آموزش ریکاوری پارتیشن پاک شده و unallocated

بازیابی اطلاعات هارد بعد از پارتیشن بندی

این مقاله به شما کمک می کند چطور اطلاعات حذف شده از پارتیش را ریکاوری کنید. همچنین آموزش بازیابی unallocated و هم فضایی از هارد دیسک که فرمت شده و سپس پارتیشن بندی شده را ارئه می کنیم.

۰۹۲۱۵۱۶۱۲۰۰-تماس با کارشناس

به طور کلی بیش از اینکه بخواهیم برای ذخیره اطلاعات از دستگاه های ذخیره ساز مانند فلش و هارد دیسک استفاده کنیم قبل از استفاده باید آن را پارتیشن بندی کنیم و فضای آن را به یک یا چند قسمت تقسیم بندی کنیم و شما می توانند از طریق کلیک راست در قسمت my PC وسپس با انتخاب manage و در نهایت در قسمت Disk management هارد را پارتیشن بندی نمایید.

پیسنهاد ما:این فایل صوتی برای ریکاوری هارد از پارتیشن حذف شده می تواند راهگشا باشد.

در بعضی از مواقع نیز کاربر با حذف شدن پارتیشن خود یا همان غیر فعال شدن پارتیشن خود مواجه شده است این پارتیشن معمولا به صورت پارتیشن اصلی در قسمت Disk management به صورت (unallocated) نشان داده می شود.

نمونه : به عنوان مثال من یک هارد درایو داشته که تمام فایل های خود را در این درایو ذخیره می کردم اما به صورت اشتباهی تمام اطلاعات خود را Format و الان قادر به دیدن اطلاعات خود نمی باشم.این یک نمونه واقعی است که ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد در این حالت شما راهی به جز ریکاوری پارتیشن از دست رفته خود ندارید.

نکته : اگر قصد بازیابی اطلاعات پارتیشن حذف شده خود را دارید، موارد زیر را حتما باید رعایت نمایید:

  • هیچ عملیات جدیدی روی هارد دیسک خود انجام ندهید.
  • هارد درایو خود را مجدد فرمت نکنید.
  • اطلاعات جدیدی به هارد دیسک خود اضافه نکنید.
  • جدول پارتیشن را مجدد بازسازی نکنید.

بیشترین اشتباهات رایج بعد از پارتیشن بندی چیست؟

 حالت اول. هارد ابتدا تک پارتیشن بوده سپس فرمت یا پارتیشن پاک شده است و در نهایت یک پارتیشن جدید ایجاد شده است.در این حالت اطلاعات شما به صورت کامل قابل بازیابی می باشد.یعنی به صورت اولیه با همان اسم فولدر های شما که در اصطلاح بازیابی اطلاعات به صورت ROOT گفته می شود.

بازیابی اطلاعات هارد بعد از پارتیشن بندی

حالت دوم. در این حالت هارد در ابتدا تک پارتیشن بوده و سپس پارتیشن اولیه پاک شده و نهایت تبدیل به سه یا چند پارتیشن شده است و اطلاعات جدیدی روی هیچ کدام یک از پارتیشن های جدید ریخته نشده است در این مورد نیز مانند مورد قبل اطلاعات به صورت کامل قابل بازیابی است.

بازیابی اطلاعات هارد بعد از پارتیشن بندی

 حالت سوم. در حالت سوم هارد ما بیش از یک پارتیشن بوده به عنوان مثال سه پارتیشن بوده و در نهایت تبدیل به یک پارتیشن شده است در صورت عدم اوررایت اطلاعات شما به صورت کامل قابل بازیابی می باشد.

بازیابی اطلاعات هارد بعد از پارتیشن بندی

 حالت چهارم. در این حالت پارتیشن قدیمی به صورت تک یا چند پارتیشن بوده است اما در نهایت پارتیشن قدیمی پاک شده و پارتیشن جدیدی ساخته نشده است که این مورد در کامپیوتر قابل دیدن نیست و شما حتما” برای دیدن فضای پارتیشن نشده هارد خود حتما باید به Disk Mangment مراجعه کرده و فضای پارتیشن نشده را به صورت مشکی مشاهده کنید.

