آموزش فعالسازی بیت لاکر bitLocker در ویندوز ۱۰

بیت لاکر (BitLocker) چیست؟

بیت لاکر، قابلیتی امنیتی است که مایکروسافت آن را در نسخه های ویندوز (نسخه ۷ و بالاتر) به منظور قفل گذاری روی داده ها اضافه کرد. BitLocker درایوهای هارد و محتوای آنها را رمزگذاری می کند تا  اجازه دسترسی به اطلاعات هارد فقط برای رمز گذار امکان پذیر باشد.بوسیله قفل گذاری بیت لاکر امکان سرقت اطلاعات از هارد تقریبا صفر است.چرا که برای بازکردن قفل بیت لاکر به رمز بیت لاکر نیاز است.بیت لاکر کی(BitLocker Key) یک کلید عبور است، که به دو روش ۱۲۸بیتی و ۲۵۶بیتی رمز گذاری می شود.

فعال سازی بیت لاکر در ویندوز ۷،۸ و ۱۰

برای فعال کردن رمز بیت لاکر، نسخه ویندوز خود را چک کنید تا مطمئن شوید. با تایپ کردن کلمه “about” در کادر جستجوی ویندوز و انتخاب گزینه “system”، نسخه فعلی خود را پیدا کنید .در کادر سمت راست ،قسمت مشخصات ویندوز، نسخه ویندوزی که روی رایانه شما نصب شده است ، مقابل کزینه  Edition نمایش داده می شود.

بیت لاکر (BitLocker) چیست؟

بیت لاکر چه علمیاتی روی درایو انجام می‌دهد؟

بیت لاکر می تواند یک داریو را به طور کامل  یا بخشی از فایل های ذخیره شده در آن را رمز گذاری کند. این رمز گذاری با استفاده از کلید های ۱۲۸ بیتی و ۲۵۶ بیتی انجام می شود.برای امنیت بیشتر نیز  از الگوریتم AES برای رمز گذاری استفاده می کند. برای راه اندازی BitLocker، فقط کافی است در ویندوز اکسپلورر یا کنترل پنل  عبارت”bitlocker” را تایپ کنیم تا به صفحه تنظمیات آن وارد شویم. در ضمن ، سیستم عامل باید از ماژول Trusted Platform (TPM) برخوردار باشد تا از ویژگی های رمزگذاری کاملاً بهره ببرد. TPMیک چیپ الکترونیکی است که روی برخی از مادبردها نصب می شود وبرای رمز نگاری بیت لاکر از آن استفاده می شود. BitLocker  اطلاعات سیستم را ازجمله سریال ساخت ، مدل و قسمت داخلیرا به صورت رمزگذاری ذخیره می کند. پس از تأیید این اطلاعات ، می توانید با استفاده از رمز عبور خود به راحتی به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنید.(به آن “BitLocker key” ، “کلید رمزگشایی” یا “PIN”  می گویند)

شروع کار با بیت لاکر؛راه اندازی BitLocker

برای شروع استفاده از رمزگذاری توسط بیت لاکر، ابتدا در کادر جستجوی ویندوز “BitLocker” را تایپ کنید ، سپس Enter را بزنید. بعد گزینه Turn on BitLocker را انتخاب کنید.

بیت لاکر (BitLocker) چیست؟

تهیه نسخه پشتیبان از کلید بازیابی(recovery key)

