نمائیم.

آموزش بازیابی درایو c

و در مرحله آخر می توانیم به مسیر مورد نظر مراجعه و تمام اطلاعات را بدون کم و کاست روئیت نمائیم.

اما در صورتی که اطلاعات شما دچار بد سکتور شده باشد نرم افزار بالا چندان به کار شما نخواهد خورد پس حتما از نوع خرابی هارد خود اطمینان حاصل نمائیم اما بهرحال در صورت استفاده از نرم افزار فوق حتما باید برای ریکاوری مسیری غیر از هارد اصلی خود ارائه دهید.

فیلم آموزشی بازیابی درایو C

۳/۵ - (۲ امتیاز)