بازیابی اطلاعات هارد بعد از پارتیشن بندی

در این مورد هم مثل تمام موارد بالا اطلاعات و پارتیشن به صورت کامل قابل بازیابی است که به کمک نرم افزار پایین البته در صورت نداشتن بد سکتور در اول هارد ، پارتیشن با اطلاعات قابل بازیابی است.

دلایل unallocated یا حذف پارتیشن در ویندوز ۱۰

در زیر برخی از دلایل خرابی هارد دیسک که باعث حذف شدن پارتیشن یا (unallocated)  پارتیشن می شود را توضیح می دهیم:

  • مشکل در جدول پارتیشن ، به دلیل خطا یا اشتباه کاربر و یا با وجود ویروس جدول پارتیشن ممکن است آسیب دیده یا خراب شود در نتیجه منجر به از دست رفتن پارتیشن می شود.
  • مشکل در برق رسانی صحیح به سیستم
  • بدسکتور : اگر پارتیشن شما به دلیل بدسکتور آسیب ببیند سیستم کامپیوتر شما ممکن است پارتیشن را شناسایی نکرده و آن را به صورت فضای تخصیص نداده یا همان (unallocated) نشان دهد.
  • پارتیشن بندی مجدد هارد دیسک اگر هارد دیسک خود را مجددا” پاک و پارتیشن های جدید نصب کنید تمام پارتیشن های اصلی شما حذف خواهد شد.
  • حذف عنوان درایو ، نام درایو یا نام پارتیشن
  • تعمییرات جدید در هارد دیسک به علت آپدیت کردن

آیا پارتیشن از دست رفته یا فرمت شده در ویندوز ۱۰ امکان بازیابی می باشد؟

اکثر کاربران فکر می کنند که پس از حذف یا پاکسازی یک پارتیشن آن پارتیشن برای همیشه از بین می رود ، ما برای جواب دادن به سوال شما باید هارد را به سه دسته کلی تقسیم کنیم:

هارد های معمولی با بهره گیری از تکنولوژی قدیمی

هارد های معمولی اصولا” همان هارد های HDD یا همان هارد های مکانیکی گفته می شود این هارد ها در صورت عدم اوررایت جدید به راحتی با نرم افزار های موجود قابل بازیابی می باشد.

هارد های SSD یا همان هارد ها با بهره گیری از قاعده Trim

هارد های SSD که در اصطلاح هارد های جامد یا غیر مکانیکی هم گفته می شود به علت بهره گیری از چیپ های NAND هنگام اجرای دستور Format یا shift delet به راحتی با تخلیه چیپ های NAND خود باعث طول عمر این SSDها شده و تخلیه این چیپ های NAND باعث غیر قابل بازیابی شدن این مدل هارد ها  می شود.

پس اگر هارد شما SSD بود حتما از اطلاعات بک آپ گرفته شود ، چرا که یک فرمت ساده باعث امحای کامل اطلاعات شما خواهد شد.هارد های نوع سوم هارد های شبه Trim بوده با بهره گیری از تکنولوژی HDD و بسته بودن FW یا همان سیستم عامل هارد روی بردهارد های جدید یا همان هارد ها با بهره گیری از قاعده HDD که تکنولوژی تولید آنها شبیه همان گروه ۱ می باشد FW یا همان (فریم ویر) که وظیفه کنترل کامل هارد دیسک را بر عهده دارند کمی ریکاوری آنها متفاوت می باشد.

در گذشته و قبل از سال ۲۰۲۰ ریکاوری این هارد ها غیر قابل بازیابی بود اما از اواسط۲۰۲۰  به بعد روش ریکاوری این هارد ها ارائه ، اما کمی نیاز به ابزار سخت افزار به روز داشته است و شما می توانید با سپردن هارد خود به کانون بازیابی اطلاعات ، اطلاعات خود را به صورت RAW تحویل بگیرید.

پس در گذشته با پاک کردن اطلاعات هارد های HDD شما با نرم افزار می توانستید به اطلاعات این هارد ها برسین ، اما در حال حاضر هارد های HDD جدید که ازاواسط سال ۲۰۱۸ شروع به تولید شده بدون کمک ابزار آلات سخت افزاری البته در این تاریخ غیر قابل بازیابی می باشد.