چند روش مختلف برای تهیه نسخه پشتیبان از کلید بازیابی بیت لاکر وجود دارد. بسیار مهم است که از این کلید نسخه پشتیبان تهیه شود؛ بدون آن همه اطلاعات دستگاه شما غیرقابل دسترسی خواهد بود. بیت لاکر سه روش مختلف برای تهیه نسخه پشتیبان از کلید بازیابی شما فراهم می کند: ذخیره در حساب Microsoft خود ، ذخیره در یک فایل و چاپ کلید بازیابی روی کاغذ. استفاده از حساب Microsoft : در صورت نیاز به بازیابی کلید بازیابی (recovery key)، می توانید پس از ورود به حساب ایکروسافت خود ، از طریق صفحه کلیدهای بازیابی BitLocker به آن دسترسی پیدا کنید. با این حال ، اگر می خواهید کلید بازیابی BitLocker خود را در یک پرونده ذخیره کنید یا آن را چاپ کنید ، مطمئن شوید که آن را در مکانی امن نگه دارید که در دستگاه رمزگذاری نشده است. بدون کلید بیت لاکر، تمام داده های دستگاه شما کاملاً غیرقابل دسترس خواهد ماند.

بیت لاکر (BitLocker) چیست؟

چه میزان از درایو شما رمز گذاری شود؟

بیت لاکر این امکان را به شما می دهد که میزان حجم اطلاعاتی را که می خواهید رمز گذاری کنید را مشخص کنید. شما دو انتخاب دارید: انتخاب اول:رمزگذاری به اندازه فضای اشغال شده از درایو که  فقط برای کامپیوتر اجرایی است انتخاب دوم: رمزگذاری برای کل درایو؛در حالی که رمزگذاری کل درایو کندتر اما برای رایانه های شخصی و درایوهای در حال استفاده بهتر است. فرایند رمزگذاری یک درایو به آسانی انجام می شود، اما می تواند بسیار زمان بر باشد و به میزان داده و حجم درایو آن بستگی دارد. مایکروسافت تخمین می زند که BitLocker برای هر ۵۰۰ مگابایت رمزگذاری شده حدود یک دقیقه طول می کشد.

بیت لاکر (BitLocker) چیست؟

انتخاب نوع رمزگذاری بیت لاکر در ویندوز

امکان انتخاب نوع رمزگذاری ،یک قابلیت جدید در ویندوز ۱۰ است. اگر می خواهید از درایو خود با نسخه های قدیمی تر ویندوز یا نسخه های ویندوز ۱۰ که قبل از اواسط سال ۲۰۱۶ (نسخه ۱۵۱۱ یا بالاتر) منتشر شده است استفاده کنید ، حالت سازگار(Compatible) را انتخاب کنید(گزینه دو). در غیر اینصورت حالت رمزگذاری جدید(New) را انتخاب کنید (این گزینه توصیه می شود). سپس بر روی Next کلیک کنید.

بیت لاکر (BitLocker) چیست؟

بررسی سیستم توسط بیت لاکر

می توانید رمزگذاری درایو خود را شروع کنید یا ابتدا یک سیستم بررسی بیت لاکر (BitLocker System Check)  را اجرا کنید. توصیه می کنیم این گزینه ر انتخاب کنید ،چرا که اطمینان حاصل می کند که BitLocker می تواند کلید ریکاوری(Recovery Key) را قبل از رمزگذاری درایو بخواند.

روش غیر فعال کردن بیت لاکر اگر بعد از اجرای بیت لاکر متوجه شدید که مناسب شما نیست و می خواهید آن را غیرفعال کنید ، می توانید به راحتی این کار را انجام دهید. به سادگی وارد سیستم شوید ، BitLocker را در جعبه جستجوی ویندوز تایپ کنید و Enter را بزنید. در مرحله بعد ،گزینه خاموش کردن بیت لاکر(Turn of Bitlocker) را انتخاب کنید.

بیت لاکر (BitLocker) چیست؟

نتیجه گیری: اتفاقات بد و شرایط غیر منتظره ممیشه در کمین ماست.بیت لاکر درست است،که امکان سرقت اطلاعات را غیر ممکن کرده ، اما باید برای نگهداری رمز ان کمی محتاط باشیم.اگر به هردلیلی رمز بیت لاکر خود را فراموش و یا گم کردید می توانید با روش هایی اقدام به شکستن قفل بیت لاکر کنید که در همین سایت آموزش آن قرار داده شده است.

۵/۵ - (۴ امتیاز)