پس ریکاوری این هارد ها نیز مانند هارد های HDD قدیمی قابل بازیابی می باشد فقط هارد های با بهره گیری از قاعده Trim یا همان SSD ها غیر قابل بازیابی می باشد.

نحوه بازیابی اطلاعات پارتیشن حذف شده با cmd

این یک روش مناسب برای ریکاوی اطلاعات یا همان اصلاح MBR برای فضای هارد دیسک حذف شده که به صورت (unallocated) نشان داده شده می باشد.

روش اول: نحوه‌ی بازیابی پارتیشن از دست رفته با استفاده از cmd

اگر فکر می‌کنید که مشکل شما ناشی از حذف عنوان درایو (volume label)، نام درایو (drive letter) یا نام پارتیشن است، می‌توانید این روش را امتحان کنید تا یک نام برای این درایو مشخص کرده و آن را دوباره در File Explorer ظاهر کنید.

مرحله‌ی ۱. پارتیشن حذف شده را در Disk Management پیدا کنید. برای رفتن به این قسمت می‌توانید دکمه‌ی Win + R را فشار داده و diskmgmt.msc را در پنجره‌ی Run تایپ کنید. سپس بر روی OK کلیک کرده تا Disk Management  باز شود. اگر پارتیشن شما حذف شده باشد، فضای دیسک به صورت تخصیص نیافته (Unallocated) نشان داده می‌شود. حجم پارتیشن را به خاطر داشته باشد.

مرحله ۲. فرمان cmd را به صورت administrator اجرا کنید.

مرحله ۳. در این قسمت، diskpart را تایپ کرده و بر روی Enter کلیک کنید.

مرحله ۴. List disk را تایپ کرده و Enter را فشار دهید. پس از آن، تمامی دیسک‌ها یا درایوهای کامپیوتر را مشاهده خواهید کرد.

مرحله ۵. Select disk # را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید (به جای #، شماره‌ی هارد درایوی که پارتیشن آن از دست رفته است را وارد کنید).

مرحله ۶. List volume را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید.

مرحله ۷. Select volume # را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید (به جای #، شماره پارتیشن از دست رفته را وارد کنید).

مرحله ۸. Assign letter=# را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید (به جای #، نام درایو (drive letter) را وارد کنید).

روش بالا برای فضاهایی که به صورت (unallocated) بوده مناسب است اما برای بازیابی اطلاعات پارتیشن حذف شده که مجددا” پارتیشن شده مناسب نبوده است.


روش دوم: بازیابی پارتیشن پاک شده با نرم افزار Test Disk

 در پایین نرم افزاری خدمت شما ارائه می شود که هم برای فضای تخصیص نداده مانند (unallocated) و هم فضایی از هارد دیسک که فرمت شده و سپس پارتیشن بندی شده بود نیز مناسب می باشد.

نام این نرم افزار Test Disk.and Photo Rec بوده که در مورد قابلیت های اصلی نرم افزار مختصر توضیحاتی ارائه می دهیم.قبل از شروع کار با این نرم افزار ،از طریق لینک زیر آن را دانلود کنید.

دانلود Test Disk

  • پشتیبانی از انواع سیستم عامل ها مانند :NTFS،FAT،FAT32،FAT16،HFS،exe FAT،ext2،ext3،btrfs،BEFS،HFS،JFS
  • پشتیبانی از ۴۴۰ فرمت فایل شامل Msoffice ، JPG و غیره …
  • دو نرام افزار با دو قابلیت متفاوت و کامل در قالب یک نرم افزار
  • قابلیت Scan فضای خالی از اطلاعات یا فضای پر شده از اطلاعات
  • قابلیت بازیابی اطلاعات به صورت ROOT (دسته بندی اولیه مشتری) و RAW بدون دسته بندی (بدون دسته بندی و فقط با فرمت خام)
  • نرم افزاری خیلی قوی برای بازیابی انواع عکس ، ویدیو ، انواع فایل های متنی و غیره
  • قابلیت بازیابی انواع ریکاوری با خرابی های Format  ، shiftdlet و تغییر پارتیشن بندی هارد دیسک

آموزش تصویری نرم افزار Test Disk.and Photo Rec

۱- ابتدا برای شروع نرم افزار که در تصویر پایین نمایش داده شده است به قسمت  q Photorec مراجعه و Run as administrator را زده تا فضای نرم افزار باز شود.

۲- سپس همانطور که در تصویر پایین نیز می توانید ببینید در قسمت Plese select a media to recover from می توانید حافظه مورد نظر خود را انتخاب کنید و یک یا تمام هارد دیسک را برای اسکن انتخاب، سپس در قسمت Free   Whole می توانید با انتخاب یکی از این گزینه ها فضای خالی از اطلاعات Free یا فضای کامل هارد دیسک Whole انتخاب نمایید.

و در قسمت Plese Select a destination to save آدرس محل ذخیره اطلاعات را مشخص نمایید لازم به ذکر است به هیچ عنوان نباید آدرس هاردی که اطلاعات از روی آن پاک شده را انتخاب نمایید چون در این صورت باعث از بین رفتن کامل اطلاعات خواهد شد.

در نهایت گزینه search را انتخاب نمایید که کل هارد یا فضای خالی هارد را کامل اسکن نماید و در نهایت نیز اطلاعات را در محلی که در بالا  مشخص نمودیم Save  می نماید.

بازیابی اطلاعات هارد بعد از پارتیشن بندی

در کل تمام موارد فوق جهت ریکاوری موفقیت آمیز شما در منزل می باشد و در پایین نیز نرم افزار فوق برای نصب قابل دانلود می باشد.

اما برای ریکاوری به کمک CMD و نرم افزار فوق به چند مورد باید دقت کنیم:

  1. نرم افزار CMD فقط هنگامی قابل استفاده می باشد که شما پارتیشن جدیدی نساخته اید و هارد شما به صورت unallocated نمایش داده می شود و در صورت ساختن پارتیشن CMD قابل اجرا نبوده و باید سراغ نرم افزار دوم بروید.
  2. نرم افزار Photo Rec صرفا” جهت بازیابی اطلاعات به صورت RAW می باشد این نوع ریکاوری به صورت پسوندی بوده و به طور مثال تمام عکس ها را در یک پوشه ، فیلم ها در یک پوشه و …. ذخیره می کند. در صورتی که شما اطلاعات را به صورت فولدر های اولیه نیاز دارید نرم افزار های فوق کمکی به شما نمی کند.
  3. اگر شما قسمتی از هارد خود را با اطلاعات جدید بازنویسی کرده اید می توانید با انتخاب گزینه Free فقط فضای خالی هارد را اسکن کنید چون زمانی که اطلاعات جدید بازنویسی می شود اطلاعات قدیمی شما به هیچ عنوان بازیابی نخواهد شد.
  4. اگر هارد شما دچار بدسکتور شده است و دلیل بدسکتور باعث فضای unallocated درهارد شده است به هیچ عنوان از نرم افزار CMD استفاده نکنید.

در نهایت ما با ارائه نرم افزار های فوق ، Voice و مقاله و فیلم آموزشی سعی نمودیم تا جای ممکن نیاز شما را از مراجعه به مراکز بازیابی کمتر نماییم.

اما توصیه اکید ما به شما این است که در صورت عدم تسلط کافی و مهم بودن اطلاعات از ریکاوری پرهیز کنید و سعی کنید با سپردن هارد خود به یک مرکز بازیابی اطلاعات از ریسک از دست دادن اطلاعات های خود آسوده خاطر شوید.

کانون بازیابی اطلاعات نماینده رسمی و انحصاری دستگاه دلفین در ایران می باشد و با بهره گیری از دانش و تخصص در کنار کاملترین ابزارآلات ریکاوری و تعمیر هارد دیسک در ایران ریسک خطا و اشتباه را تقریبا” به صفر و بازیابی موفقیت آمیز بالغ بر ۹۵% هارد های ورودی در سال گذشته یکی از پیشگامان این صنعت در ایران شود.

فیلم آموزشی بازیابی اطلاعات بعد از پارتیشن بندی

۳.۲/۵ - (۶ امتیاز)